450-hojjarna tror jag har minst 15hk (apriliorna kan vara uppåt 25!) mer än standard. När det gäller motorerna så tror jag att botten är densamma, vev, kolv, topp, kamaxlar, avgassystem, luftflöde, koppling, växellåda, vattenpump, kåpor i kolfiber är sådant som brukar vara bytt ut. Tror en sån motorombyggnad går på nånting runt 60 000kr.
När det gäller chassie så är de nog oftast likadana i grunden, vissa förstärkningar kanske görs men jag tror inte det är helt annorlunda ramar. Plasten byts ofta ut mot kolfiber. Andra svingarmar, andra styrkronor och andra stötdämpare har nog de flesta.
Däcken dock verkar vara något som var man kan få tag på, iaf i supermoto-VM!
När det gäller SM så gör man inte alls lika mycket på hojjarna, inte i den divisionen jag åker i iaf. Ombyggnad av fjädring och eventuellt lite trimning är väl det som görs mest, iaf när det gäller färdiga hojjar som KTM, Husaberg och Aprilia.
Min fjolårs-cykel hade slirkoppling och en fjädring ombyggd av Jocke "Öhlinsjocke", den var 4cm lägre än crossmodellen. Motor var helt standard eller strypt för ljudkravet.
Min aprilia kommer nog också vara ganska standard, eventuellt några andra hjul och en ombyggnad av bakstötdämparen, samt lite race-plast och ev ett annat avgassystem. Blir ett test i spanien för att se hur bra standard-grejjerna håller!