Skinn eller textil den eviga frågan..

Joshi

Ny medlem
Gick med
14 Apr 2004
Hoj
Nada at the moment
Är ny hojägare och håller på att ta mc kort just nu. Har inhandlat mc kläder och det blev av modell textil. Tuff textil kan tilläggas muhaha :yoparty
Dock så vet jag ju att skinn skyddar bättre. Det finns ju en anledning till att textil inte är tillåtet vid tex roadracing. Dock så har det ju som alla vet tålighet mot regn samt e det ju lite luftigare ochs midigare att ta av sig. Lättare att traska rundor i utan att se ut som en babian som skitit på sig. Vad har ni för erfarenheter av textil och skinn? Berätta gärna.

Bifogar lite bilder på jackan och hjälmen jag inhandlat :)

Bifogat

• MT_BACKraid_pico_b.jpg
    MT_BACKraid_pico_b.jpg
    24.6 KB · Visningar: 44
  • marquee.jpg
    marquee.jpg
    6.6 KB · Visningar: 83
Joshi skrev:
Är ny hojägare och håller på att ta mc kort just nu. Har inhandlat mc kläder och det blev av modell textil. Tuff textil kan tilläggas muhaha :yoparty
Dock så vet jag ju att skinn skyddar bättre. Det finns ju en anledning till att textil inte är tillåtet vid tex roadracing. Dock så har det ju som alla vet tålighet mot regn samt e det ju lite luftigare ochs midigare att ta av sig. Lättare att traska rundor i utan att se ut som en babian som skitit på sig. Vad har ni för erfarenheter av textil och skinn? Berätta gärna.

Bifogar lite bilder på jackan och hjälmen jag inhandlat :)

Om jag skall ut och åka aktivt en dag så tar jag skinnstället för att jag vet att det skyddar mycket bättre. Nackdelen är att det är jobbigare att ta på sig och att gå omkring i. När du väl sitter på hojen är det inga problem.
Mitt GoreTex ställ använder jag när det är lite sämre väder eller om jag skall göra något när jag kört klart. Jobba, ärenden osv. Eller om jag bara är bekväm.
Om olyckan skulle vara framme så tål skinnet nötning bättre mot underlaget. Textil klarar nötning sämre men klarar sig lite pga lägre friktion (Har jag läst. Bike förra året tror jag visst)

Lycka till med körkortet och kör försiktigt :tummenupp

Nyheter
Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...