Skillnaden på ett 190/50 och ett 190/60?

WestW skrev:
Är det i diameter är du nog rätt ute vad jag läst.

Alltså behöver man 1.5cm tillgodo fram mot svingen åtmistone :va Blir trångt tror jag

Bredden ska vara den samma om båda är 190 däck eller hur?
Ja, bredden är densamma om det är samma märke/modell. Skillnaden i diameter är väl ganska enkelt att räkna:

190x0,6-190x0,5 = 19 mm skillnad i profilhöjd. Alltså räcker inte 15 mm...

Men! Eftersom du angett massor olika dimensioner räknar vi på ett 55-profil åxå:

190x0,6-190x0,55 = 9,5 mm

Allt under förutsättning att du inte dribblar med märken och däckstyper. Nån som är bättre på däck än mig kan väl dementera eller bekräfta?
 
Jåke skrev:
Ja, bredden är densamma om det är samma märke/modell. Skillnaden i diameter är väl ganska enkelt att räkna:

190x0,6-190x0,5 = 19 mm skillnad i profilhöjd. Alltså räcker inte 15 mm...

Men! Eftersom du angett massor olika dimensioner räknar vi på ett 55-profil åxå:

190x0,6-190x0,55 = 9,5 mm

Allt under förutsättning att du inte dribblar med märken och däckstyper. Nån som är bättre på däck än mig kan väl dementera eller bekräfta?

Ok då tror jag att jag lugnar mig med ett 190/60 så länge.
Jag vill ha fram hjulet långt och med detta däck blir det svårt. Hade typ 4cm kvar fram till svingen nu men då sitter hjulet långt bak och det ska bli ändring på det.
 
Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back
Top