Skillnaden mellan Ktm SCX och SMC?

kosmic

Ny medlem
Gick med
28 Oct 2003
Hoj
KTM 625 '05
Hej, skall köpa ktm 625, har dock hittat en SCX och vill göra om den till motard, undrar mest ifall det finns några större skillnader mellan SCX och SMC modellerna? Har hört nåt om att dämparna är lösare ställda, men detta borta man väl kunna fixa rätt lätt?

Hojen skall bara köras på landsväg.

Tacksam för alla svar.

Mvh

Fredrik

SXC har några cm längre fjädringsväg,43mm gaffel istället för 48mm som på SMC samt en annan sving.Självklart går det att byta fjädrar och shimsa om dämparna på SXC också,men för vägåka funkar det rätt bra ändå.Krävs ingen modifiering för att skifta mellan motardhjul och 18/21" heller.

Busaberg skrev:
2281594 SXC har några cm längre fjädringsväg,43mm gaffel istället för 48mm som på SMC samt en annan sving.Självklart går det att byta fjädrar och shimsa om dämparna på SXC också,men för vägåka funkar det rätt bra ändå.Krävs ingen modifiering för att skifta mellan motardhjul och 18/21" heller.

Nu i efterhand så skulle jag ha valt en SXC då motadfjädringen tar kål på mig ibland på gruskörningar!

Hur är det med växelådan på SXC har den också "dog-clutch"
(Antar att dom menar underkuttad)

Vad betyder "under cuttad" eller dog cluthch? Har min SMC -05 det?
För jag har nog aldrig varit med om en så smidig låda som den här innan, det låter ju inte ens när man lägger i ettan från friläge, inget klonk inget litet ryck. Samma sak i känslan på växelpellen, bar klick så slinker dom i. Eller är det jag som fått ett bra justerat exemplar?

Dog clutch eller dogring är ingreppen på sidan av dreven.Samma typ av växellåda som säkert 99% av alla hojjar.

*/ ?>
Nyheter
Besöksstorm till MC-mässan på Elmia

Den svenska mc-mässan har v...

MC-mässan startar idag

Med start idag, den 23 janu...

Fullt drag på mc-mässan i Jönköping!

Bikes monter full till bred...

Nya Indian Chief Vintage

I kölvattnet av att ha spar...

MotoGP 2026: kalender och förare

MotoGP-kalendern och förarn...

Benavides till dramatisk Dakar-seger

Luciano Benavides, som gick...

Gotland Ring Bike Week 2026 – rabatt på färjan klar!

Alldeles nyss fick vi klart...

Michelin lanserar Anakee Adventure 2 – nytt adventuredäck med fokus på väg, men redo för grus!

Michelin breddar sitt adven...

Svensk auktion med tävlingshojar

Det svenska företaget Antiq...

Officiella: Harley-Davidsons 2026-nyheter

Efter att Cruiser-programme...

Back