Skillnad skinnställ vs draggin'

halle7

Medlem
Gick med
20 Apr 2008
Hoj
Kawasaki Er-6n 2012
Hej.

Ny säsong på gång och jag skulle behöva fixa nya MC-kläder. Har ett gammalt allvädersställ som är varmt, obekvämt och allmänt fult och skulle vilja ha något bättre o snyggare. Har kollat lite draggin' bara för att det ser grymt skönt ut och verkar bra gällande skrapsår. Ett riktigt skinnställ känns dock säkrare, men exakt vad är det säkrare mot?

Ifall du välter med MC:n och rullar några varv o kanske åker in i en bil, får MC:n på dig etc måste väl skinnställ vara betydligt bättre? Är det någon här som mestadels använder draggin' + knä- och armbågsskydd och har någon kommentar om hur det är?

Är det dessutom någon som vet nån bra affär i Örebro, västerås, karlstad eller i närheten som säljer lite modernare skinnställ som inte bara är helsvarta och fula?

Tack!

Jag skulle rekommendera skinnställ om du skall köra aktivt. Draggin är skönt på en café runda i stan.

Modena skinnställ finns i en mängd olika färgsättningar, fabrikat och modeller. Skinnet har bra nötningsmotsånd vid marksynningar (egen erfarenhet). En bra grej är att skydden sitter välfixerade i ett tajt skinnställ.
Skinnställen indelas i två typer, helställ och 2 delade ställ.

Helstället är ofta mer ventilerat och har ofta "ryggpuckel". Det är det säkraste stället du kan köra med. Nästan alla RR-förare och många "snabba" bandagsåkare använder det. Men det är opraktiskt för vanligt lansvägsbruk där man stannar o fikar.

2 deat ställ är vanligast bland landsvägsåkare då det är mer praktiskt att ta av och på. Jackan kan kombineras med dragginjeans när så önskas. Stället är helt ok att använda på vanliga bandagar också.

Last edited:
Tack för båda svar.

Ett tvådelat skinnställ är troligtvis det bästa för mig då eftersom jag aldrig kör så vågat och gärna vill att det ska vara smidigt att ta av och på. Det skulle dock vara fint med draggin' exempelvis när man kör till jobbet en halvmil bara. Får spara ihop till båda.

Är det nån som har draggin' med extra skydd för armbågar/knä och kan berätta om de extra skydden sitter bra?

Var det inte Draggin som fick stryk av Levis-jeans i ett test? :va

Ett skinnställ vinner över det mesta annat iom att det tål glidning på asfalt betydligt mycket bättre, brukar ha bättre skydd (armbågar, knän, axlar, höfter mm) och framför allt, skinnställ är tighta, dvs skydden sitter på plats när du börjar tumla omkring.

Tack för båda svar.

Ett tvådelat skinnställ är troligtvis det bästa för mig då eftersom jag aldrig kör så vågat och gärna vill att det ska vara smidigt att ta av och på. Det skulle dock vara fint med draggin' exempelvis när man kör till jobbet en halvmil bara. Får spara ihop till båda.

Är det nån som har draggin' med extra skydd för armbågar/knä och kan berätta om de extra skydden sitter bra?

Skydd brukar gå att montera på förberedda kardborrefästen. Men om de sitter bra är en annan fråga.
Det är helt underlägset ett skinnställ när det gäller skyddens fastsättning.

Jag kör med helställ normalt sett men med Lindstrands jeans (samma typ som Draggin) med knäskydd när jag kör hojen till jobbet... skydden sitter bra på plats i jeansen, viktigt att du köper jeans som sitter tight för att de skall göra det.
Däremot känns det inte lika säkert som skinnstället... nu har jag inte kraschat med något av dessa kläder utan med ett corduraställ, det trasades sönder ganska duktigt på de 5-7m jag gled innan det tog stopp.

Var det inte Draggin som fick stryk av Levis-jeans i ett test? :va

Kan man någonsin få se en referens till det där testet?
Har läst det där ett par gånger nu men aldrig fått läsa själva testet.

Som jag fattat det som slits jeanstyget igenom direKCt men kevlarfodringen under tyget håller betydligt bättre.

Kan man någonsin få se en referens till det där testet?
Har läst det där ett par gånger nu men aldrig fått läsa själva testet.

Som jag fattat det som slits jeanstyget igenom direKCt men kevlarfodringen under tyget håller betydligt bättre.

Leta upp en utgåva av MC-Folket nr 2 år 2007 så gör de test på olika jeans där.

Köpte Mo'cycle jeans, verkar ok med kevlarskyddet. Höftskyddet sitter bra men knäskyddet sitter dåligt fixerat. Tveksamt om det sitter på rätt ställe om man klotar. Har själv ersatt knäskyddet med en typ som man spänner fast direkt på benen.

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park