Skillnaden mellan en VM-hoj och standard i butik?

fLedLik

fLedLik
Gick med
2 Sep 2006
Hoj
Husqvarna 450 RR -08 Till Salu
Skulle va roligt å veta hur stora skillnader det är. Från motor till däck osv :)
Kollar på "Discovery" filmen när det är en KTM 610 SMS tror jag den hette. över 70hk på slangen.
Skriv ni som vet :) All fakta fångar man in till nyttig och onyttig :)

vikten lär skilja ganska mycket oxå. stora ventiler med optimerade portar och kammar. högre komp förmodligen.

När det gäller en Riktig Vm-hoj i tex motocross, så byts nästa allt ut, om inte allt..

Varenda skruv lär väll vara utbytt mot titanskruvar etc?
Finns nån del som ens är orginal lr inte kraftigt modifierad.

Jag tror inte det iaf.
Kanske, broms/kopplingshandtaget iofs.

Lr fotbromspedalen/växelpetaren, den kan nog vara orginal :D
Kicken med kanske?

Nu snackar vi om fabrikshojjar som inte går att köpa typ.

Edit.
Kom på en sak till, Sadelöverdragen kan nog vara orginal lr samma material iaf!
Stoppningen med kanske.

450-hojjarna tror jag har minst 15hk (apriliorna kan vara uppåt 25!) mer än standard. När det gäller motorerna så tror jag att botten är densamma, vev, kolv, topp, kamaxlar, avgassystem, luftflöde, koppling, växellåda, vattenpump, kåpor i kolfiber är sådant som brukar vara bytt ut. Tror en sån motorombyggnad går på nånting runt 60 000kr.

När det gäller chassie så är de nog oftast likadana i grunden, vissa förstärkningar kanske görs men jag tror inte det är helt annorlunda ramar. Plasten byts ofta ut mot kolfiber. Andra svingarmar, andra styrkronor och andra stötdämpare har nog de flesta.

Däcken dock verkar vara något som var man kan få tag på, iaf i supermoto-VM!

När det gäller SM så gör man inte alls lika mycket på hojjarna, inte i den divisionen jag åker i iaf. Ombyggnad av fjädring och eventuellt lite trimning är väl det som görs mest, iaf när det gäller färdiga hojjar som KTM, Husaberg och Aprilia.

Min fjolårs-cykel hade slirkoppling och en fjädring ombyggd av Jocke "Öhlinsjocke", den var 4cm lägre än crossmodellen. Motor var helt standard eller strypt för ljudkravet.

Min aprilia kommer nog också vara ganska standard, eventuellt några andra hjul och en ombyggnad av bakstötdämparen, samt lite race-plast och ev ett annat avgassystem. Blir ett test i spanien för att se hur bra standard-grejjerna håller!

Tar man en KTM factory Replica, så är det inte _så_ mycket som skiljer mot fabriksteamen (så som det såg ut för några år sedan - de tunga monstren körs inte längre). En del motorarbeten som man som privatperson mot dyra slantar kan få gjort, men också materialval som kan vara svårare att komma över/motivera behovet av. Nästan alla andra motarder som kan köpas över disk är enklare i grundutförande. Fast så finns det team som har kört med standardgrejer också - t.ex. billig plast istället för kolfiber (för att hålla kostnaderna nere). Har man några miljoner per år bara att hålla hojarna med reservdelar, så går det att kosta på sig nöjet att trimma hårdare och välja lättare och bättre material än originalcyklarna hos en handlare. Men det är ju inte så extremt som de rena "hemmabyggena" i MotoGP :)

När KTM körde Lc4 monster i Vm hade de inte mycket gemensamt med en produktionscykel och även förvånandsvärt lite att göra med en Factory replica, har bara fått justera ventilerna,byta olja och varmköra en fullfabrikare (iof dakar racer men de är knappast mindre special) men den motorn känndes helt annorlunda än annat jag sett/hört tidigare. Dessutom var den sjukligt lätt.
Tyvärr finns dessa monster inte kvar RIP.
Har aldrig varit i närheten av de nya SX baserade i fullfabriksutförande men skulle gissa att följande göres:

* Lättning och ombalansering av veven
* Lättare stake
* Annan kolv för mer komp och lägre vikt samt friktion
* Omarbetning av toppen med andra ventiler/portning
* Elak kam
* Bearbetning av insug och luftburk samt avgas
* Omdrevning av vatten+oljepump för lägre varv och därmed minskade förluster
* Bearbetning av vevhus för minskade pumpförluster
* Riktig blueprinting
* Annan tändning med roligare kurvor och högre varvstopp

Alla dessa saker går att få gjort som privatperson om man har stor plånbok skillnaden ligger nog mest i att man skall ha möjlighet att prova ut allt samt att det kräver en hel del testning innan ex kammar tändning och komp är optimerat.

På chassiesidan är det betydligt svårare att få tillgång till samma bitar då fabriksdämpare och gafflar inte säljs till privatpersoner och min erfarenhet av detta från endurocyklar är att skillnaden är stor, viktigast är dock fortfarande att få fjädringen optimerad till föraren och än en gång är det test,test och test som är nyckeln.

Nyheter
Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8

Den 5 september blir Laxhol...

Tiotusentals körde Mälaren Runt

Lördagen den 15 augusti gen...

Mälaren Runt fyller 40 år

Nu på lördagen den 15 augus...

Steve Holcombe klar för GGN!

Pressmeddelande 2026-08-10 ...

Nya Chief Vintage Sturgis