Skinnställ fråga..

Pilsner skrev:
Kolla in Gimoto skinnställ på Mitonga Racing i Malmö, de måttsyr ställ och de blir skitbra! Jag har kompisar som har sådana(i och för sig pga överutvecklade magmuskler...), och de är kanonnöjda! Funkar perfa till race också.

åfan..men då måste jag ner till malmö! men det kanske man kan göra till en road trip..har du nåt nummer dit?

har du provat träna ben på gymmet?

Rundningsmärke skrev:
Kvaliteten på IXS har jag ingen uppfattning om, eftersom jag letar nytt ställ är jag däremot
lite nyfiken på hur Arlen Ness är i storlek & kvalitet, berätta!

Okej. Storlekarna på de ställ jag har testat är väldigt lika Dainese. Passar mig perfekt och jag är väl normalbyggd, inte extremt stor varken upp- eller nertill (det där lät ju inte så smickrande, men vafan).

Kvaliteten är bra, utom dragkedjan som var USEL!
Allt annat håller ihop perfekt, fodret har inte spruckit, inga sömmar i lädret har pajat.

Köp Arlen Ness, men budgetera in dragkedjebyte.

Jocke W skrev:
IXS...värt att prova iallafall..nån mer som har några kommentarer om det..vill gärna att det håller i sömmar om man klotar..
Vilka säljer dom?
Jag har ett IXS Kyalami. Valde det för att det var generöst sytt över axlarna i förhållande till resten, passar atletiskt byggda personer alltså. Tyvärr kasar benen ner lite på det eftersom de är nån cm för långa - irriterande men det beror inte på kvaliteten. Tänkte korta ner dem i vinter.

Bortsett från benlängden har jag under de två säsonger och ca 2 500 mil jag använt det i inga stora klagomål. Alla sömmarna är bra, skinnet fräscht, fodret helt osv. Det är förresten värt att nämna att fodret är i ett syntetmaterial som är lukt- och smutsavvisande. Och det funkar jäkligt bra.

Det jag inte riktigt gillar är att puckarna sitter väldigt mycket på "utsidan" av benen. Det medför att de slits väldigt mycket i framkant. De går att vända men jag lyckades under en badag slita så mycket på den ena att själva byxan kasade i asfalten istället för pucken. Byxan klarade sig bra men sömmen som håller kardborren gick upp. Det är fö en mycket enklare typ av söm än de som syr ihop själva skinnbitarna i stället, om du förstår hur jag menar. I övrigt kan sägas att ventilationen fungerar bra (generöst perforerat).

Jag har inte vurpat med det så jag kan inte uttala mig ur erfarenhet om hur bra det håller samman i en vurpa. Tidigare har IXS inte varit kända för att vara så bra på det men jag tycker nog att mitt ställ verkar både välsytt och ha bra tjocklek och kvalitet i skinnet. Jag är inte orolig för att det skall slitas upp i en vurpa, inte mer än jag hade varit i de flesta andra ställ.

IXS säljs, vad jag vet, numera av YamahaCenter eftersom Yamaha har köpt IXS.

Bingo skrev:
Jag har ett IXS Kyalami. Valde det för att det var generöst sytt över axlarna i förhållande till resten, passar atletiskt byggda personer alltså. Tyvärr kasar benen ner lite på det eftersom de är nån cm för långa - irriterande men det beror inte på kvaliteten. Tänkte korta ner dem i vinter.

Bortsett från benlängden har jag under de två säsonger och ca 2 500 mil jag använt det i inga stora klagomål. Alla sömmarna är bra, skinnet fräscht, fodret helt osv. Det är förresten värt att nämna att fodret är i ett syntetmaterial som är lukt- och smutsavvisande. Och det funkar jäkligt bra.

Det jag inte riktigt gillar är att puckarna sitter väldigt mycket på "utsidan" av benen. Det medför att de slits väldigt mycket i framkant. De går att vända men jag lyckades under en badag slita så mycket på den ena att själva byxan kasade i asfalten istället för pucken. Byxan klarade sig bra men sömmen som håller kardborren gick upp. Det är fö en mycket enklare typ av söm än de som syr ihop själva skinnbitarna i stället, om du förstår hur jag menar. I övrigt kan sägas att ventilationen fungerar bra (generöst perforerat).

Jag har inte vurpat med det så jag kan inte uttala mig ur erfarenhet om hur bra det håller samman i en vurpa. Tidigare har IXS inte varit kända för att vara så bra på det men jag tycker nog att mitt ställ verkar både välsytt och ha bra tjocklek och kvalitet i skinnet. Jag är inte orolig för att det skall slitas upp i en vurpa, inte mer än jag hade varit i de flesta andra ställ.

IXS säljs, vad jag vet, numera av YamahaCenter eftersom Yamaha har köpt IXS.

Tack för den väl formulerade svaret!..ska åka och prova det där...låter bra!..vilken prisklass ligger dom i?

Jocke W skrev:
Tack för den väl formulerade svaret!..ska åka och prova det där...låter bra!..vilken prisklass ligger dom i?
IXS är "billiga". Jag betalade ca 9 000 (typ, minns inte exakt) för mitt förra våren och då är det deras toppställ.

Det är förresten många RR-åkare som åker i det stället. Den främsta förklaringen är förmodligen att licensinnehavare fick riktigt bra priser för utrustning från IXS - i vart fall var det så tidigare - men i den miljön hade det snabbt visat sig om de är skit. RR-åkare vurpar ju med viss regelbundenhet.

Mattias skrev:
Okej. Storlekarna på de ställ jag har testat är väldigt lika Dainese. Passar mig perfekt och jag är väl normalbyggd, inte extremt stor varken upp- eller nertill (det där lät ju inte så smickrande, men vafan).

Kvaliteten är bra, utom dragkedjan som var USEL!
Allt annat håller ihop perfekt, fodret har inte spruckit, inga sömmar i lädret har pajat.

Köp Arlen Ness, men budgetera in dragkedjebyte.
Tackar. Efter mycket velande & provande blev det ett Alpinestars P1 igen, en storlek mindre än tidigare.
Jag går omkring i mitt nya skinnställ inomhus för att vänja mig och tänja ut det lite, min sambo tycker
att jag är en idiot. :) Ser ni någon vingla fram på en svart R6:a i vår med denna utstyrsel är det jag, vinka!

/A

Bifogat

• DSCF0036.jpg
    DSCF0036.jpg
    50.3 KB · Visningar: 53
Har hört att det ska finnas ställ i 100 storlekar (typ 156,, 158), för långa personer. Stämmer det?

/Joe

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...