Skinnställ fråga..

Jocke W

www.weideniusmotorsport.s e
Gick med
19 Oct 2003
Hoj
Yamaha 426F MX ,01*Såld* KTM 525 SMR, 05*Såld*. KTM 450 SXS, KTM 560 SMR-07
Jag var och provade skinnställ på Lelles MC i uppsala idag..måste säga att om verkligen är hjälpsamma och kunniga..

Iallafall...Jag provade ett skinnställ av modellen Dainese som var ett helställ..storlek 56 det satt skit bra på benen men jag fick inte över den på axlarna..jag har för breda axlar..och nu kanske ni tänker "han tog inte i ordentligt eller nåt för att komma i" men asså jag hade 2 killar som drog i den! =)

Sen provade jag 58 en alpinestar den fick jag på mig och den satt tajt..men över ryggen och arslet va det slapp..kan man sy om den på nåt sätt?
Eller är det nån som vet nåt helställ som är för lite bredare folk över rygg och axlar? ja har inte lust att sluta träna för att komma i skinnstället... :rolleyes:

Hej

Har lite samma problem med mitt Dainese, sitter bara över ben och så men man får kränga för att få det över axlarna. det lär juinet hjälpa att du tränar...blir snarare större då än mindre.

Ett tips kan var att titta lite närmare på Alpinestart utbud de har ju lite mer av jackor och byxor som man kan kombinera ihop tills man hittar något som passar

/BW

Black-Wolf skrev:
Hej

Har lite samma problem med mitt Dainese, sitter bara över ben och så men man får kränga för att få det över axlarna. det lär juinet hjälpa att du tränar...blir snarare större då än mindre.

Ett tips kan var att titta lite närmare på Alpinestart utbud de har ju lite mer av jackor och byxor som man kan kombinera ihop tills man hittar något som passar

/BW

ja men helst av allt skulle jag vilja ha ett helställ..så därför jag undra om det finns lite större modeller på dom..över axlar och rygg...jag hitta ett 2 delat alpinestar som jag gilla men har hört att det kan paja vid vurpor..sen känns det ju racigare med helställ :tungan

Jag har ofta samma problem...Om byxorna lagom stora är jackan för liten,
om jackan är lagom stor är byxorna för stora. Samma problem med kostymer.

I förra veckan provade jag ett IXS helställ på Yamaha Center i Kallhäll,
det kanske är något för dig eftersom det var lagom för mig över benen
och midjan men för stort(?!) över axlarna och armarna.

Edit: Eller så kör du fler benövningar... :rolleyes:

/A

Last edited:
Köp tvådelat ställ.... En storlek på byxorna och en annan storlek på jackan...

Jocke W skrev:
Sen provade jag 58 en alpinestar den fick jag på mig och den satt tajt..men över ryggen och arslet va det slapp..kan man sy om den på nåt sätt?

Slappt över rygg och arsle? Provade du att sitta på en hoj? Om du står upp så SKA det vara slappt där.

Annars så kan du åka till Malung så finns det en firma (Halvarsson?) som skräddarsyr. En byggar-kompis till mig har gjort det, och det blev inte så dyrt faktiskt.

Rundningsmärke skrev:
Jag har ofta samma problem...Om byxorna lagom stora är jackan för liten,
om jackan är lagom stor är byxorna för stora. Samma problem med kostymer.

I förra veckan provade jag ett IXS helställ på Yamaha Center i Kallhäll,
det kanske är något för dig eftersom det var lagom för mig över benen
och midjan men för stort(?!) över axlarna och armarna.

Edit: Eller så kör du fler benövningar... :rolleyes:

/A

okey..ska skriva upp märket och åka och prova...vill sååå gärna ha helställ..tack för svaret!! :)

Lurch skrev:
Slappt över rygg och arsle? Provade du att sitta på en hoj? Om du står upp så SKA det vara slappt där.

Annars så kan du åka till Malung så finns det en firma (Halvarsson?) som skräddarsyr. En byggar-kompis till mig har gjort det, och det blev inte så dyrt faktiskt.

ja men asså...jag såg ut som en kamel! haha typ...=P men ni som har ställ..hur sitter dom i ryggen när ni inte är på hojjen?..vad jag förstår ska man ju se ut som en upprätt gående apa med helställ på när det är nytt för att inte krossa pungen..ja stog ju fan rakt upp med det som jag tyckte för stora skinnstället...

Som sagt så är IXS väldigt stora upptill. Jag är inte imponerad av kvaliteten på IXS, dock.

Jocke W skrev:
ja men asså...jag såg ut som en kamel! haha typ...=P men ni som har ställ..hur sitter dom i ryggen när ni inte är på hojjen?..vad jag förstår ska man ju se ut som en upprätt gående apa med helställ på när det är nytt för att inte krossa pungen..ja stog ju fan rakt upp med det som jag tyckte för stora skinnstället...

Jag har haft ena jävla problem med att hitta ställ pga att jag är byggd som en bulldog. Bred över ryggen och förbannat korta ben.
Hade 56 på jacka och inte ens 52 var korta nog i benen.(korta i midjan var de dock :rolleyes: ) Men hittade ett som satt som gjutet. Revít hette märket dom hade en mod med extra korta ben. Bra kvalité var det också, stod pall för en rejäl klotning.
Dom borde ha en mod som passar. (vet ej hur helställen är dock)

Mattias skrev:
Som sagt så är IXS väldigt stora upptill. Jag är inte imponerad av kvaliteten på IXS, dock.
Kvaliteten på IXS har jag ingen uppfattning om, eftersom jag letar nytt ställ är jag däremot
lite nyfiken på hur Arlen Ness är i storlek & kvalitet, berätta! :7peta

Med stor möda konstaterade jag att jag faktiskt kan ha ett P1 i storlek 50,
jag hade 52 tidigare, det blev alldeles för stort i byxorna efter lite töjning.

/A

Jag har hört att man får ont i ballen av helställ :va :D
Och glöm inte bort att stället ska sitta jevligt tajt för det töjer sig typ en storlek.

Mitt ställ fick jag ha skohorn för att få på mig, men efter ett tag så hade det töjt sig på dom rätta ställena, men om det är alldeles för tajt så får du nog sy ut det lite .

Tror att Halvarsson/Jofama kan göra det dom gör ju tydligen reparationer........ :tummenupp

BTW: Ja bor också i sollentuna :)

Jocke W, hur lång är du?

Är 1.93 själv, hade tänkt köpa ett Alpinestars helställ, min handlare vill ta hem en 60 åt mig. Tycker det låter stort, har tidigare haft tvådelat Dainese stl. 58. Enligt honom ska Dainese och Alpinestars vara jämförbara i storlek och passform men man behöver nästan alltid gå upp en storlek i helställ jmf med tvådelade.

Någon som har en åsikt om detta stämmer?

Iofs satt mitt Dainese inte särskilt bra, lite för kort på framsidan, trångt över axlarna och ganska löst runt midjan.

henlin skrev:
Jocke W, hur lång är du?

Är 1.93 själv, hade tänkt köpa ett Alpinestars helställ, min handlare vill ta hem en 60 åt mig. Tycker det låter stort, har tidigare haft tvådelat Dainese stl. 58. Enligt honom ska Dainese och Alpinestars vara jämförbara i storlek och passform men man behöver nästan alltid gå upp en storlek i helställ jmf med tvådelade.

Iofs satt mitt Dainese inte särskilt bra, lite för kort på framsidan, trångt över axlarna och ganska löst runt midjan.

Dainese och Alpinestars jämförbara, inte då!

Testade AS P1 och Dainese Luce. Alpinestars var fan 5 cm längre än Dainese och det är vid storlek 52. Stället satt ganska bra på mig förutom att dragkedjorna vid midjan gick över varandra 5 cm.

Sedan så satt dainesestället riktigt tajt, över ben och axlar så nog är det mer åt dainesehållet som är min grejj.

Lagom korta personer med relativt breda axlar och smala ben bör köra Dainese. Såsom jag har förstått det, alpinestars är för långa/smala personer.

Nu så kör jag i Spidi-ställ. Precis som Katja och Jimmy Lindström.... ;-) hehe.

/a

Lasker skrev:
Jag har hört att man får ont i ballen av helställ :va :D
Och glöm inte bort att stället ska sitta jevligt tajt för det töjer sig typ en storlek.

Mitt ställ fick jag ha skohorn för att få på mig, men efter ett tag så hade det töjt sig på dom rätta ställena, men om det är alldeles för tajt så får du nog sy ut det lite .

Tror att Halvarsson/Jofama kan göra det dom gör ju tydligen reparationer........ :tummenupp

BTW: Ja bor också i sollentuna :)

jo jag vet att det ska sitta tajt..men 56 skinnställ GICK INTE =)..dom skulle antagligen fått såga ur mig den om jag på nåt sätt jag hade kommit i den..
Ja jag får väl åka och prova ännu fler skinnställ..är ju inte långt till närmaste mc handel.

Ah..vart i sollentuna?

henlin skrev:
Jocke W, hur lång är du?

jag är lite under 190cm..fast det är axelbredden som är problemet igentligen..längden va inga problem..

Rundningsmärke skrev:
Kvaliteten på IXS har jag ingen uppfattning om, eftersom jag letar nytt ställ är jag däremot
lite nyfiken på hur Arlen Ness är i storlek & kvalitet, berätta! :7peta

Med stor möda konstaterade jag att jag faktiskt kan ha ett P1 i storlek 50,
jag hade 52 tidigare, det blev alldeles för stort i byxorna efter lite töjning.

/A

IXS...värt att prova iallafall..nån mer som har några kommentarer om det..vill gärna att det håller i sömmar om man klotar..
Vilka säljer dom?

Jocke W skrev:
jo jag vet att det ska sitta tajt..men 56 skinnställ GICK INTE =)..dom skulle antagligen fått såga ur mig den om jag på nåt sätt jag hade kommit i den..
Ja jag får väl åka och prova ännu fler skinnställ..är ju inte långt till närmaste mc handel.

Ah..vart i sollentuna?

Jag bor i viby :)

Har du testat spyke skinnställ dom har ett coolt helställ som heter race4 :tummenupp

Lasker skrev:
Jag bor i viby :)

Har du testat spyke skinnställ dom har ett coolt helställ som heter race4 :tummenupp

Åfan bor vid rotsunda torg..Ja om jag kommer in i det..men jag ska dra iväg en gång till och prova..lika bra..så man hittar det man verkligen vill ha!

Kolla in Gimoto skinnställ på Mitonga Racing i Malmö, de måttsyr ställ och de blir skitbra! Jag har kompisar som har sådana(i och för sig pga överutvecklade magmuskler...), och de är kanonnöjda! Funkar perfa till race också.

*/ ?>
Nyheter
MC-Mässan närmar sig!

På årets stora motorcykelmä...

Nya idéer för tvåtaktsmotorn

Kawasaki har lämnat in en p...

Nya idéer för tvåtaktsmotorn

Kawasaki har lämnat in en p...

Custom Motor Show satsar på över 100.000 besökare

Custom Motor Show ställer ä...

Custom Motor Show satsar på över 100.000 besökare

Custom Motor Show ställer ä...

Gotland Ring Bike Week 2026, förlängt Early Bird erbjudande!

Den 3-5 juli slår vi upp po...

Gotland Ring Bike Week 2026, förlängt Early Bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

Back