skilnad på CBR600 och 600F?

madmagnus

metal fabricator
Gick med
1 Jun 2004
Hoj
Kawasaki kz440
en kompis funderar på att köpa sig en CBR600 och jag har lovat hjälpa till med kontroll av cykeln innan köpet! sitter nu å kollar annonser på blocket och förstår inte riktigt skillnaden på 600 och 600F..... är det bara årsmodell eller är det tex annan motor? om någon har värdefulla tips så berätta gärna :tummenupp han har tänkt sig en cykel för 30 max

mvh //// mad

91-99 är alla F-modellen. Därefter fanns F och FS kom -01 eller -02 sedan kom RR:en -03.

tror..

Innan -98 tror jag att det bara fanns CBR600F. Dvs endel skippar "F" i annonserna.

Efter -98 kom väl en F och en FS.

Eller var det ännu senare än -98? :va

/Dunnoshit :näsblod

Edit: 2 L8. Well, there ya go. :tummenupp

Och vad har FS som inte F har, egentligen?

http://www.hondamc.com/templates3/Search.asp?filter=all&sok=cbr&stype=model

här finns alla cbr600 från 99. Ser ut som FS kom 01.

RR kom 03 och ersatte både F och FS

CBR 600 FS 2001:
I år finns två varianter av CBR600. Denna modell har benämningen FS Sport och har siktet inställt för den som vill kombinera sin landsvägskörning med banåkning. Sport modellen har ex.vis dubbla ventilfjädrar på insugsventilerna, lyftarna har minskats, modifierade ventilsäten, förstärkt koppling, lättare alternator, centralstöd ingår inte på Sport-modellen, utväxlingen är lägre och hjulbasen 4mm kortare. SP-1 inspirerad lackering i rött och svart.

EDIT: För att svara på frågan så är det ingen skillnad på "cbr600" och cbr600F - kärt barn har många namn.

Samuel_LJackson skrev:
http://www.hondamc.com/templates3/Search.asp?filter=all&sok=cbr&stype=model

här finns alla cbr600 från 99. Ser ut som FS kom 01.

CBR 600 FS 2001:
I år finns två varianter av CBR600. Denna modell har benämningen FS Sport och har siktet inställt för den som vill kombinera sin landsvägskörning med banåkning. Sport modellen har ex.vis dubbla ventilfjädrar på insugsventilerna, lyftarna har minskats, modifierade ventilsäten, förstärkt koppling, lättare alternator, centralstöd ingår inte på Sport-modellen, utväxlingen är lägre och hjulbasen 4mm kortare. SP-1 inspirerad lackering i rött och svart.

EDIT: För att svara på frågan så är det ingen skillnad på "cbr600" och cbr600F - kärt barn har många namn.

Apapap! F finns fortfarande! Har sett en bild på en -05, iaf... Ser ut som en liten VFR. :tungan

F står för enbrat FUL.
FS står för före detta FUL sportare.
Neeeee, det är väll så att skillnaden är väll på F:en har en hel limpa som sadel. & FS:en är avdelad, så att kjolatyget,åkludert,(eller vad man nu vill kalla bihanget) får sitta på en egen pall..

Last edited:
Syss skrev:
Apapap! F finns fortfarande! Har sett en bild på en -05, iaf... Ser ut som en liten VFR. :tungan

Inte i Sverige dock..... Finns i USA, England och Australien och ser ut så här:

Last edited:
Samuel_LJackson skrev:

Säljer inte Sverige några nya F modeller?
RR ersatte FS. Kvar blev F modellen.
Dessa F modeller kallas även efter årsmodell för:
F1, F2, F3 ,F4 ,F5.

(edit. läste ej klart allt)

Last edited:
chili skrev:
Inte i Sverige dock..... Finns i USA, England och Australien och ser ut så här:

Är den inte aningen kantigare? Eller har jag sett något slags "prototyp"?

Z.w.A skrev:
Säljer inte Sverige några nya F modeller?
RR ersatte FS. Kvar blev F modellen.
Dessa F modeller kallas även efter årsmodell för:
F1, F2, F3 ,F4 ,F5.
Som sagt i Sverige säljs inga nya F-modeller, -02 var den sista.

F1, F2 osv. anger inte årsmodellen utan vilket generation den tillhör. Generationsskifte är när mycket stora förändringar görs. F4 är den senaste och den kom -99. Sedan dess har den visserligen fått ny frontkåpa, insprutning (F4i), nytt huvudinstrument samt smärre småförbättringar.

chili skrev:
Nej, -05 ser allt ut så där. Men som du säger, kanske en prototyp på en F5 :va hmmm.....

Ska se om jag kan hitta bilden jag sett, igen! :tummenupp

Edit: Tyvärr. Vete fan var jag fått det ifrån?! :confused:

Last edited:
Nyheter
Nya Chief Vintage Sturgis

I samband med 86:e Sturgis ...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Shelby Turner, klar för GGN

Pressmeddelande 2026-08-05F...