Skillnaden: KTM 625, 640, 660!

Men skulle någon kunnig vilja svara på varför det tydligen från -05 är 500mils intervaller på 625 och bara 250mils på de innan -05. Något måste ju vara annorlunda mellan modellerna.

mvh
 
Bort med stryp, hur?

Kan någon berätta hur 625 och 660 är strypta från fabrik, och hur man 'åtgärdar' det hela efter inköp. :D
 
Skriver här istället för att göra en ny tråd:

Jag är på jakt efter en motard till våren, och kollar främst på KTM's modeller. 660 är den jag har varit mest inställd på, men det har dykt upp en 640 på blocket, 25kw. (Har bara begränsat körkort)

Som nämnt i denna tråden, så framgår det som att 640'n skulle vara den sämsta av de tre modellerna. Så min fråga är:
Kommer jag ångra att jag inte köpte en 660 eller 625 istället om jag nu skulle köpa en 640? Planen är att köra ostrypt. Så hur de går när de är strypta är irrelevant.
 
625 är att föredra då du får FCR41 dvs flatside förgasaren som är mkt roligare än BST40 som är vakuum varianten. Körställning är så mkt goare på 625/660, på 640 sitter du som i en soffa. Min flickvän gick ifrån en 640 till 625 och är så förbannat nöjd. Vill du kicka köp 660 men leta efter en 625 helst. Behöver du mer bensin så köp tank och sadel ifrån en 640 och smacka på 625/660.
 
625 är att föredra då du får FCR41 dvs flatside förgasaren som är mkt roligare än BST40 som är vakuum varianten. Körställning är så mkt goare på 625/660, på 640 sitter du som i en soffa. Min flickvän gick ifrån en 640 till 625 och är så förbannat nöjd. Vill du kicka köp 660 men leta efter en 625 helst. Behöver du mer bensin så köp tank och sadel ifrån en 640 och smacka på 625/660.

Vad är det som gör att Flatside förgasaren är så mycket roligare? Är faktiskt osäker på vad det äns är.
Har sett o kollat på bilder på båda. Skiljer det verkligen så mycket i körställning?

Förutom detta, är det inget annat som gör att 640 skulle vara "sämre"?
 
Vad är det som gör att Flatside förgasaren är så mycket roligare? Är faktiskt osäker på vad det äns är.
Har sett o kollat på bilder på båda. Skiljer det verkligen så mycket i körställning?

Förutom detta, är det inget annat som gör att 640 skulle vara "sämre"?
körställning skiljer pga större tank på 640 och tjockare sadel. Åk och provkolla på några om du vill få en bättre uppfattning på skillnaden där är mitt tips

flatslide förgasaren har accpump vilket ger bättre gasrespons, vacumförgasaren blir det(har jag hört, ej upplevt) typ en delay när man gasar. Ger inte några fler hästar att byta direkt men en helt annan gasrespons
 
Vad är det som gör att Flatside förgasaren är så mycket roligare? Är faktiskt osäker på vad det äns är.
Har sett o kollat på bilder på båda. Skiljer det verkligen så mycket i körställning?

Förutom detta, är det inget annat som gör att 640 skulle vara "sämre"?
Dynan är bredare i framkant och tanken högre så att man kommer inte lika långt fram som på modellerna med mindre tank.Inget man direkt lider av vid landsvägskörning.Med tanke på vilka priser många försöker få ut för gammalt skit så fort dom är utrustade med en Keihin FCR så kanske oddsen är lite bättre att hitta en fin 640 för vettiga pengar?
 
Tackar för svaren. Ger mig lite klarhet i det hela. Jag kommer ju vilja dra mycket bakhjul, så börjar bli osäker på 640'n. Men samtidigt låter det inte som att den skulle vara så mycket sämre. Får helt enkelt provsitta och se hur det känns som sagt.
 
En keihin får du begagnad för kring 400€ så låt inte en förgasare bestämma... Men ångrar inte en dag att ja böt ut min vacuumförgasare på min 640. Ångrar dock att jag inte skaffade en 625 från första början!!
 
En keihin får du begagnad för kring 400€ så låt inte en förgasare bestämma... Men ångrar inte en dag att ja böt ut min vacuumförgasare på min 640. Ångrar dock att jag inte skaffade en 625 från första början!!

Hur tycker du det var att köra 640'n innan då? För har hittat en som sagt är väldigt lovande. Är det så att när man kör den att man irriterar sig på gasrespons m.m?
 
Jag kör 640 -05 och är nöjd, har dock inte provat 625..
Gasresponsen är inget jag störs av.
Går fin fint att köra bakhjul med den oxå ( har original drevning)
 
Körställningen på de äldre än 2005 är inte roliga. Körställningen är stor skillnad mellan den och 640/660. En sån sak som fotpinnarna har inte ens samma konstruktion. Även som du byter tank/sadel på din 625 ifrån en 640 så är klrställning fortfarande bättre på 625. Men som sagt när 2005 kom m dubbla ljuddömpare så är de stort sett likadana 625/640/660 men ska du välja äldre titta helst på 625 de kom med samma oljevolym från 2003 som 640. Att ha en 640 och lägga 3000-4000:- på att att byta till FCR41 så kan man lika gärna leta efter 625.
 
Det är samma jävla bensintank och fotpinnarna sitter på samma ställe oavsett om det är en ljuddämpare eller två...
 
Det är samma jävla bensintank och fotpinnarna sitter på samma ställe oavsett om det är en ljuddämpare eller två...

Vet att du är väldigt kunnig på KTM men fästena är helt olika och JA jag har jämfört m flickvännens dåvarande 640 2004 och hennes 625 2004. Är du säker på att det är samma tank även om det säkert går att sätta dit en äldre på 2005/2006 men tanke på annan sadel och vet inte om de ändrade kylarvingar samtidigt?
 
Nyheter
BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Back
Top