saxat från nån sida:
tyckte de va smarta råd.. så jag delar med mig lite
Gör rent på fläcken!
OBS! Detta gäller alla fläckbortagarmetoder!
Testa först plaggets insida för att se hur skinnet reagerar. Ibland kan det hända att färgen mattas av och att du får ytterligare en fläck.
Kulspetspenna kan suddas bort från mocka och nappa med hjälp av rent radergummi.
Smuts på nappa torkar du bort med en torr och ren trasa. Mockaskinn borstas med klädborste. Man kan också använda fint sandpapper - med försiktig hand !
Olja och fett torkas först upp med hushållspapper. Strö sedan på rikligt med potatismjöl, låt ligga över natten, borsta av och upprepa behandlingen om det behövs. Ett annat trick är att använda vanlig vit skolkrita, som gnuggas över fläcken, följ i övrigt samma procedur som ovan.
Regn kan ge fläckar på mockaplagg. Borsta med en tät klädborste, eller med en speciell mockaborste av rågummi (finns bland skovårdsprodukter i fackhandeln).
Varning! Använd aldrig bensin eller andra kemikalier för att få bort fläckar.
Så här sköter du skinn och mocka!
Häng alltid skinnplagg på en välformad galge. Skinn är ett levande material som töjer sig av vår kroppsvärme.
Många tycker att skinnplagg töjer sig för mycket. Ett hett tipps från en kunnig skinn designer är att spraya lite vatten på insidan av t.ex. skinn byxan. Sträck sedan byxan på längden, så blir den som ny. Du blir också av med "knän" på byxan. Torka då och då dina plagg med en ren och lätt fuktig trasa, så håller de sig fräscha länge.
Skinn eller nappa bör hänga svalt, då mår plaggen som bäst. Kom ihåg den gamla tesen "där smör smälter, blir skinn stelt".
Blir skinnet blött av vatten är det viktigt att plagget hängs upp så att det inte blir veck. Plagget skall torkas långsamt inte nära värme källa.
Mocka bör borstas då och då för att plagget skall hållas fräscht.
Skinn och mocka bör kemtvättas. Som tvättmedel rekommenderar vi 1 msk såpa, och att du väljer tvättmaskinens handtvättprogram. Tvätta dock inte för ofta. Eftersom det sliter på plaggen.
tyckte de va smarta råd.. så jag delar med mig lite