Skillnaden mellan olika mutterdragare?

  • Thread starter Thread starter Snowman89
  • Start date Start date

Snowman89

Guest
Igår försökte jag dra loss några toppbultar på en KTM motor med min fina 199kr mutterdragare från Jula, en äldre variant av denna http://www.jula.se/catalog/bil-och-...lektriska-mutterdragare/mutterdragare-009005/.
Den är av typen som spinner upp och när den når ett visst varvtal så "slår" den till.
Efter att ha försökt få loss bultarna en stund så gav jag upp och insåg att den nog hade gjort sitt..

Så jag letade runt lite och hittade en fin på Swedol som borde kunna få jobbet gjort, nämligen denna http://www.swedol.se/ve-3623.html.
310nm mot 1100nm, samt Jula/biltema kvalite mot något som bör vara lite bättre.
Sagt och gjort så handlade jag den och försökte idag igen, till min förvåning lyckades jag inte få loss bultarna med Swedol's 1100nm maskin heller..
Efter lite värme så klarade inte tryckluftsmaskinen av att få loss bultarna heller...
Men då gick jag på dem igen med den billiga maskinen från jula, vilket faktiskt lyckades slå loss de resterande bultarna som satt fast :gnissla :död

Hur är det möjligt att en dyrare maskin som ska klara av 1100nm inte lyckas dra loss några bultar som en 310nm maskin klarar av?
Jag har inga konstiga ventiler eller strypningar mellan kompressor och mutterdragaren och den är specad till ca 1100nm vid 6,3bars tryck.
Kompressorn jag har den kopplad till stänger dock av någonstans kring 8bar och det hjälper inte om man försöker köra med så högt tryck heller.

Råkar det vara så att den jag köpte på Jula klarar brutalt mycket mer än vad den är specad för eller är det så enkelt att den jag köpte på Swedol är kass?
Vore kul och höra vad ni andra tror då jag inte riktigt förstår hur det är möjligt att en 310nm maskin får loss bultar som en 1100nm inte får loss..
 
Eller så gjorde värmebehandlingen nytta? Dvs, stycket svalnade efter att du värmt det och då fick du tillräcklig rörelse emellan fästelementen för att frigöra låsningen.
En teori bara.

Men ha, det är skillnad på olika maskiner.
Har själv hittat en favorit från Ingersoll/Rand med 3/8" fattning. Oerhört brutalt effektiv, aldrig svikit samtidigt som den är smidig som en kobra i vassen.
 
Eller så gjorde värmebehandlingen nytta? Dvs, stycket svalnade efter att du värmt det och då fick du tillräcklig rörelse emellan fästelementen för att frigöra låsningen.
En teori bara.

Men ha, det är skillnad på olika maskiner.
Har själv hittat en favorit från Ingersoll/Rand med 3/8" fattning. Oerhört brutalt effektiv, aldrig svikit samtidigt som den är smidig som en kobra i vassen.
Fast det intressanta med mitt försök till att värma var att jag värmde på bultskallen och bulten är ca 10-15cm lång, då den går igenom topp/cylinder och skruvas i motorblocket.
Så mitt försök till att värma borde inte ha påverkat bultens gängor och någon eventuell låsning alls.
Jag insåg ovanstående efter jag värmt lite..

Jo visst borde det vara skillnad mellan maskiner, men jag trodde aldrig att en såpass "dålig" maskin skulle visa sig vara bättre än en maskin som nästan kostar 10ggr så mycket..
 
d333db58-b369-4c4e-94e2-e56152bc6cf9.jpg
 
Fast det intressanta med mitt försök till att värma var att jag värmde på bultskallen och bulten är ca 10-15cm lång, då den går igenom topp/cylinder och skruvas i motorblocket.
Så mitt försök till att värma borde inte ha påverkat bultens gängor och någon eventuell låsning alls.
Jag insåg ovanstående efter jag värmt lite..

Jo visst borde det vara skillnad mellan maskiner, men jag trodde aldrig att en såpass "dålig" maskin skulle visa sig vara bättre än en maskin som nästan kostar 10ggr så mycket..
En aspekt av värmebehandlingen är ju att få saker och ting att röra sig lite med hjälp av värmen. Och metall i allmänhet leder värme ganska bra. Så även om du bara värmde skallen kanske temperaturen steg i resten av skruven också. Om vi säger att du höjde hela skruvens temperatur med 100 grader så innebär det kanske en värmeutvidgning i längdled på grovt räknat 0,1mm. Inte mycket. Men om skruven är av stål och topp/cylinder som den spänner emot är av aluminium (vilket antagligen också fick ta emot en del värme) så kanske det räckte för att mutterdragaren skulle orka lossa skruven när de började svalna, eftersom aluminium svalnar snabbare än stål.

Pris behöver inte ha något att göra med förmågan att få loss envisa skruvar. Istället handlar det (förhoppningsvis) om kvalitet. Den billiga elektriska kanske är fina fisken för en hemmapulare som byter hjul på bilen två gånger per år och där emellan vid ett par tillfällen klarar att lossa någon envis skruv i något annat sammanhang. Och till det kanske den hänger med i 5-10år med lite tur. Men skulle en däckverkstad köpa en sån den här tiden på året skulle den nog riskera att packa ihop på en vecka. Den från Swedol kanske inte heller är gjord för att gå dygnet runt på en däckverkstad, men skulle nog hålla längre i en vanlig bilverkstad än vad den från Jula skulle göra.

Kanske. Gissar bara mest nu, om det inte redan har märkts. :tungan
 
Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Back
Top