Jag har ett IXS Kyalami. Valde det för att det var generöst sytt över axlarna i förhållande till resten, passar atletiskt byggda personer alltså. Tyvärr kasar benen ner lite på det eftersom de är nån cm för långa - irriterande men det beror inte på kvaliteten. Tänkte korta ner dem i vinter.
Bortsett från benlängden har jag under de två säsonger och ca 2 500 mil jag använt det i inga stora klagomål. Alla sömmarna är bra, skinnet fräscht, fodret helt osv. Det är förresten värt att nämna att fodret är i ett syntetmaterial som är lukt- och smutsavvisande. Och det funkar jäkligt bra.
Det jag inte riktigt gillar är att puckarna sitter väldigt mycket på "utsidan" av benen. Det medför att de slits väldigt mycket i framkant. De går att vända men jag lyckades under en badag slita så mycket på den ena att själva byxan kasade i asfalten istället för pucken. Byxan klarade sig bra men sömmen som håller kardborren gick upp. Det är fö en mycket enklare typ av söm än de som syr ihop själva skinnbitarna i stället, om du förstår hur jag menar. I övrigt kan sägas att ventilationen fungerar bra (generöst perforerat).
Jag har inte vurpat med det så jag kan inte uttala mig ur erfarenhet om hur bra det håller samman i en vurpa. Tidigare har IXS inte varit kända för att vara så bra på det men jag tycker nog att mitt ställ verkar både välsytt och ha bra tjocklek och kvalitet i skinnet. Jag är inte orolig för att det skall slitas upp i en vurpa, inte mer än jag hade varit i de flesta andra ställ.
IXS säljs, vad jag vet, numera av YamahaCenter eftersom Yamaha har köpt IXS.