skillnader mellan olika HP normer????

MrR1

Ny medlem
Gick med
26 Jul 2003
Hoj
Sv650s-04
Kan någon hjälpa mej reda ut begreppen och skillnaderna mellan dom olika angivna hp normer :confused: :va :va .

Vore sjyst att utgå från DIN hästar. = SAE, STD, real hp, o.s.v

Mätnormerna kan jag inte tyvärr. Däremot vet jag att det finns 2 olika hästkrafter, en bhp på 745.7 W o en metrisk hk på 735.5 W.
/u

Såvitt jag vet så ger SAE en lägre siffra än DIN och STD. Hade nån omräkningsformel som nån på Motardforumet postade men den verkar ha försvunnit i röran. SAE corrected är mest rättvis.

För bilmotorer:
DIN mäts på komplett puffra så som den sitter i galten.
SAE mättes utan hjälpaggregat, typ vattenpump, generator, etc. Alltså ger SAE lite högre siffror på samma spis. Användes flitigt av jänkarna på 60-talet men sen gick man över till DIN även där. Kanske därför att försäkringspremierna sprang i höjden på hk-starka pony cars (till följd av hög olycksstatistik, känns det igen?) i slutet av 60-talet?

Jag vet inte om samma gäller för knarrar, de flesta är ju ex vis svåra att mäta utan generator om man inte vill få hela världen nersölad med olja.

När du mäter i bänken så får du högre effekt i DIN-form än i SAE-form, man kan ju inte ha det lätt och använda samma norm liksom.

Sen har man ju korrigeringar grundade på temp, lufttryck o luftfuktighet som gällde vid bänkningen. Man räknar om uppmätt effekt till vad det skulle ha blivit under 'standard'förhållanden.
Och nånting där skiljer åt, om det är omräkningen eller vad som är standardförhållande, vet jag inte.
/u

ulf_lundin skrev:
Sen har man ju korrigeringar grundade på temp, lufttryck o luftfuktighet som gällde vid bänkningen. Man räknar om uppmätt effekt till vad det skulle ha blivit under 'standard'förhållanden.
Och nånting där skiljer åt, om det är omräkningen eller vad som är standardförhållande, vet jag inte.
/u

DIN:
Mkorr = Mmätt * (1013 / Barometerstånd) * ((273 + Tluft) / (273 + 20))^0,5

ISO:
Mkorr = Mmätt * (990 / (Barometerstånd - Vattenångans_partialtryck))^1,2 * ((273 + Tluft) / (273 + 25))^0,6

Enbart temp:

Mkorr = Mmätt * ((273 + Tluft) / (273 + 20))^0,5

Enbart tryck:

Mkorr = Mmätt * (1013 / Barometerstånd)

/J

Sae

Det konstiga var att min SAE effekt var högre än DIN effekten när datorn till bänken räknade om från DIN till SAE :va .
Men killen som bänkade sa att SAE använder man inte för det är som föregående sa körning utan vattenpump,gemerator tja....m.m eller vad det nu var?
Och ja naturligtvis använde vi correktions faktor för gällande lufttryck,temp luftfuktighet o.s.v. tror vi hade en faktor på 0.998 om jag inte minns fel.

MrR1 skrev:
Det konstiga var att min SAE effekt var högre än DIN ...
Verkar ju inte alls konstigt. Givetvis blir effekten (den framäknade) högre om man lägger till det som förbrukas av vattenpump, generator etc.

Jo men jag har tidigare fått den uppfatningen att SAE var lägre :va
, Nu blev det rörigt.
Men man tittar på jänkarna så anger dom flesta i SAE effekt.
Kan jag jämföra med min SAE corrected mot deras SAE, Eller skiljer det något mot deras :confused: :va

SAE så som använts inom bilar (mitt första inlägg i tråden) är ju alltid högre än DIN. Det _måste_ ju bli så med anledning av det här med generator/vattpump etc.

SAE corrected: Vet ej.

corr

corrected= Sen har man ju korrigeringar grundade på temp, lufttryck o luftfuktighet som gällde vid bänkningen. Man räknar om uppmätt effekt till vad det skulle ha blivit under 'standard'förhållanden.

Inte en jävla anning men jag ska be snubbem som bänkade min skriva ut och skicka upp pappret på SAE corrected i stället så är jag väll på samma linje som alla anndra!.

152 SAE corrected HP på slangen :tummenupp

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...