Skillnad twin och rad-4:a?

sandstream skrev:
Kan du ge ett exempel på en twin som har samma eller mer vrid än R1, ZX-10R, K5 eller Bladen över hela registret?
(Vi kan begränsa registret till twinens varvstopp :hihi )

Ok, med risk for att uppfattas som en twintaliban sa tror jag att jag, eller atminstone tidningen Bike kan ge dig ett exempel.

I ett inte alltfor gammalt nummer av Bike sa testade de en 999R (i samma nummer testades ocksa alla japps-literhojar och gixxern lyftes till skyarna). I 999R-testet hade de ocksa med en graf som visade HK o vrid for bade Duccen och en R1. Det var en enorm skillnad i bade effekt (typ mer an 20hk vid 6-7k) och vrid till Duccens fordel upp till varvstopp, sen hade R1:an mer att ge. Om jag kommer ihag ratt var ocksa Duccens maxvrid hogre an R1:ans.

Nu ar naturligtvis jamforelsen inte rattvis eftersom Duccen sakert kostar mer an dubbelt sa mycket, men det var ju inte det som efterfragades. Jag kan kolla upp vilket nummer av Bike det var nar jag kommer hem.
 
urf skrev:
Ok, med risk for att uppfattas som en twintaliban sa tror jag att jag, eller atminstone tidningen Bike kan ge dig ett exempel.

I ett inte alltfor gammalt nummer av Bike sa testade de en 999R (i samma nummer testades ocksa alla japps-literhojar och gixxern lyftes till skyarna). I 999R-testet hade de ocksa med en graf som visade HK o vrid for bade Duccen och en R1. Det var en enorm skillnad i bade effekt (typ mer an 20hk vid 6-7k) och vrid till Duccens fordel upp till varvstopp, sen hade R1:an mer att ge. Om jag kommer ihag ratt var ocksa Duccens maxvrid hogre an R1:ans.

Nu ar naturligtvis jamforelsen inte rattvis eftersom Duccen sakert kostar mer an dubbelt sa mycket, men det var ju inte det som efterfragades. Jag kan kolla upp vilket nummer av Bike det var nar jag kommer hem.


Kan det verkligen stämma att duccen har mer effekt än R1 upp till duccens varvstopp vart det nu ligger? Det verkar lite osannolikt om inte duccens varvstopp ligger kring 7000 rpm, men jag antar att varvstoppet ligger kring 10000 rpm.
 
urf skrev:
Ok, med risk for att uppfattas som en twintaliban sa tror jag att jag, eller atminstone tidningen Bike kan ge dig ett exempel.

I ett inte alltfor gammalt nummer av Bike sa testade de en 999R (i samma nummer testades ocksa alla japps-literhojar och gixxern lyftes till skyarna). I 999R-testet hade de ocksa med en graf som visade HK o vrid for bade Duccen och en R1. Det var en enorm skillnad i bade effekt (typ mer an 20hk vid 6-7k) och vrid till Duccens fordel upp till varvstopp, sen hade R1:an mer att ge. Om jag kommer ihag ratt var ocksa Duccens maxvrid hogre an R1:ans.

Nu ar naturligtvis jamforelsen inte rattvis eftersom Duccen sakert kostar mer an dubbelt sa mycket, men det var ju inte det som efterfragades. Jag kan kolla upp vilket nummer av Bike det var nar jag kommer hem.
Ja tack, kolla upp vilket nummer det var för det vill jag läsa!

Med tanke på att Ducati själva uppger ett maxvrid på 108 Nm och du säger att skillnaden var enorm så måste det har varit en väldigt klen R1:a :hihi
 
Pinjong skrev:
Kan det verkligen stämma att duccen har mer effekt än R1 upp till duccens varvstopp vart det nu ligger? Det verkar lite osannolikt om inte duccens varvstopp ligger kring 7000 rpm, men jag antar att varvstoppet ligger kring 10000 rpm.


Läs om, läs rätt!

I 999R-testet hade de ocksa med en graf som visade HK o vrid for bade Duccen och en R1. Det var en enorm skillnad i bade effekt (typ mer an 20hk vid 6-7k) och vrid till Duccens fordel upp till varvstopp, sen hade R1:an mer att ge. Om jag kommer ihag ratt var ocksa Duccens maxvrid hogre an R1:ans.
 
RSV_R skrev:
Läs om, läs rätt!

Det behövs inte, det var redan rätt läst! Det var ironiskt menat med varvstoppet vid 7000 rpm. Eller menar du att man kan ha mer vrid men mindre effekt för jämförbart varvtal?
 
Last edited:
Pinjong skrev:
Kan det verkligen stämma att duccen har mer effekt än R1 upp till duccens varvstopp vart det nu ligger? Det verkar lite osannolikt om inte duccens varvstopp ligger kring 7000 rpm, men jag antar att varvstoppet ligger kring 10000 rpm.

Osannolikt? Du har väl förstått sambandet vrid/varv, isf förstår du väl att om duccen har högre vrid är r1:an så kommer den ha högre effekt så långt den kan varva. Toppeffekten kommer vara högre hos r1:an eftersom den varvar mycket mer.

Hittade ett par dynos, inte gjorda av samma människor men de visar på´t ungefär iaf. Ducati 999R 2005 och R1 2004
 

Bifogat

  • r1vsducce.JPG
    r1vsducce.JPG
    86.9 KB · Visningar: 114
sandstream skrev:
Ja tack, kolla upp vilket nummer det var för det vill jag läsa!

Med tanke på att Ducati själva uppger ett maxvrid på 108 Nm och du säger att skillnaden var enorm så måste det har varit en väldigt klen R1:a :hihi

App app...

Ducati 999R -05: "The torque itself has been increased from 108 Nm (11 kgm) at 8000 rpm, to 116.7 Nm (11.9 kgm) at 8000 rpm.
 
Suomalainen skrev:
Osannolikt? Du har väl förstått sambandet vrid/varv, isf förstår du väl att om duccen har högre vrid är r1:an så kommer den ha högre effekt så långt den kan varva. Toppeffekten kommer vara högre hos r1:an eftersom den varvar mycket mer.

Hittade ett par dynos, inte gjorda av samma människor men de visar på´t ungefär iaf. Ducati 999R 2005 och R1 2004


R1´an når 150hp nånstans mellan 10500 och 11000 rpm, hela vägen innan dess är den ju totalt ägd av Ducatin, alltså måste du ligga mellan 11000 och 13000 varv hela tiden på R1´an för att få ett effektövertag och då skiljer det enorma 5 - 8 hp.
 
Suomalainen skrev:
App app...

Ducati 999R -05: "The torque itself has been increased from 108 Nm (11 kgm) at 8000 rpm, to 116.7 Nm (11.9 kgm) at 8000 rpm.
Kanske borde redovisa pris och serviceintervall på en R-modell också så att inte folk tror att ni pratar om en vanlig 999. :pannkyss
 
sandstream skrev:
Ja tack, kolla upp vilket nummer det var för det vill jag läsa!

Med tanke på att Ducati själva uppger ett maxvrid på 108 Nm och du säger att skillnaden var enorm så måste det har varit en väldigt klen R1:a :hihi

Det är i Juninummret av brittiska bike testet finns. Du har helt rätt i att R1:an är klen (det är bara din hoj av de fyra jappsarna som har högre maxvrid än duccen, enligt Bike's majnummer). Rubriken över grafen lyder "How the 999R gives Yamaha's R1 a hiding" och i texten står att läsa "...note also how the 999R slays the mighty R1 all the way to 10.000rpm..."

Så för att nu då slutligen inte bara framstå som twintaliban, utan också som tabell- och sifferbög kommer lite ytterligare uppgifter:

999R:
138,6 bhp@9500rpm
79,8 lb.ft@7800rpm

R1:
151,8 bhp@12600rpm
72,1 lb.ft@9900rpm


Hoppas det här hjälpte att hålla liv i myten om vrid och twinnar...
 
Neutral skrev:
Kanske borde redovisa pris och serviceintervall på en R-modell också så att inte folk tror att ni pratar om en vanlig 999. :pannkyss

Jag slänger mig på telefonen och ringer Sverker! Försäkringen är ju säkert läskigt dyr också - blir garanterat ett inslag i Plus!
 
Suomalainen skrev:
App app...

Ducati 999R -05: "The torque itself has been increased from 108 Nm (11 kgm) at 8000 rpm, to 116.7 Nm (11.9 kgm) at 8000 rpm.
Typiskt italienare, de har inte tid att uppdatera sin sajt utan står i garaget och filar istället :hihi
 
urf skrev:
Hoppas det här hjälpte att hålla liv i myten om vrid och twinnar...
Pejo och Olsson, vart är ni när ni behövs som mest?
Krossa myten nu! (Ljug gärna lite om det behövs :) )
 
Suomalainen skrev:
Osannolikt? Du har väl förstått sambandet vrid/varv, isf förstår du väl att om duccen har högre vrid är r1:an så kommer den ha högre effekt så långt den kan varva. Toppeffekten kommer vara högre hos r1:an eftersom den varvar mycket mer.

Jag har förstått sambandet mellan vrid och varv, om man orkar läsa hela tråden så förstår man nog detta, men de som kommenterar mitt tidigare inlägg verkade inte ha gjort detta.
 
Pinjong skrev:
Jag har förstått sambandet mellan vrid och varv, om man orkar läsa hela tråden så förstår man nog detta, men de som kommenterar mitt tidigare inlägg verkade inte ha gjort detta.

Ehh... det enda du skrev som var ironiskt (i ett senare inlägg) med inlägget jag citerade var angående varvstoppet. Om du hade förstått varv/vrid hade du ju aldrig gjort det inlägget? Om du redan visste hur det låg till så fattar jag inte varför du la in det, ett kul skämt? Såg inte poängen isf.. sorry, my bad.
 
Suomalainen skrev:
Ehh... det enda du skrev som var ironiskt (i ett senare inlägg) med inlägget jag citerade var angående varvstoppet. Om du hade förstått varv/vrid hade du ju aldrig gjort det inlägget? Om du redan visste hur det låg till så fattar jag inte varför du la in det, ett kul skämt? Såg inte poängen isf.. sorry, my bad.

Du får läsa lite noggrannare, titta på sidan sidan 7, där framgår det med all tydlighet. Att försöka förklara för folk här har liten verkan eftersom väldigt få läser eller tar åt sig av den kunskapen som ges, därför frågade jag ironiskt.
 
Pinjong skrev:
1. Du får läsa lite noggrannare, titta på sidan sidan 7, där framgår det med all tydlighet.

2. Att försöka förklara för folk här har liten verkan eftersom väldigt få läser eller tar åt sig av den kunskapen som ges, därför frågade jag ironiskt.

1. Ögnar igenom brukar jag göra innan man skriver, men läsa varenda inlägg i en lång tråd är jobbigt.

2. Japp, så är det.

Ett tips. Släng dit alldeles för många smilysar nästa gång. Ironi går inte så bra fram på internet annars... liiite klurigt det där med att höra tonfall osv.
 
sandstream skrev:
Pejo och Olsson, vart är ni när ni behövs som mest?
Krossa myten nu! (Ljug gärna lite om det behövs :) )

Som sagt, TwinTalibanerna är starka o uthålliga. Jag letar fortfarande efter effekt/vrid-diagrammet....
 
ChrillZ skrev:
Hej! finns säkert någon tråd om detta innan men men...

Om man typ gämför Rsv Mille (r) och Honda 929/954, hur stor skillnad är det egentligen? jag vet ju att twinnar är starkare på lågare varv och rad 4:or har klippet på toppen, men hur märker man det i verkligheten? stor skillnad eller marginellt? jag ska enbart köra på vägen. Jag älskar ju ljudet i en mullrande twin och vill ju helst ha en sån.. men samtidigt vill jag ju ha en hoj som har ett härligt klipp! om ni förstår vad jag menar.. :)

Så vad säger ni?

/ChrillZ

Eftersom tråden har tappat bort sig lite väl mycket i faktarapande så tycker jag att det enda tips som duger är att du försöker provköra några olika maskiner för att se vad som passar just dig!

Det du frågar är ju som att fråga någon annan om du tycker om pizza eller sushi, hur tusan skall någon annan kunna svar på vad DU tycker, alla redovisar bara fakta samt sitt eget tyckande...

Att en twin fungerar lite annorlunda än en radfyra är ju helt klart men det finns varken bäst eller ens bättre bara olika.

Ut och prova maskiner så du hittar det du själva uppskattar hos dom olika maskintyperna och glöm att redovisade fakta är detsamma som körglädje, det finns ingen objektiv mätmetod för sådant.
Körglädje är något som endast föraren kan uppleva och den kan övertrumfa alla hästkraftsstinna effektmonster, om man hittar en maskin som ger sin förare just det, det är dessutom olika egenskaper hos maskiner som framkallar njutningen med mc-körningen, för olika förare.
En maskin som någon tycker är skitskoj tycker någon annan är trist och så vidare.
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

Back
Top