skillnad R1 o Zx10r?

Racercukel skrev:
Okej, tack för svaret.....det lutar väl åt Kawa, nackdelen är väl bara att Kawa lämnar 2års garanti o Yamaha 5år, så man funderar lite om dom kanske inte litar på sina cyklar till 100% eftersom dom inte kan erbjuda 5års garanti

Har man möjligheten att välja 2 eller 5 års garanti så är det kanske inte så mkt att bråka om eller?(När man köper ny hoj) :)

Racercukel skrev:
Okej, tack för svaret.....det lutar väl åt Kawa, nackdelen är väl bara att Kawa lämnar 2års garanti o Yamaha 5år, så man funderar lite om dom kanske inte litar på sina cyklar till 100% eftersom dom inte kan erbjuda 5års garanti
Finns ju rättså många recensioner i tidningar som man kan läsa och får en bättre uppfattning om. Hade du tänkt köpa nytt eller? Isåfall kanske du ska tänka på att både ZX-10 och R-1 kommer att vara uppdaterade till nästa år. Om du köper en 06 så kanske du ska vänta tills dom blivit testade.

Jag valde R1:an, lite bättre chassie tycker jag. Kawan är lite mindre vilket kan vara både positivt och negativt, för mig var det negativt. Kawans varvräknare suger fett.

Incredible skrev:
Finns ju rättså många recensioner i tidningar som man kan läsa och får en bättre uppfattning om. Hade du tänkt köpa nytt eller? Isåfall kanske du ska tänka på att både ZX-10 och R-1 kommer att vara uppdaterade till nästa år. Om du köper en 06 så kanske du ska vänta tills dom blivit testade.

Nja, det lutar väl åt begangnat en hoj med max 500mil hade jag väl tänkt mig. Kan mycket väl bli nytt med om jag fastnar för den nya 06:an R1 eller zx10r

jo begnagade hojar r nog bäst, fast köper man ny så lär de ju gå bättre, 500 mil så brukar de vara hårt slitna o man kanske får rusta.
Såm Rettan tex, sliter växxellådan och drar skitamycke olja, de e byggda så.

Racercukel skrev:
Den 5-åriga garantin på Yamaha gäller väl bara Yamahacenter, inte alla åf? De sätter sina egna regler, t ex att du måste serva hos dem i 5 år till överpriser så det är ju du själv som betalar för garantin, de skänker ju inte bort den. Har inget att göra med vad tillverkaren har för förtroende för produkten utan att de vill låsa in dig i deras serviceorganisation som är mer lönsam än hojförsäljningen.

Neutral skrev:
Den 5-åriga garantin på Yamaha gäller väl bara Yamahacenter, inte alla åf? De sätter sina egna regler, t ex att du måste serva hos dem i 5 år till överpriser så det är ju du själv som betalar för garantin, de skänker ju inte bort den. Har inget att göra med vad tillverkaren har för förtroende för produkten utan att de vill låsa in dig i deras serviceorganisation som är mer lönsam än hojförsäljningen.

Hmm, ja det var rätt klokt sagt det kan du nog ha väldigt rätt i....på det viset. :va

Neutral skrev:
http://www.yamaha-motor.se/products/yamaha_power/warranty.jsp
Det gäller vilken ÅF som hellst men dock servad av nån av autoriserade ÅF

Racercukel skrev:
Hej! Är det någon som kan säga lite om hur det är och köra zx10 och R1 04-05. Är det någon som kört dom som kan ge en lite recension, för o nackdelar med dom? :tomten

Själv tycker jag att Yamman är grym.
Men det är ju justa mc båda två , Gå efter eget val inte andras :tummenupp

Hitecfrollo skrev:
http://www.yamaha-motor.se/products/yamaha_power/warranty.jsp
Det gäller vilken ÅF som hellst men dock servad av nån av autoriserade ÅF
Ok, de har utökat den i år då men ni ser ju att det finns en del regler och undantag att beakta. T ex får inte hojen inte användas för "exempelvis budkörning eller som övnings-MC vid trafikskolor", undrar hur de tolkar bankörning?

Jag säger inte att lång garanti är dåligt förstås men man får tänka efter lite om man får ut något i sitt eget fall och om det är värt det.

Neutral skrev:
Ok, de har utökat den i år då men ni ser ju att det finns en del regler och undantag att beakta. T ex får inte hojen inte användas för "exempelvis budkörning eller som övnings-MC vid trafikskolor", undrar hur de tolkar bankörning?

Jag säger inte att lång garanti är dåligt förstås men man får tänka efter lite om man får ut något i sitt eget fall och om det är värt det.
Absolut , jag sa inte emot dig visste bara var infon fanns :fyllisar

Racercukel skrev:
nä men lita inte på de...när man sen vill ha något på garantin så säger dom säkert bara att det innefattar inte det området som garantin gäller för den sortens skador som hanteras av den sortens försäkringar som dom nu hittar på att dom gör i kväll att dom inte sover på soffan för att dom har sovsäcken med sig hem till olle som går i den andra klassen å däckade i fontänen....ni förstår vad jag menar....zx10r har fler hk/kg än vad r1 har

Ösmässigt är det Kawan som vinner men som nån sagt tidigare instrumenten suger. Eventuellt tröttnar man kanske i längden eftersom hojen (om man inte har styrdämpare) flaxar ordentligt. Hänga ut på sidan är det som gäller.... Högfartswheelies överraskar då och då...det är ingen hoj som en nybörjare tar det bästa ur när det svänger.

Det är inte fel på hela instrumentet, det är samma som alla andra har, bara att Kawa har valt att ha även varvräknaren digital för lägsta möjliga vikt. Den är då svårläst anser många, dock tycker jag att det ofta är blänk i glaset som gör att man inte ser varvräknaren, det har jag haft problem med på både analoga och digitala varvräknare. Sedan kan man ju undra om det är så viktigt med varvräknaren, har man bråttom kör man väl på hörsel och känsla ändå i stället för att kolla ner där. Behöver man en visuell signal finns en justerbar shift light och den syns bra.

Sedan tycker jag inte den är fladdrigare än min gamla R1 från -98 heller, klart överdrivet rykte för att de andra har styrdämpare som standard och inte Kawan. Kör man så fort att man verkligen behöver en styrdämpare för att åka ännu fortare så kan man köpa en bättre än de som man får med hos konkurrenterna.

Jag har kört tre semesterresor med min och en hel del bana och den fungerar fint till allt. Tycker inte jag behöver någon "snällare" hoj.

Eh - jag tycker inte att det var några konstiga eller överdrivna krav i texten. Bud- och övningskörning är ju inte konstigt att det inte täcks in. Tycker jag i alla fall. Sen behöver det inte vara så jäkla dyrt att serva på verkstad. Jag är klart nöjd med priserna. Värre när jag hade Triumph. Då var det dyyyyyyyyrt!

Köper man en ny hoj och inte ska ha den som racinghoj utan köra som folk gör mest, på väg och nån gång på bana, så tror jag det är många som sen betalar mer för en hoj med fulltecknad servicebok. Jag gör det i alla fall även om det inte måste betyda att den är bättre skött. Jag litar mer på stämplarna än nån som säger att den är servad men inte kan (be)visa det.

"Från 1 januari 2005 erbjuds utöver 2 års fabriksgaranti en 3 års förlängd garanti på motor, elektronik och växellåda, oberoende av körsträcka. Alla Yamaha standardmotorcyklar från 250 cc och uppåt samt arbetsfyrhjulingar omfattas. Tävlingsmotorcyklar och lekfordon innefattas således inte av garantin. Garantin gäller enbart för maskiner som är levererade av auktoriserad Yamaha-återförsäljare och att underhållet sköts enligt serviceboken hos en Yamaha-verkstad. För att garantin ska gälla måste motorcykeln eller fyrhjulingen vara privatägd och inte användas för exempelvis budkörning eller som övnings-MC vid trafikskolor. Normal förslitning och detaljer som är att betrakta som förbrukningsdetaljer, som exempelvis glödlampor, strömbrytare och kopplingslameller, omfattas inte av garantin."

Neutral skrev:

Last edited:
Nicke skrev:
Eh - jag tycker inte att det var några konstiga eller överdrivna krav i texten. Bud- och övningskörning är ju inte konstigt att det inte täcks in. Tycker jag i alla fall. Sen behöver det inte vara så jäkla dyrt att serva på verkstad. Jag är klart nöjd med priserna. Värre när jag hade Triumph. Då var det dyyyyyyyyrt!

Köper man en ny hoj och inte ska ha den som racinghoj utan köra som folk gör mest, på väg och nån gång på bana, så tror jag det är många som sen betalar mer för en hoj med fulltecknad servicebok. Jag gör det i alla fall även om det inte måste betyda att den är bättre skött. Jag litar mer på stämplarna än nån som säger att den är servad men inte kan (be)visa det.
Säger inte heller att det är konstigt eller överdrivet men det är ju faktiskt upp till den som köper hojen ny att bedöma värdet av det hela. I Yamahas fall är det full garanti i två år, sedan är det tunnare i tre år. Hur många har läst den texten när de rakt av säger garanti i fem år?

Läs lite i Gixxer K5-tråden så finns det en diskussion där om märkesverkstädernas priser, Suzuki har liknande krav för att garantin ska gälla.

Finns också en tråd om en Honda-ägare som blev nekad garanti för att de ansåg hojen trimmad, kommer inte ihåg exakt vad som var gjort men många var förvånade.

Jag anser helt enkelt inte att garantier är viktig faktor när man köper ny hoj, det kommer långt ner på min lista. Men det är klart att om man ska köpa begagnad hoj så är det väl intressant om det är någon garanti kvar förstås. Men man ska i alla fall välja den som man tycker är roligast. :)

Det står vad garantin gäller för de tre övriga åren i första meningen:
"Från 1 januari 2005 erbjuds utöver 2 års fabriksgaranti en 3 års förlängd garanti på motor, elektronik och växellåda, oberoende av körsträcka.". Reagerade mest på att du försöker klanka ner på försäkringen och hade fel om vem som måste göra service och skrev att det var en massa undantag. Jag tycker att skillnaden mellan 2 och 5 års garanti kan vara värt att välja hoj efter, ej ur raceperspektiv.

Neutral skrev:
I Yamahas fall är det full garanti i två år, sedan är det tunnare i tre år. Hur många har läst den texten när de rakt av säger garanti i fem år?

Nicke skrev:
Det står vad garantin gäller för de tre övriga åren i första meningen:
"Från 1 januari 2005 erbjuds utöver 2 års fabriksgaranti en 3 års förlängd garanti på motor, elektronik och växellåda, oberoende av körsträcka.". Reagerade mest på att du försöker klanka ner på försäkringen och hade fel om vem som måste göra service och skrev att det var en massa undantag. Jag tycker att skillnaden mellan 2 och 5 års garanti kan vara värt att välja hoj efter, ej ur raceperspektiv.
Jag har inte klankat ner på något och det enda jag hade fel på var att det gäller samtliga åf, inte bara Yamahacenter som det var före detta år. Du överreagerar helt i onödan. Välj hoj efter vilka kriterier du vill, det är du som betalar.

*/ ?>
Back