skinnställ eller Goretex???

Tinatjejen skrev:
Funderar åxå på att sälja eller byta mitt gamla för stora skinnställ mot ett gore tex. Iom att jag börjar köra rätt tidigt på "våren" och slutar sent på hösten, så skulle de va skönt att ha ett varmare ställ till mars-april och oktober eftermiddagarna :)
Mitt nuvarande skinnställ är.. TAJT, så det går inte under så mkt under det, mer än ryggskydd, underställ å så.. :rolleyes:

Det räcker väl med en t-shirt under? Jag körde hoj till jobbet med bara en t-shirt under stället nångång i mars när det var minusgrader på morgonen.... :hej

Själv kör jag med dubbla ställ...

Jag har ett tvådelatskinnställ som är någon storlekförstort som jag kan ha både tröjja o jeans under, rätt bekvämt när man ska nån stans.. faktiskt varmt också.. jag har kört i minusgrader utan att frysa om annat än näsa o händer. Att välja GT för att det skulle vara vatten tätt stämmer ju som sagt inte alltid, dessutom tyckcer jag att mitt ställ skyddar bra mot regn, har åkt i iaf 30min i regn och varigt torr när jag kommit fram :fakta

Till banan däremot, och vissa längre turer så har jag ett mer räjsigt ställ.. största nackdelen med det är att det sitter så sjukt tight att jag inte får på det utan hjälp :tummenupp Men det har bevisligen skyddat bra flera gånger!! :crash
Måste dessutom rekomendera ett ställ me ryggpuckel, då det skyddar nacken bra om du skulle falla framlänges...

Skinn :bow :brynad

Thundercat skrev:
Det räcker väl med en t-shirt under? Jag körde hoj till jobbet med bara en t-shirt under stället nångång i mars när det var minusgrader på morgonen.... :hej

VAAA?!
Är du helt från vettet? :eek:
Vad har du för ställ?
Jag hade ett Dainese T3 innan och nu ett IXS Bogo. IXS:et är varmare tycker jag, på sätt och vis. Men jag vill nog inte åka i det i Mars ivf...
T3: har man prackat under allt vad som gick och toppat med vindjacka under, då frös man bara om händer. men de går ju, som sagt var, inte med IXS:et..

Är det bara jag som är frusen då kanske?
Är det skillnad mellan icke kåphoj och kåphoj åxå kanske?

Sweedo skrev:
Haha!
Ser ut som en gravid höna :lol

En sak som hände mig för några veckor sedan:
Kom i trapphuset på väg till garaget för en tur med hojen.
På väg ner mötte jag en tjej på väg upp.
Jag såg hur hon synade mig från stövlarna och upp för att sedan spontant säga "Wow!"
Sedan följde ett blygt "Hej!"

Kan bara säga att det spädde på mitt ego och att jag inte byter tillbaka till mitt Gortex-ställ! :D

Ska åka och kolla skinnställ på måndag morgon det hör jag det!!

Sett den där tjejen fler ggr sen dess Sweedo ?? ;)

Re: Re: skinnställ eller Goretex???

håkanolsson skrev:
Själv är jag en ful, tjock gubbe o smyger obemärkt omkring på en o-hip hoj i Gore-Tex kopia.

Din hoj är inte alls o-hip. Jag skulle gärna vilja prova den.

För övrigt har jag aldrig märkt att nån tittar extra mycket för att man har skinnställ på sig. Och då har jag ändå glitter och grejer på mitt.

Åsså till det tråden handlar om. Ska du åka på långtur eller fram- och tillbaka till jobbet är det goretex du vill ha. Ska du nöjesköra aktivt med risk för liv och lem är det skinn som gäller.

Tinatjejen skrev:
VAAA?!
Är du helt från vettet? :eek:
Vad har du för ställ?
Jag hade ett Dainese T3 innan och nu ett IXS Bogo. IXS:et är varmare tycker jag, på sätt och vis. Men jag vill nog inte åka i det i Mars ivf...
T3: har man prackat under allt vad som gick och toppat med vindjacka under, då frös man bara om händer. men de går ju, som sagt var, inte med IXS:et..

Är det bara jag som är frusen då kanske?
Är det skillnad mellan icke kåphoj och kåphoj åxå kanske?

Jag har ett Dainese Luce, det enda som det blir kallt om är händerna tycker jag....

Ska du åka på långtur eller fram- och tillbaka till jobbet är det goretex du vill ha. Ska du nöjesköra aktivt med risk för liv och lem är det skinn som gäller.

Håller med Mattias.

Själv använder jag skinnställ till helg och kvällsåkandet.
Till semestern förra året inhandlades ett Gore Tex ställ, var till Norge och det regnade 75 % av tiden så det var bara och åka,
kompisen som åkte med körde med skinnställ och regnställ, det blev många stopp för av och påsätt... påklädning av regnställ.

Jag åker GoreTex, och ångrar inte att jag inte valde skinn. Stod i precis samma situation som dig. Men som med allt annat så får man ju aldrig mer än man betalar för. Alltså, köp inget billigt krafs, du kommer bara ångra dig. Mitt Yokoställ var inte helt gratis, men det är oxå "tätt" och det sitter som gjutet även i maxfart (kanske inte säger så mycket med min hoj iofs... ;) )
Min tanke är att GTstället har jag en större användning för, mer allround. Men nån gång när jag blir stor å får råd, kommer jag att komplettera med ett skinnställ.

Tinatjejen, finns det någon religon som kanske förespråkar GoreTex på underkroppen? :confused: :D :D

Aero skrev:
Jag åker GoreTex, och ångrar inte att jag inte valde skinn. Stod i precis samma situation som dig. Men som med allt annat så får man ju aldrig mer än man betalar för. Alltså, köp inget billigt krafs, du kommer bara ångra dig. Mitt Yokoställ var inte helt gratis, men det är oxå "tätt" och det sitter som gjutet även i maxfart (kanske inte säger så mycket med min hoj iofs... ;) )
Min tanke är att GTstället har jag en större användning för, mer allround. Men nån gång när jag blir stor å får råd, kommer jag att komplettera med ett skinnställ.

Tinatjejen, finns det någon religon som kanske förespråkar GoreTex på underkroppen? :confused: :D :D

Min kropp önskar att det förespråkades GT underkläder i Bikerreligionen, kalla höstkvällar...
:D
De vore allt nått!

*/ ?>
Nyheter
Snabbladdad ny 94-hästars elhoj

BBM Hiro – ett helt nyutvec...

KTM bryter med Kiska – så påverkas framtidens design

Efter flera decennier tills...

Ducati Formula 73 – retro och racing i perfekt harmoni

Retro möter racing – Ducati...

Voge DS 800 X Rally – Ny offroadhoj till 2026

Voge DS 800 X Rally är en n...

Harley-Davidson laddar upp med massor av kubik

Harley-Davidson fortsätter ...

KTM 790 Duke – ny generation på gång till 2027?

KTM:s mellanklassraket får ...

Nytt från Halvarssons: Mora V2

Halvarssons nya Mora V2 är ...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

BMW R 12 G/S – ännu bättre med Wunderlich

Tysk precision möter äkta G...

Back