Skinnställ för damer - storlekshelvetet!

Chrille

Äntligen hoj igen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Pippigul SV650
Jag och tjejen är igång och letar skinnställ men som alla vet som någon gång testat så är det ett helvete att hitta rätt med storlekarna.

Kan någon erfaren dam eller kille med järnkoll hjälpa mig med följande problem?

IXS damställ i storlek 44:
- Vad är det för damstorlek??(om någon förstår frågan?)
- Är IXS storlekarna jämförbara mot Dainese eller Halvarsson(italiensk skala eller nordisk?)
- Vad skulle det innebära för storlek, längd/vikt eller höft/midja/bröst eller liknande, på kvinnan som ska färdas inuti nämda skinnställ.

Som ni förstår jag inte ens frågan jag ställer men om någon kunnig tjej eller kille kan hjälpa till vore jag tacksam.

Finns det någon sorts tolk ute på nätet??

En italiensk 44 motsvarar i "svenska" mått en 36:a

Ixs, Dainese, Axo & Alpinestar är lika i måtten.
Halvarssons vet jag dock inte...

Ja, vilka kroppsmått som passar vilken storlek är svårt att säga, måste provas fram. Tänk oxå på att det ska sitta bra tajt, för skinn töjer sig. Ju tajtare=desto säkrare :Bugar

Kan man ha ett IXS i storlek 44, kan man köpa de andra märkena jag nämnde ovan i 44.

Inte många svenska damer som kan åla in sig i en stl. 44... Alla skinnställ är grymt små i stl. Men det ska som sagt sitta äckligt tajt i början, töjer sig rejält!

bikerwoman skrev:
2217957 Inte många svenska damer som kan åla in sig i en stl. 44... Alla skinnställ är grymt små i stl. Men det ska som sagt sitta äckligt tajt i början, töjer sig rejält!

Jag har en i storlek 40, alltså 32.... :va

Maria1980 skrev:
2218003 Jag har en i storlek 40, alltså 32.... :va

Skinnställ finns i två storlekar. På vissa står det svenska storlekar (38, 40, 42, 44, 46, 48) och på vissa står det utländska storlekar ((42), 44, 46, 48, 50, 52).
Om du inte är 150 lång och väger 40 kg så tvivlar jag på att du har storlek 40 i utländska storlekar.
Jag är 172 och väger 65 kg, har 46 utländskt, 40 svenskt på mitt Spyke (och 36/38 på kläder).

Frugan är 157 cm lång och väger runt 52-53kg och har stl. 44 i sitt Dainese..................................................som är till salu :D

Emmi skrev:
2219271 Skinnställ finns i två storlekar. På vissa står det svenska storlekar (38, 40, 42, 44, 46, 48) och på vissa står det utländska storlekar ((42), 44, 46, 48, 50, 52).
Om du inte är 150 lång och väger 40 kg så tvivlar jag på att du har storlek 40 i utländska storlekar.
Jag är 172 och väger 65 kg, har 46 utländskt, 40 svenskt på mitt Spyke (och 36/38 på kläder).

Jag har ett Dainese ställ herr st 48. Men då sitter det lite tight över brösten.. nåväl, det gör juh inget.. men då e jag nöjd om jag kommer ner i det eftersom jag i normala fall har 40(sv. st.) :va så om jag ska ha ett nytt dam ställ så kanske jag bör sattsa på 42 då? Fast det viktigaste är väl inte storleken utan hur det passar...

Emmi skrev:
2219271 Skinnställ finns i två storlekar. På vissa står det svenska storlekar (38, 40, 42, 44, 46, 48) och på vissa står det utländska storlekar ((42), 44, 46, 48, 50, 52).

Tvivlar? :confused:

Butiken fick skicka efter mitt AXO från Italien, de tar inte hem så små storlekar annars... Det är i storlek 40 och om man ska översätta det till svenska mått så är det 32. Jag har 34 i vanliga fall & skinnställ ska ju sitta bra tajt.. Hade ett Daniese 42 (34) först, men det var för långt i benen...

Nästan rätt gissat, 156 cm & 46 kg...

Mr Lang skrev:
2219401 Aha, en "pecksnurre" (Gammalt värmländskt djungelordspråk :D )

:confused:

Tighta tjejer är trevligt :tuttar

Chrille skrev:
Finns det någon sorts tolk ute på nätet??
Nja, men när vi jagade ställ till tjejen (160/59) kom vi fram till en praxis att det skiljer ungefär sex storlekar mellan svenska och 'andra' storleksangivelser.
Dvs en svensk 36:a blir ca 42, 38->44, osv...

I mitt halvarsson skinnställ har jag storlek 44 och det är för stort numera (till salu också ;))
I dainese skinnstället har jag storlek 46. Är 1,70 lång och väger 65 kg. Funkar jättebra.

Biker66 skrev:
2219554 Nja, men när vi jagade ställ till tjejen (160/59) kom vi fram till en praxis att det skiljer ungefär sex storlekar mellan svenska och 'andra' storleksangivelser.
Dvs en svensk 36:a blir ca 42, 38->44, osv...

Ja, men så måste det vara, dår är en italiensk 40 = svensk 34. :)

Mr Lang skrev:
2219515 Liten och lätt. Vill inte förklara närmare för då blir man väl anklagad för att vara snuskig. Och det är jag inte :rodnar

När du ger den förklaringen så kan jag nu tänka mig vad det betyder... Så du behöver inte utveckla det... :tummenupp

Har bara erfarenhet av Dainese...
Började med ett svart Dainese Luce strl 44 som töjde sig och blev grymmestort!!! :gnissla

Kör nu i Dainese Yoyo strl 42, sitter som klippt och skuret efter en säsongs klängande :D Enligt mina storlekserfarenheter motsvarar normal 36-38 42 i ställ och normal 38-40 44 i ställ. Är 1,75 cm lång och väger lagom mycket ;)

Last edited:
Dainese är 6 stl mindre , eller 3 dubbelst. mindre så att säga. Iaf när vi pratar damstl. Stl 44 är en 38:a, 42 en 36:a osv. Bara att ringa & höra med en återförsäljare för Dainese så kommer de att hålla med, utom på Lelles. Där hävdar de att en stl 42 är en 34.a. Den dagen jag kommer i en 34:a finns inte.

Sen hur det är med övriga ställ kan jag inte svara på. Att prova sej fram är enklast ,men bökigt om ni tänkt att beställa via postorder.

Maria1980 skrev:
2219480

Nästan rätt gissat, 156 cm & 46 kg...

:confused:
Ok, då kan jag förstå att du har liten storlek på stället med...:tummenupp

Olika skinnställ har olika storlekar och det skiljer mellan herr och dam. Prova istället, köp inte via internet om ni inte är hundra på storleken.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT