Skillnaden mellan R1 -02 och -03

Nicke skrev:
Det är precis vad jag tycker att du gör i en hel del trådar. Även om det verkar vara välvilligt så tycker jag att du saknar erfarenhet av ämnet.

Förvisso, men å andra sidan försöker jag hellre leka smart får då rättar folk mig och jag lär mig något. Är jag tyst och inte skriver något finns det inget att rätta, och då lär jag inte mig något. Dock är inte allt jag skriver fel.
 
Mr_Malossi skrev:
sorry lånar lite tråd: vad är det för skillnader mellan 01an och 02an då? :va inne på att strypa en retta och köra som mellanhoj
Tveksam om det går att mellan regga en 1000k,det heter ju 600k eller 25kw,har jag helt fel eller.
 
negnit skrev:
Mr_Malossi skrev:
sorry lånar lite tråd: vad är det för skillnader mellan 01an och 02an då? :va inne på att strypa en retta och köra som mellanhoj
Tveksam om det går att mellan regga en 1000k,det heter ju 600k eller 25kw,har jag helt fel eller.

Du har fel, det är bara 25kw eller ett effekt/vikt förhållande som inte överstiger 0,16kw per kilo.
 
negnit skrev:
Tveksam om det går att mellan regga en 1000k,det heter ju 600k eller 25kw,har jag helt fel eller.
Du har fel.

Tyvärr är det väldigt signifikant på detta forum att folk antar saker hit och dit...
 
Nicke skrev:
Du är väl med på att många smågrabbar skenförsäkrar för att de inte har råd med försäkringen själv? Om inte så kan jag inte hjälpa dig. Det är ju troligen inget stort problem att väldigt många hojåkare ska dela på en och samma hoj. När det är killar mellan 20-30 som har den på farsan får du hålla med om att det är soklart.

Helt klart är det som du säger..!

Och jag är medveten om problemet med små grabbar som skenförsäkringar !

Men faktum kvarstår: Detta är ett ämne där det inte finns svart eller vitt.....iaf inte enligt mitt tycke !!

Har hört att man kan försäkra i ett annat eu land...typ tyskland...stämmer detta?
 
Ang. hojköpet är det inte så mycke att snacka om. Vill han ha en R1 så är det bara o slå till, men ingen blå bara :3freak
Men sen förstår jag inte vitsen med att ha en R1 som nästa hoj efter att ha gått ifrån 125 klass och regga den som 25kw, låter mer som en snoppförlängare i mina öron....

Skenförsäkringar hit eller dit, hänger inte alls med på allt surr om det, men min uppfattning är att det är nog inte dessa som gör höga premier. Skulle ingen krascha med klass 7 hojar, skulle det nog vara betydligt lägre.
 
Självklart kommer han inet köra den som strypt, den är i princip okörbar när den är strypt.

"skulle ingen krascha" hahahaha, titta lite på statistik, många yngre kraschar, det gör de oavsett om de själv betalar försäkringen eller pappa Bengt 52.

Bolaget måste ändå betala ut samma pengar, men har då fått in mindre pengar från början, herregud vad är det som är så svårt att förstå?:lol

Men de unga är inte ensamm NEJ, men det är en del av problemet vi har med denna klass och premierna som snart antagligen gör det omöjligt att äga sånna hojar för annat än 40 plus folk.

klass 7 lockar dessutom kraschkungarna för att de är de häftigaste hojarna, en ond cirkel.

Mer personliga försäkringar skulle jag välkomna, där jag betalar min försäkring för det jag har ställt till, där jag inte får låna ut hojen till någon annan, kanske under en viss ålder.
Jo jag vet att det kan bli trassligt att sälja, men man kan ju tänka sig nån slags försäkring som köparen tar under ett par veckor när han provkör för att på så sätt hålla försäkringen.

Eller kanske bort med vagnskadan på hojar äldre än 2 år.
Ja inte fasen vet jag?
 
P-E skrev:
Ska inte leka expert...
Jo men gör det. Se bara till att göra det på ett forum som riktar sig till såna som du, t ex www.moppe.net. För det är väl moppar du har egen erfarenhet av :)
 
Bingo skrev:
Jo men gör det. Se bara till att göra det på ett forum som riktar sig till såna som du, t ex www.moppe.net. För det är väl moppar du har egen erfarenhet av :)

Mopeder är ett avslutat kapitel. Nu är der bilar och hojar som gäller. Vill ha lite större saker att leka med. :D :tungan

Men visst har du rätt, kan betydligt mer om mopeder, har dessutom kört de flesta.
 
Last edited:
Poacher skrev:
Självklart kommer han inet köra den som strypt, den är i princip okörbar när den är strypt.

"skulle ingen krascha" hahahaha, titta lite på statistik, många yngre kraschar, det gör de oavsett om de själv betalar försäkringen eller pappa Bengt 52.

Bolaget måste ändå betala ut samma pengar, men har då fått in mindre pengar från början, herregud vad är det som är så svårt att förstå?:lol

Men de unga är inte ensamm NEJ, men det är en del av problemet vi har med denna klass och premierna som snart antagligen gör det omöjligt att äga sånna hojar för annat än 40 plus folk.

klass 7 lockar dessutom kraschkungarna för att de är de häftigaste hojarna, en ond cirkel.

Mer personliga försäkringar skulle jag välkomna, där jag betalar min försäkring för det jag har ställt till, där jag inte får låna ut hojen till någon annan, kanske under en viss ålder.
Jo jag vet att det kan bli trassligt att sälja, men man kan ju tänka sig nån slags försäkring som köparen tar under ett par veckor när han provkör för att på så sätt hålla försäkringen.

Eller kanske bort med vagnskadan på hojar äldre än 2 år.
Ja inte fasen vet jag?
Det jag mena va "om ingen krascha alls" skulle inte premien vara så hög, sen är ju statistiken en helt annan femma. :fatta!

På min försäkring så är det vagnskadan som kostar så in i **** (mer än 60%), så det är väl ett tecken på att det kraschas lite för mycket. Men jag förstår inte sambandet mellan skenförsäkring och höga premier :va
 
iuridae skrev:
Det jag mena va "om ingen krascha alls" skulle inte premien vara så hög, sen är ju statistiken en helt annan femma. :fatta!

På min försäkring så är det vagnskadan som kostar så in i **** (mer än 60%), så det är väl ett tecken på att det kraschas lite för mycket. Men jag förstår inte sambandet mellan skenförsäkring och höga premier :va
ojojojoj, jag orkar inte en gång till, jag har beskrivit det hela 2ggr bara i denna tråden, den som inte vill förstå gör det nog aldrig heller.
Så fortsätt skena ni, men sluta skryta på forumet om det så blir allt bra.
 
Men är det ingen som vet var det är för skillnad på färgsättningen mellan -02 och -03???? Det är ju flera som påstått det!
 
JoUh skrev:
Men är det ingen som vet var det är för skillnad på färgsättningen mellan -02 och -03???? Det är ju flera som påstått det!
Måste väl vara ganska lätt att söka upp på nätet med bilder osv?
 
Om man har råd att äga den leksak en hoj är på riktigt, då har man råd att köra trafikförsäkrat. Tror man att man kommer att kvadda hojen ofta och nära i tiden så är antagligen försäkringspremien för låg för att bära sina kostnader i alla fall. I annat fall är försäkringen bara en finansiering av de genomsnittliga skadorna. Spar pengarna och investera dem tills det smäller i stället.

Har man inte råd med ovanstående resonemang så vill man att någon annan tar ansvar när man själv gör bort sig, dvs man vill få ut mer än man betalar och det går i längden inte eftersom föräkringsbolagen finns för att skapa vinster åt aktieägarna. Utan vinster är det ju bara att lägga ner bolaget, det är ju billigare.

Jag kör trafikförsäkrad R1 -02 med insikt om vad det kostar och kan kosta om det smäller. Men jag har redan sparat ihop en ny på att inte betala helförsäkring på nån hoj jag ägt.

Ett bra tips är dock att kolla upp en privat sjukförsäkring. Något som hjälper det som verkligen betyder något om man kör åt helvete.
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top