Skillnaderna på KTM:s supermotarder!

vestis

Ny medlem
Gick med
6 Jun 2008
Ort
Helsingborg
Hoj
Cagiva Mito 1999
Hej!

Jag är ny här på forumet, så nu ska jag försöka låta bli att göra bort mig det första jag gör :tungan
Jag funderar i vilket fall på att köpa en KTM supermotard. Min fråga är vad skillnaderna är på de olika modellerna, mer än att kubiken skiljer. Det finns ju en hel uppsjö varianter; 520, 560, 620, 625, 635, 640, 660 och den nyaste är väl 690.
Om man kollar på blocket så finns alla dessa modeller och jag hittar ingen logik i pris/mil/modell/år.
Jag vill ha en motard som inte kräver mer vådtid än körtid (tänker mest på oljebyte m.m. då).
Så nu hoppas jag på er experter! Kan ni kan räta ut lite frågetecken som finns i min hjärna för tillfället?

MVH
Johan
 
520,525,540,560 mfl (motortypen heter RFS) är tävlingsmaskiner=tätare service.
620 är föregångaren till 625,640 och 660 motortypen heter lc4a den har glesare service intervaller,tom-03 250mil oljebyte/filter efter -04 500mil oljebyte filter(har jag för mig...).
690 är den senaste motorn(kom-07),vet ej riktigt serviceintervaller men typ 500mil olja/filter...?

635är förmodligen en trimmad 620/625a...
625 och 640 är båda på 625cc men förgasaren skiljer även större tank och skönare dyna på 640(kanske något mera).
660är på 653cc lite längre slag och större borr än 625/640 motorn.

Sen så har vissa årsmodeller av 625 elstart,från-03...? 640 har alla elstart.
660 har bara kick.

Ja ja,där har du lite info iallafall.
 
Jag bugar och bockar! Precis vad jag ville veta!
Då lutar det åt en 640 eller 660. Kicka är inget större problem, det har man gjort förut ;)
 
Jag bugar och bockar! Precis vad jag ville veta!
Då lutar det åt en 640 eller 660. Kicka är inget större problem, det har man gjort förut ;)

Köp en 950...mycket bättre klipp i motorn och man slipper skaka av när man åker motorväg. 750mil på servicen, dock dyrare är 640/660 men mycket roligare.
Offroad försäkring på Bilsport&MC går på 8000kr hel/hel i stockholm 24år. På 640n ligger samma försäkring på 4500kr hel/hel.
 
520,525,540,560 mfl (motortypen heter RFS) är tävlingsmaskiner=tätare service.
620 är föregångaren till 625,640 och 660 motortypen heter lc4a den har glesare service intervaller,tom-03 250mil oljebyte/filter efter -04 500mil oljebyte filter(har jag för mig...).
690 är den senaste motorn(kom-07),vet ej riktigt serviceintervaller men typ 500mil olja/filter...?

635är förmodligen en trimmad 620/625a...
625 och 640 är båda på 625cc men förgasaren skiljer även större tank och skönare dyna på 640(kanske något mera).
660är på 653cc lite längre slag och större borr än 625/640 motorn.

Sen så har vissa årsmodeller av 625 elstart,från-03...? 640 har alla elstart.
660 har bara kick.

Ja ja,där har du lite info iallafall.

på min 640 sm från 2002 är det service efter 500mil.
 
Jag bugar och bockar! Precis vad jag ville veta!
Då lutar det åt en 640 eller 660. Kicka är inget större problem, det har man gjort förut ;)
varför inte 625?:)
 
Går det att sätta på nyare plast på en gammal KTM?
Plast ifrån: http://www.blocket.se/vi/16342594.htm?ca=14_s
Till: http://www.blocket.se/vi/16441356.htm?ca=14_s

Går det? Vad behöver man köpa/byta för att få det att funka?

Jo, visst funkar det. Kolla mitt garage. Min är en 03a men med 05 plast och system.
Man får byta bakram till en nyare eller svetsa om den befintliga. Det senare är gjort med min.
Min är till salu om du funderar på en lite äldre med nyare look. :tummenupp

Edit: du får ju självklart köpa nya kåpor och avgassystem också.
 
Last edited:
Köp en 950...mycket bättre klipp i motorn och man slipper skaka av när man åker motorväg. 750mil på servicen, dock dyrare är 640/660 men mycket roligare.
Offroad försäkring på Bilsport&MC går på 8000kr hel/hel i stockholm 24år. På 640n ligger samma försäkring på 4500kr hel/hel.

950 erbjuder ju inte riktigt samma körning som en LC4... 2 olika hojtyper, som att jämföra en 950 med en HD
 
950 erbjuder ju inte riktigt samma körning som en LC4... 2 olika hojtyper, som att jämföra en 950 med en HD

Nja, kört HD Nighttrain -01 också så det var inte en sådär jättebra jämförelse men men....det är iaf mina känslor ang. 950 och 640, dina kanske är annorlunda :)
 
Nja, kört HD Nighttrain -01 också så det var inte en sådär jättebra jämförelse men men....det är iaf mina känslor ang. 950 och 640, dina kanske är annorlunda :)

Det jag menade är att de är olika hojtyper som riktar in sig till olika körning. En LC4 ska köras på riktigt små vägar alternativt gokartbana. En 950 körs med fördel på lite större vägar alternativt stor bana.
Kör man LC4 på 90 väg så har man ledsnat och tagit bussen hem efter några mil. Kör man med 950 på gokartbana så handlar det mest om att baxa runt skiten. Min åsikt iaf.
 
Det jag menade är att de är olika hojtyper som riktar in sig till olika körning. En LC4 ska köras på riktigt små vägar alternativt gokartbana. En 950 körs med fördel på lite större vägar alternativt stor bana.
Kör man LC4 på 90 väg så har man ledsnat och tagit bussen hem efter några mil. Kör man med 950 på gokartbana så handlar det mest om att baxa runt skiten. Min åsikt iaf.

Då är vi på samma våglängd.....
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top