Skillnad ZX-9R -97 -98? Ninjaproffs, hjälp!

bunny rabbiT

Ny medlem
Gick med
15 Mar 2003
Hoj
Blata Quadard
Hummm, går lite i tankarna på en -97:a eller -98:ans Ninja.

Vad skiljer dom utseendemässigt?

Vad skiljer dom i teknik?

Ninjaproffs hjälp mej!

//b.rabbit

det är väl inte mycket som är samma, 98 var ju uppdateringen med 30 kilo lägre vikt och en massa annat.

Helt olika hojar. 98 så blev ZX9'an som sagt 30 kilo lättare med ett helt nytt chassie. Dock är motorn samma konstruktion men med en del förbättringar/förändringar till 98'a.

Vart kan jag hitta ALLA saker som är ändrade?

Kollat runt lite men hittar bara info om nyare hojjar.

Edit: hur lyckas man banta 30 kg?..jösses!

Last edited:
Citat ur "Bike test 2002"

"När Kawasaki Ninja ZX-9R presenterades -98 var det den första i en ny generation motorcyklar med köregenskaper i en ny dimenition. Ingen maskin man bara sätter sig på och kör för fullt.
Hela bygget är extremt kort och lätt med en grym motor. Framhjulet lättar under acceleration även på 2:an.
Chassit är bland de mer lättsvängda vi någonsin provat och minsta rörelse från föraren påverkar körningen."

Skillnader på pappret exkl: utseende.

-97 -98
139 hkr 144 hkr
96nm 101nm
hjulbas 1440mm hjulbas 1415mm
sadelhöjd 800mm sadel 830mm
Tank 20l tank 19l
torrvikt215kg torrvikt 183kg
acc 0-400m 11,0 sek 0-400m 10,62sek
toppfart 270kmh 278 kmh

Och källan är som sagt BIKE
Där står även att som begköp är zx-9 från -98 och nyare ett tryggt köp förutsatt att man hittar ett frächt ex.

Plus för En snabb och sportig maskin, samtidigt fin på landsväg.

Minus, klent mellanregister, vibrerar en del.

97:an har fått minus för kvalitetsproblem, titta noga att växellådan är OK, vidare kan vattenpumpen börja läcka.
Men det var nog på de första årsmodellerna i den serien, den kom -94.

Hoppas detta kan vara till hjälp. :tummenupp

Ninja -98 eller en Tl 1000?
62983_ggl_s.jpg

Vilken är roligast? Vilken skulle man välja? Det är dom enda hojjarna jag är intresserad av. Har inte testat Sukkan, tyvärr.

Ja du..
Det är två helt olika cyklar.
Jag hade själv "bestämt" mig för en ZX9R innan jag provade TLR:en.
För mig var det inget svårt val, jag är helt såld på registret hos twinmotorn - och sedan är ju ljudet från twinnen makalöst!

bunny rabbiT skrev:
62983_ggl_s.jpg

Vilken är roligast? Vilken skulle man välja? Det är dom enda hojjarna jag är intresserad av. Har inte testat Sukkan, tyvärr.

Kawan må vara en mer förfinad maskin men Sukkan har ett ljud, utseende och karaktär som spöar det mesta.. tycker jag såklart.

TL1000R skrev:
Ja du..
Det är två helt olika cyklar.
Jag hade själv "bestämt" mig för en ZX9R innan jag provade TLR:en.
För mig var det inget svårt val, jag är helt såld på registret hos twinmotorn - och sedan är ju ljudet från twinnen makalöst!

Jaha du, och varför har du inte presenterat dig i vår egen tråd? ;) :hej

TL-tråden!

bunny rabbiT skrev:
62983_ggl_s.jpg

Jag valde hoj i höstas.. Valet stod mellan Gixxer 750 alt CBR900 och TL1000 (var inne på VTR ett tag osså).. Är glad idag att jag har så fantastiskt rolig hoj som TL1000, har svårt att tänka mig att byta även att jag försöker hålla mig objektiv och testar nya hojjar när jag får möjlighet.

Provkör en så förstår du vilken härlig skillna det är mellan en radfyra och twin. Radfyrorna må vara adrenalinstinna men det känns som det kvittar - karaktären i en Twin får mig att gapflabba varje gång jag är ute.

Lätt val om du frågar mig...

:squid

Back