Skinn eller tygställ till offroad?

Skinn eller tyg-ställ till offroad?

• Antal röstningar
    0

Wargen

Fjollhoj medlem
Gick med
18 Oct 2005
Hoj
DT 125 R -02*krashad* NSR 125 -96 *krashad*
[POLL] Skinn eller tygställ till offroad?

Jag kör DT 125 R och måste skaffa ett eget MC-ställ till sommarn men vet inte riktigt vad som passar bäst. Jag kommer köra mest landsväg men en del i skog och på grusvägar....kanske inte så mkt i skog. Jag kommer att köra en del på morgnar och sena kvällar också.

Har nån något tips på ställ?

Last edited:
Det är väl ingen fara att trilla på grus med skinnställ, men tänk dig att trilla på asfalt med crosskläder :3freak

Jag röstade skinn

men när du ska ut i skogen så är det ju bara att slänga på sig lite cross kläder och skydd men i trafiken är ju skinn det klart bästa

MattE. skrev:
Det är väl ingen fara att trilla på grus med skinnställ, men tänk dig att trilla på asfalt med crosskläder :3freak

Nu snackar vi inte crosskläder utan touring

Gottis skrev:
Jag röstade skinn

men när du ska ut i skogen så är det ju bara att slänga på sig lite cross kläder och skydd men i trafiken är ju skinn det klart bästa

ska ja köpa crosskläder också :3freak

Skinn = skydden sitter oftast bäst på kroppen. Skinn är starkare när det skrapas mot assfalt.

Tyg = med goretex blir det vattentätt, det går att röra sig normalt i och blir inte så svenigt kallt om du tänkt köra i annat väder än 15+

Vill du att skydden ska sitta bra på kroppen å endå ha goretex tycker jag du ska köpa en saftey-jacket med skydd å sen ha en gore-tex jacka utan skydd över.
Är det svenigt varmt ute kan man ju köra med tjocktröja över saftey-jackan.

Röstade på tyg, antar att du har en strambudget ändå och ett biligtskinnställ ligger väl ändå på ungeför samma pris nivå som ett bra tygställ rätta mig om jag har fel, men skulle säga sattsa på ett tygställ och kör på skinn när du skaffar större hoj och antagligen har mer att röra dig med,,

Håller med om att skinn skyddar bättre men ändå äre värt att slänga pengar i sjön på ett dåligt skinnställ när man kan få ett bra tygställ som man sedan kan använda när det regnar..

nu äre väl bara att vänta på kritikerna som kommer såga mig totalt,, aja som sagt röstade på tyg

BlueNote skrev:
Skinn = skydden sitter oftast bäst på kroppen. Skinn är starkare när det skrapas mot assfalt.

Tyg = med goretex blir det vattentätt, det går att röra sig normalt i och blir inte så svenigt kallt om du tänkt köra i annat väder än 15+

Vill du att skydden ska sitta bra på kroppen å endå ha goretex tycker jag du ska köpa en saftey-jacket med skydd å sen ha en gore-tex jacka utan skydd över.
Är det svenigt varmt ute kan man ju köra med tjocktröja över saftey-jackan.

jo jag kommer att köra på morgonar och sena kvällar så det kan ju bli lite kallt.

The_Plumber skrev:
jo jag kommer att köra på morgonar och sena kvällar så det kan ju bli lite kallt.

Jag hade först tygställ. Sen tjacka jag ett skinnställ. Åså nu när jag börjat jobba som mc-bud tjacka jag ett bra tygställ igen. Ruggit skönt mot väder å vind.

BlueNote skrev:
Jag hade först tygställ. Sen tjacka jag ett skinnställ. Åså nu när jag börjat jobba som mc-bud tjacka jag ett bra tygställ igen. Ruggit skönt mot väder å vind.

ok. Hur är det att vara mc-bud. Rätt roligt i början va? Tjänar man bra som det? (du behöver inte uppge timlön)

Rift skrev:
Röstade på tyg, antar att du har en strambudget ändå och ett biligtskinnställ ligger väl ändå på ungeför samma pris nivå som ett bra tygställ rätta mig om jag har fel, men skulle säga sattsa på ett tygställ och kör på skinn när du skaffar större hoj och antagligen har mer att röra dig med,,

Håller med om att skinn skyddar bättre men ändå äre värt att slänga pengar i sjön på ett dåligt skinnställ när man kan få ett bra tygställ som man sedan kan använda när det regnar..

nu äre väl bara att vänta på kritikerna som kommer såga mig totalt,, aja som sagt röstade på tyg
Alltid gillat tygställ. Sen en dag så gjorde jag det inte längre. :kryckor Aldrig mer goretex!. :huvet

philsson skrev:
Alltid gillat tygställ. Sen en dag så gjorde jag det inte längre. :kryckor Aldrig mer goretex!. :huvet
Kör du enduro i skinnställ eller är det inte din hoj på din avatar :va

The_Plumber skrev:
ok. Hur är det att vara mc-bud. Rätt roligt i början va? Tjänar man bra som det? (du behöver inte uppge timlön)

Ja det e sköj å köra båge. Man tjänar väl sådär. Finns lite alternativ. Det vanligast är provitionslön. Dvs du tjänar vad du kör in. Just nu kör jag dock med fast timlön på ett ställe men skall ev övergå till lösbud.

Har skinnställ och använder Lindstrands byxa Lizard till kortare sträckor. Alltid skyddsväst/ryggskena, handskar och stövlar.

Hjälm é självklart så det uppgav jag inte ovan.

sgtpepper skrev:

ne kolla presen. jag kör lite enduro men det är inget hårt precis, inte så man svettar järnet

The_Plumber skrev:
ne kolla presen. jag kör lite enduro men det är inget hårt precis, inte så man svettar järnet
Eh va? Det var inte dig jag citerade, jag citerade philsson som på sin avatar har en Husa FE 501 med grovmönstrade däck, men som säger att han kör i skinn. För mig verkar det helt rubbat att köra enduro i skinn, endast riktigt konstiga snubbar med läderfetisch lär göra sånt, därför frågar jag honom om han kör den hojen med skinnställ.

sgtpepper skrev:
Eh va? Det var inte dig jag citerade, jag citerade philsson som på sin avatar har en Husa FE 501 med grovmönstrade däck, men som säger att han kör i skinn. För mig verkar det helt rubbat att köra enduro i skinn, endast riktigt konstiga snubbar med läderfetisch lär göra sånt, därför frågar jag honom om han kör den hojen med skinnställ.

Okej kollade lite fort :gnissla

sgtpepper skrev:
Syftade på landsvägskörningen. Skinställ i skogen är lite.. ja... mongo. Min hoj på avantaren för örvigt. :tummenupp
Rift skrev:
jo kan tänka sig att man kan slå sig ganska rejält.. kanske var dumt att köpa ett tygställ men men blir skinn efter den här sista säsongen på 125:an
Gick i 50 knyck när jag gick omkull. Det höll inte för det. :död

philsson skrev:
Syftade på landsvägskörningen. Skinställ i skogen är lite.. ja... mongo. Min hoj på avantaren för örvigt. :tummenupp

Gick i 50 knyck när jag gick omkull. Det höll inte för det. :död

Vad hade du för ställ då? Märke? Modell?

The_Plumber skrev:
Vad hade du för ställ då? Märke? Modell?
Ett jofama. Välkänt märke som allt för många använder tyvär. För övrigt sitter skydden inte åt och kan glida runt på i princip alla goretexställ och det är väl det som är det sämsta med dem förutom att de inte håller så värst.
Skinnställ håller ju att ramlas med gång efter gång om man har ett bra medans goretex går sönder efter första vurpan.
När man väl åker i backen så glider man med skin medans goretexet rycker tag i backen och man rullar istället vilket kan medföra att man bryter ett och annat men man slipper bränskador.

*/ ?>
Nyheter
Sista dagarna för ”Early Bird”, Gotland Ring Bike Week!

Boka senast lördag 31/1 för...

Gotland Ring GPE Circuit i konkurs, verksamheten räddad!

Bolaget bakom den dagliga d...

Besöksstorm till MC-mässan på Elmia

Den svenska mc-mässan har v...

MC-mässan startar idag

Med start idag, den 23 janu...

Fullt drag på mc-mässan i Jönköping!

Bikes monter full till bred...

Nya Indian Chief Vintage

I kölvattnet av att ha spar...

MotoGP 2026: kalender och förare

MotoGP-kalendern och förarn...

Benavides till dramatisk Dakar-seger

Luciano Benavides, som gick...

Gotland Ring Bike Week 2026 – rabatt på färjan klar!

Alldeles nyss fick vi klart...

Michelin lanserar Anakee Adventure 2 – nytt adventuredäck med fokus på väg, men redo för grus!

Michelin breddar sitt adven...

Back