Skimsa ut dreven för en BREED svål

Hygglo

Solskens knutte...
Gick med
29 Aug 2003
Hoj
XV1600
Har en fundering på att sätta på en fläskigare svål på min hoj 240 istället för 190 som är orginal. (bara för skoj skull)
I baksvingen ser det ut att få plats men dreven måste skimsas ut en bit..
Hur mycket kan man skimsa ut framdrevet utan att hållbarheten på lager/axel mm blir kasst?
Hur gör man?
Bak går det att sätta på en spacerplatta och längre bultar där?

Fram:
Det brukar gå att få tag på offset-drev som flyttar ut en bit. Är rätt tevksam till om du kan nöja dig med schimsning eftersom drevet säkert måste ut med sisådär 25 mm. Låter som 1" offset är det som gäller.
Inom dragracing avnänds ibland stödlager utanför drevet för att förhindra att axeln respektive utgående lagret skadas.

Bak:
Tänk på att utflyttning av drevet kommer att fresta på lagret i drevnavet mer.

Edit: Om du håller dig till 6" fälgen (dvs standard) så kanske du inte behöver flytta ut kedjan så långt. Men fungerar ett 240 på en 6" fälg?

Edit: Om du håller dig till 6" fälgen (dvs standard) så kanske du inte behöver flytta ut kedjan så långt. Men fungerar ett 240 på en 6" fälg?[/QUOTE]

Tror inte det....och om det skulle gå så går jag ju miste om en massa bredd eftersom fäljen är smal...

Vart hittar man dessa offsetdrev?

Jag behöver bara schimsa några millimeter och det verkar ju smidigt med ett nytt drev bara.

Tysken skrev:
Vart hittar man dessa offsetdrev?

Tror bl.a. EBOS gör såna efter beställning (vilket är möjligt att du kommer att bli tvungen att ta om det inte finns gjorda tidigare). Det var rätt dyrt om jag inte missminner mig.

/J

1300 goa balubas? Hujedanemej!

Själv skulle jag nog satsa på att svarva en distans att sätta innanför drevet, är det bara några millimeter så...

Annars kan man väl svetsa på ett drev på ett avsvarvat drev. Dvs ett drev med bortsvarvat centrum svetsas på ett gammalt drev med bortsvarvade kuggar. Svarvar man bara en ansats som gör att dreven centrerar bra så fungerar det. Men det förutsätter att man kan svetsa så det håller. Och att det blir lagom med de 8-10 mm offset det ger.
Eller svarva en hylsa och lägga emellan om man nu behöver ännu mer.
Men det är ju trist jobb att göra varje gång man ska byta drivpaket eller dreva om.

Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...