Skillnader mellan Yamaha FZS 600 och R6ans motor?

CalleE

C is for cookie
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Kawasaki ER6N -06 "Elaka getingen"
Finns det något gemensamt för dessa båda motorer eller är det helt olika?

Jag undrar mest över blocket och dess infästningar i ramen!

Tror det ar samma motor med lite mildare kammar, men samma block. stans kjørskola har en fazer och min kompis har en r6'a och dom ser ratt lika ut.

CalleE skrev:

Motormässigt så har r6 bättre pulver på topp, sportigare stadigare chassi, den andra har bättre vrid, mer upprätt sittställning, o snällare på toppen.

Även om blocken är lika o motorerna ser lika ut, så är det 2 helt olika typer av hojkategori.

sporTlovEr skrev:
Motormässigt så har r6 bättre pulver på topp, sportigare stadigare chassi, den andra har bättre vrid, mer upprätt sittställning, o snällare på toppen.

Även om blocken är lika o motorerna ser lika ut, så är det 2 helt olika typer av hojkategori.

Tror att själva frågan gäller att han vill sätta en R& motor i den FZS ramen :D

"Motorn är direkt från vår racer R6, men här modifierad för att ge full effekt även på låg- och mellanregistret." -Yamahareklam i Bike, tror jag.

Så om det stämmer så går FZS:en mycket bättre än R6:an, motormässigt.

Gustav1 skrev:
"Motorn är direkt från vår racer R6, men här modifierad för att ge full effekt även på låg- och mellanregistret." -Yamahareklam i Bike, tror jag.

Så om det stämmer så går FZS:en mycket bättre än R6:an, motormässigt.

Varför skulle den gå bättre?
R6:an är utvecklad för bana och har därmed effekten på höga varv medan FZS är en hoj för gatan där man bättre behöver kraft på låg- och mellanregister.

Carbon skrev:
R6:an är utvecklad för bana och har därmed effekten på höga varv medan FZS är en hoj för gatan där man bättre behöver kraft på låg- och mellanregister.
gå bättre som i starkare kanske??

Gustav1 skrev:

Så om man tolkar det där så borde det bara vara överdelen i motorn som inte stämmer överens. Fast motorfästen, luftburk och sånt kan mycket väl skillja sig lite.
Vill du få ett vettigt svar så ring till en Yamahaverkstad, här gissar alla och det är du som får stå med skiten som inte passar.

CalleE skrev:

Vill inte vara petig.....men menar du FZ6, den nya Fazern (som inte får kallas det i Sverige för godistillverkaren)? För gamla Fazer 600 (FZS) hade Thundercatmotorn, inte R6.ans.

FZ6 har samma motor som R6 så motorfästen och block är identiska. Det som skiljer är innanmätet: kammarna och att det sitter ett enklare elektroniskt insprutningssystem.

Motorn är vidare nedtrimmad ca 20 hästar för bättre vrid på låg och mellanvarv. Iofs är ingen av modellerna särskilt glada i låga varv men nog händer det mer på FZ6.an, tycker den passar bättre för vanlig "körning"....R6 känns väldigt ovillig under 8000 varv men sen går det ju å andra sidan att steka ur den upp till hysteriska 14000!! FZ6 levererar sin toppeffekt, 98 kusar, vid 12000, längre än så finns det ingen anledning att varva.

FZ6 är ingen naken R6, trots de många likheterna. Däremot är den en jävligt kul och snygg bushoj som jag tycker passar bättre till vardags än R6.

Last edited:
Carbon skrev:

Ja asså, jag citerade en text jag läst.
Jag tolkar texten som att motorn är stark i låg- och mellanregistret OCKSÅ, vilket givetvis inte stämmer, det är ju reklam.

Nyheter
MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien