Skinnställ innan-eller utanför? En fråga om stil

Kör med ett lindstrands sepang ställ, storlek 48 och Tcx competizione GTX, storlek 41. Sitter som en smäck och jag hade ALDRIG kunnat knäppa det nertill med stövlarna innanför stället. Även om jag nu hade velat.

Hade ju varit bra att kunna göra det vid ofördelaktigt väder, men det lär ju ha blivit ganska instängt och svettigt under sommardagar, pro's and con's med allt!

Det ser bara ut som det. Han kör egentligen med dubbla skinnställ, precis som flera i världseliten.

Lyssna på Icebug ovan. I tråden han pratar om finns all information du behöver och lite till.
Ja okej, vi säger att Rossi kör utanpå, är han av eller på? Ute eller inne?
Är han bara en wannabe som misslyckats att va inne för att stället är ute?

Det är väl bara Dainese (som Rossi använder b la) som har modeller där stövlarna är innanför stället?
Har dock inte undersökt ämnet så flitigt men har bara sett det hos Dainese.

Är inte stöveln och stället gjort för att användas så kan man väl inte i h***ete få in stöveln under byxbenet?! :) Skinnställ brukar ju dessutom vara tajta i vaderna som bara den.

Kör med Dainese Puma ställ.
Skulle aldrig kunna få stället utanpå stöveln.
Måste vara ställ och stövel som är gjorda för att ha så.

Detta var en knepig fråga, om man skulle köra med dubbla skinnställ, är det obligatoriskt att ett ska vara inne i stöveln och ett utanför eller kan man ha båda inuti eller båda utanpå? :va

/Säker som känner sig "o"säker

Förtillfället så har jag stövlar innanför stället, byxorna är lite stora.
När jag får de andra paret så blir det tvärtom.

Jag hade ett Dainese Monza och det hade dubbla dragkedjor i vaden.
Den ena "öppnade" vaden som vanligt, den andra gjorde att vaden blev "bredare", antagligen för att rymma ett stövelskaft.

stället utanför stöveln är ju skönt när det regnar och många stövlar sitter ju klart skönare om man inte har ett ställ innanför.

Men hur många raceställ är sådana egentligen? 90% av raceställen är ju för att stoppa ner byxan i stöveln...

Däremot många touringbyxor går ju utanför stöveln just för regnets och bekvämlighetens skull.

Mode?! Sånt går ju i vågor...

Men du skall nog inte lyssna på mig. Jag kör ju med brillor innanför visiret och det är tydligen big NoNo från korvkioskposörerna.
Nu äntligen fick jag syn på att du har glajorna på dig under visiret.
Väldigt starkt att erkänna! Nåja, jag hoppas dock för din egen skull att du åtminståne har mörkt visir!
Herregud, det här var nära att bli en "saker jag skäms för när jag kör hoj -tråd!!"

Jag kör med ena stöveln utanpå och den andra inuti, sen väljer jag åt vilket håll jag kör runt stortorget, beroende på vilka jag tror är där. :näsblod

Obs! Viktigt att man inte bara t.ex. kör med vänster byxben utanpå, då slits däcken snett (fortare än man tror!! :fakta), så byta varannan vecka eller var 30:e mil, beroende på vilket som kommer först så är man safe! :tummenupp

Detta var en knepig fråga, om man skulle köra med dubbla skinnställ, är det obligatoriskt att ett ska vara inne i stöveln och ett utanför eller kan man ha båda inuti eller båda utanpå? :va

/Säker som känner sig "o"säker

Menar du innerstöveln eller ytterstöveln?

Last edited:
Jag kör med ena stöveln utanpå och den andra inuti, sen väljer jag åt vilket håll jag kör runt stortorget, beroende på vilka jag tror är där. :näsblod

Ena stöveln inuti den andra kanske?

Handskarna innanför kan jag köpa, det är ytterst oskönt när regnvatten rinner nerför stället och rakt ner i handskarna. Likaså stövlarna men här gäller regeln allväderställ=utanpå. Skinn=innanför. brallorna resp stövlarna då!

Ena stöveln inuti den andra kanske?

Handskarna innanför kan jag köpa, det är ytterst oskönt när regnvatten rinner nerför stället och rakt ner i handskarna. Likaså stövlarna men här gäller regeln allväderställ=utanpå. Skinn=innanför. brallorna resp stövlarna då!

Ja, om jag kommer direkt från en bankörning, då man alltid bör ha dubbla par stövlar! Handskar har man mycket riktigt innanför stövlarna, precis av den anledning du beskriver!
Om man tycker att allvädersstället är för fult, har man det naturligtvis innanför skinnstället (det andra, alltså) och brazzar satanNn när det regnar, så bildas en luftkudde runt hela hojen och man håller sig torr och fin ändå! :tummenupp

:D

Det var Rossi som började med detta "mode".

Tanken är iaf att man vid en vurpa, främst lowsider då, minskar risken att fastna med stöveln i hojen (alternativt rycka av stöveln) om skaftet är innanför byxbenet jämfört med utanpå.

Men snyggt? Knappast...

Ja, om jag kommer direkt från en bankörning, då man alltid bör ha dubbla par stövlar! Handskar har man mycket riktigt innanför stövlarna, precis av den anledning du beskriver!
Om man tycker att allvädersstället är för fult, har man det naturligtvis innanför skinnstället (det andra, alltså) och brazzar satanNn när det regnar, så bildas en luftkudde runt hela hojen och man håller sig torr och fin ändå! :tummenupp

:D
Just när jag började tro att jag gjort allt rätt genom åren...

Skinnstället har varit på rätt plats, vänt åt rätt håll.
Hjälmen samma sak, på huvudet och vänd åt ungefär rätt håll.
Hojen har jag nästan inte alls kört (för) fort.

Då gäller det tydligen att ta ytterligare ett kliv i inlärningstrappan.
Jag har ju haft handskar på mig så fort jag satt mig på hojen på vad jag trodde var rätt plats.
Men nu hävdar Cowbell att mc-modet kräver att handskarna
skall bäras INNANFÖR stövlarna!
Och visst jag säger inte att det varken är rätt eller fel, men en tanke som slår mig är;
Hur f-n är den skapt som når upp till styret??

Så långa armar har inte jag i alla fall.
Jag tror inte det hjälper ens om jag "dentar" tanken, hakan tar i hur man än bär sig åt!
Eliten här på SH får gärna berätta hu det går till att först stoppa ner hanskar/händer/armar i stöveln och sen svinga benet över sadeln!

Eller har jag missat nåt?

Jag har ju haft handskar på mig så fort jag satt mig på hojen på vad jag trodde var rätt plats.
Och visst jag säger inte att det varken är rätt eller fel, men en tanke som slår mig är;

Jag tror inte det hjälper ens om jag "dentar" tanken, hakan tar i hur man än bär sig åt!
Eliten här på SH får gärna berätta hu det går till att först stoppa ner hanskar/händer/armar i stöveln och sen svinga benet över sadeln!

Men det fattaruväl att man kränger ner handskarna i stövlarna och ställer sig hjulbent bakom hojen å hopparsåinnihelvet...:näsblod

Sträckningen till styret löser man med snöre lr fotgas och bromsgrepp i käften.:yoparty

Var på lelles mc idag och köpte ett nytt ryggskydd, passa då på att även testa dessa;

1795157601.jpg

Själv tycket jag det känns miserabelt fel att att ha skinnstället över dojan :confused:

kriss kross körde bakofram :P

Det är onekligen lite svårt att förklara, men jag tycker att Adde gjorde ett bra jobb där! :tummenupp

Med "skinnstället på rätt håll" menar du såklart så man har dragkedjan i ryggen? Det vet ju alla, att det blåser genom springan något alldeles överjävligt annars bara om man ligger och finåker litegrann i 320, plus att stället tenderar att blåsas upp som en ballong, vilket dessutom ger ett jävulskt luftmotstånd med enorm bensinförbrukning som resultat...

kriss kross körde bakofram :P
Kriss Kross hade fattat det där med aerodynamik, synd bara att dom satsade på musiken i stället för rr... Korkade föräldrar, helt säkert. :gnissla

Nyheter
Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka