Skillnaden mellan turbo och kompressor?

Citat fårn Robban_c: Det gjorde dom redan på 70-talet. Tror att de dessutom hade mage att skryta med att det var världens första serietillverkade bil med turbo trots att jänkarna hade det redan sen 50-tal (eller om det var tidigt 60-tal??)

Var inte SAAB rätt så tidiga med turbo med?
 
NSR_Martin skrev:
Är det därför som de flesta sporthojar har "så många" cylindrar, för att minska vikten på varje kolv, dela upp det lite liksom... Man hade väll kunnat göra en encylindrig 1000cc,men då hade den inte kunnat varva så mycket pga kolvens stora massa, men delar du upp det på fyra blir det som fyra små motorer som klarar högre varv, tack vare att det blir lägre massa i varje kolv, tänker jag rätt?

Japp, och om man har 4 kolvar så kan man ha kortare slaglängd = varvar högre.
 
Mer effekt m fler cyl: Det är mer en fråga om ventilöppnings-tid-area/cc.
Alltså lyfthöjd * ventilomkrets (= curtain area) * duration per cc cyl.volym.
Att få den att andas på höga varv alltså.
Hondas 4-cyl ovalkolvsmotor funkade ungefär som en 8-cyl (vad gäller
andningen).

Fast det är klart att den måste tåla det varvet oxå. En motor m kort slag o
lätta kolvar ger lägre påkänningar än en långslagig (vid samma varvtal).

Kom ihåg att max.vrid/cc är ungefär (inom 20-30 %) detsamma för alla
likartade motorer (t.ex. naturligt andande 4takt), så det är varvet som måste upp
om man vill ha hög effekt.

Eller öka vridet/cc genom överladdning.
/u
 
PollySmurf skrev:
... Var inte SAAB rätt så tidiga med turbo med?
Japp. Slutet av 70-talet (-77????) kom 99:an med turbo. 145 pållar om jag minns rätt. Gick enkelt att ställa upp om man kopplade bort givaren (dåtidens chipning? :) ) som stänhde tändningen vid "skenande" laddtryck.

Och BMW:n som hade turbo i början av 70-talet var nån variant i 2002-serien.
 
Robban_C skrev:
Jag ser fram emot den bilden ska jag säga.

Och se vad jag fick i mailen just precis...

Vet inte om jag ska skratta eller gråta.

Totalverkningsgraden på denna "turbon", vad kan den vara? 20%?

Jaja, men det finns iaf.

/J
 

Bifogat

  • Miniturbo.jpg
    Miniturbo.jpg
    86.7 KB · Visningar: 179
En oinvigd fråga:

Om man monterar kompressor eller turbo, hur mycket sänker man kompressionen?
Antar att det inte går att köra orginal kompression?
 
Robban_C skrev:
881392
Såvitt det gäller Kyosho så vill jag och mitt företag helst inte bli hopblandade med detta oseriösa företag tack! :fatta! Om jag inte misstar mig är Micro Racing mer Kyoshoorienterade än vad jag är, har ett svagt minne av att dom importerade after market-delar till Mini-z men kan missta mig på den punkten.


OT: (sorry) Vad är det för fel på Kyosho?
Edit: din web funkar dåligt i Firefox!
 
Ripper skrev:
2188889 En oinvigd fråga:

Om man monterar kompressor eller turbo, hur mycket sänker man kompressionen?
Antar att det inte går att köra orginal kompression?
8:1-9:1 är ganska lagom. Jag ligger nog runt 8,5:1, men jag har inte räknat så noga. Original på min hoj är 10:1, lite modernar hojar är nog mer högkompade.
 
lahi skrev:
2190542 8:1-9:1 är ganska lagom. Jag ligger nog runt 8,5:1, men jag har inte räknat så noga. Original på min hoj är 10:1, lite modernar hojar är nog mer högkompade.

Anade att det var såpass. Tack för svaret!
 
Supercharger

Magnacharger tillverkar kompressorer främst till H-D men även till Yamaha:
http://www.magnacharger.net/

På bilden syns en kompressormatad (ej Magna Charger) H-D.



Ride On! Uffe
 

Bifogat

  • komp-matad.jpg
    komp-matad.jpg
    46 KB · Visningar: 71
Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

Back
Top