Skillnader R1 00-01 mot R1 02-03

Showtime

Ny medlem
Gick med
16 Mar 2003
Hoj
R6 race -17, R6 race -13, z800 -15
Funderar på att köpa en R1 till våren, och har funderat på antingen en -01 eller en -02..
Det är ju mer pengar att lägga på en -02 och den har ju insprutning mm.
Men ja vill veta alla skillnader, köregenskaper, om dom har några kända problem, ifall -01 är en sämre hoj?, med mera! Och ifall det är värt att lägga till pengarna för -02 dvs. bäst hoj för pengarna! Och hur står sig även dessa hojar mot en gixxer 750/1000 01-02??
Tacksam för svar

Fördelar med insprutning är lägre bränsleförbrukning och lättare att ställa in olika blandningskurvor m.m. vid bänkning (eller med en power commander). För hemmapularen är dock förgasarna enklare att meka med. Känslan med rätt ställda förgasare är mycket svårt att nå med insprutning och jag föredrar själv fuggar av den orsaken (och att det är lättmekat, men alla resterande skäl säger att insprutning är bättre).

Chassit i 01:an är något mer allert (nervöst enligt en del). Någon hävdade att tanken på 01:an är mer "pung-vänlig" :) Om det verkligen är så - låter jag dock vara osagt...

Skulle jag välja mellan en 01 och en 02, skulle jag utan tvekan ta 01:an. Det är en jäkligt fin cykel. Om valet däremot stod mellan en 01 och en 05, då vore det annorlunda (mestadels tack vare den nyare motorn med mer pulver original - de gamla hojarna är lite "slöa" faktiskt).

TomK skrev:
Fördelar med insprutning är lägre bränsleförbrukning och lättare att ställa in olika blandningskurvor m.m. vid bänkning (eller med en power commander). För hemmapularen är dock förgasarna enklare att meka med. Känslan med rätt ställda förgasare är mycket svårt att nå med insprutning och jag föredrar själv fuggar av den orsaken (och att det är lättmekat, men alla resterande skäl säger att insprutning är bättre).

Chassit i 01:an är något mer allert (nervöst enligt en del). Någon hävdade att tanken på 01:an är mer "pung-vänlig" :) Om det verkligen är så - låter jag dock vara osagt...

Skulle jag välja mellan en 01 och en 02, skulle jag utan tvekan ta 01:an. Det är en jäkligt fin cykel. Om valet däremot stod mellan en 01 och en 05, då vore det annorlunda (mestadels tack vare den nyare motorn med mer pulver original - de gamla hojarna är lite "slöa" faktiskt).

Okej, jo ja håller ju med dig att man hellre tagit -05 men tyvärr har man inte ekonomi för det.. :(
Sen tycker jag -02 e snyggare än -01 men de e ju bara smaksak o har ju inget me själva hojens "prestanda" att göra.. men vad ja har fattat det så e det som sagt inte så mkt som skiljer.. De har väl i stort sett samma motor? bara att -02 har insprutning.. Och sen har ja hört det som du säger om chassit! Vet du om det är några problem med dom? Har hört att växellådorna rasar??!

TomK skrev:
Fördelar med insprutning är lägre bränsleförbrukning och lättare att ställa in olika blandningskurvor m.m. vid bänkning (eller med en power commander).

lägre bensinförbrukning vet jag inte.. min R1-03 drar mycket soppa! vet inte om alla gör det men jag kör på ca 0.8l/mil likaså min polare med likadan hoj.
har varit ute och åkt med en kille som har en r1-01 och han kör på 0.6 i snitt,
även min zx9r-00 drog mycket mindre bensin och hade förgasare!

är det fel på våra hojar eller är det fler som upplevt samma sak?

ozto skrev:
är det fel på våra hojar eller är det fler som upplevt samma sak?

Min 02 insprutare drar mycket bensin.(visserligen CBR 600)
Har en kompis med förgasare årsmodell 99 som drar mycket mindre än min.

pucko skrev:
Min 02 insprutare drar mycket bensin.(visserligen CBR 600)
Har en kompis med förgasare årsmodell 99 som drar mycket mindre än min.

ja det verkar som om insprutarna slukar bra mycket mer bensin än förgasarhojarna!

Jag har haft en -01:a och har numera en -02:a

Det är svårt att säga exakt vad det är för skillnader.

Fördelar -02
Jag personligen sitter liiite bättre på -02:an
jag gillar insprutningen mer än förknasar varianten
(bättre känsla i gasen och mer knuff uppfattar jag det som)
chassit är lite stabilare på den nyare och inte riktigt lika känslig för styrslag.
som jag kör så drar den vid transportkörning 0.44l/mil
och vid hyffsad aktiv körning ca 0.65l/mil
nu så kör jag ganska mycket på vridet och inte på toppeffekten (höga varv)
sen så är den är ju såå mycket snyggare...

Fördelar -01
Finns väldigt mycket beg. reservdelar till bra pris
dom ligger väldigt lågt i inköpspris just nu.
Den känns lite råare att köra (motorljud mm)
man bör nästan ha en styrdämpare på den
(kommer inte på så mycket mer just nu)

Som förare så känner man en massa smådetaljer som skiljer dom åt,
men i slutändan så det beror det ju på vad man trivs med.

Jag är kanonnöjd med min -02:a och är inte speciellt sugen på att byta
till en nyare eller annan Sh, men det e ju jag...

TomK skrev:
Lite nyfiken, har du överhuvudtaget kört en -02:a :va

Last edited:
Angående bränsleförbrukning som ska vara lägre för insprutning, så är det i teorin och för väl inställda system. En förgasare kan ställas riktigt snålt och därmed ge lägre förbrukning, men då arbetar motorn inte optimalt. Insprut ska t.ex. inte behöva ge soppa alls under motorbroms, vilket en förgasare alltid gör. Men många insprutningssystem lider av barnsjukdomar, vilket inte går att bota ens med korrekt mappning.

Affe_R1 skrev:
Lite nyfiken, har du överhuvudtaget kört en -02:a :va

Nä, bara 01 och 03 - hur så ?

TomK skrev:
Men många insprutningssystem lider av barnsjukdomar,
vilket inte går att bota ens med korrekt mappning.
Vad jag vet så har inte R1:an det... (inte på dom 2st -02:or jag har haft iaf)

Första Bladarna med sprut har lite problem vid av och påslag med gasen,
(inte för att det har med tråden att göra)

TomK skrev:
Nä, bara 01 och 03 - hur så ?
Bara undrade...

Nyheter
Mälaren Runt fyller 40 år

Nu på lördagen den 15 augus...

Steve Holcombe klar för GGN!

Pressmeddelande 2026-08-10 ...

Nya Chief Vintage Sturgis

I samband med 86:e Sturgis ...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...