Skillnad R1 -00 till -03 jämfört med -04

R1 wannabe

RR Hangaround
Gick med
15 Dec 2003
Hoj
Cb 125 -70, RG 500-86, Z1000, R1-00, GSXR 1000 -03, S1000RR
Jag står vid ett vägskäl och har svårt att välja mellan Gixxer K5, R1 -05 kontra R1 -00.

När det gäller R1:

Hur stor skillnad upplever ni effekten är mellan dessa årsmodeller?
Även om -00 och -02 skiljer iochmed bränslesprut så är ju effekten nästintill samma.

Handen på hjärtat, om man inte är jättebra på att köra utan bara gillar att åka fort lite då och då samt att köra lite bakhjul, är det värt pengarna att gå från -00 till -04?

Tacksam för svar

/Jocke

föregångaren till R1:an var väl yzf thunderracen? Har aldrig ägt nån, däremot tittade jag på någon sån nu när jag var på väg att köpa min nya. R1:an är mycket mer sporthoj..

Jag har haft en -00 R1a så hur det känns vet jag. Däremot har jag aldrig provat -04an....

r1 vs r1

Jag har haft min r1 -98 i tre år nu och köpte en 04:a i vintras , tanken var att sälja den gamla hojen men det blev aldrig av då den stog nerskruvad utan istället såldes den nya för jag ansåg att skillnaden mellan dom inte var värt pengarna det kostade
tyvärr så märktes det enorm skillnad på dom nu när jag bara har 98:an kvar att köra med det ,,
Anser du dig ha råd med en 04:a (försäkringar o dylikt) så tveka inte en sekund den är hur fet som helst både att köra och glida på ,
tycker du som jag att ett halvt nudelpaket inte är en fullgod måltid så köp en äldre modell det kräver sin förare för att åka en "gammal " r1:a fullt ut med
( läs inte jag :näsblod )

Trött skrev:
Prova 04an så vill du inte ha annat :yoparty
Vilja ha och tycka något är värt pengarna är 2 olika saker :)
Jag VILL ha men är i valet och kvalet om det verkligen är värt pengarna.

Det enda som skulle få mej att tycka det är värt pengarna är om upplevelsen av effekten (~30hk mer) verkligen känns. Jag vet redan sen tidigare att en skillnad på 10-15hk knappast märks med min körskicklighet.

Per r1 skrev:
Jag har haft min r1 -98 i tre år nu och köpte en 04:a i vintras , tanken var att sälja den gamla hojen men det blev aldrig av då den stog nerskruvad utan istället såldes den nya för jag ansåg att skillnaden mellan dom inte var värt pengarna det kostade
tyvärr så märktes det enorm skillnad på dom nu när jag bara har 98:an kvar att köra med det ,,
Anser du dig ha råd med en 04:a (försäkringar o dylikt) så tveka inte en sekund den är hur fet som helst både att köra och glida på ,
tycker du som jag att ett halvt nudelpaket inte är en fullgod måltid så köp en äldre modell det kräver sin förare för att åka en "gammal " r1:a fullt ut med
( läs inte jag :näsblod )
Tack för tipset :tummenupp

Du refererar till en stor skillnad, menar du helheten eller bara effekten?
För pinsamt nog är det bara effektskillnaden jag vill veta om man märker så tydligt.

Ett exempel för att förtydliga:
-00 reser utan hjälp på 1:an men inte på 2:an.
-04 Reser den sej på 2:an med hjälp av att bara ge full gas från låga varv?

enda äldre R1an jag kan köpa är en fin 98-99 R1. De är retro o balla. Men ska du ha en ny, ska det vara en 04+. Enormt stor skillnad i allting. Chassi, kraft m.m. Du kommer inte ångra dig om du har råd att äga den.

R1 wannabe skrev:
Tack för tipset :tummenupp

Du refererar till en stor skillnad, menar du helheten eller bara effekten?
För pinsamt nog är det bara effektskillnaden jag vill veta om man märker så tydligt.

Ett exempel för att förtydliga:
-00 reser utan hjälp på 1:an men inte på 2:an.
-04 Reser den sej på 2:an med hjälp av att bara ge full gas från låga varv?

Köp en 00a du som är okej i motorn så lär du bli nöjd, för den du kört som inte går upp på 2an på gasen lär varit färdig för renovering.
Har haft alla modeller av R1an och på vägen spelar det inte så stor roll, om du struntar i ballhetsfaktorn vill säga:)

Jag har haft en 99:a . 02:a och nu en 04.a och den e lätt bättre på allt.. Har du råd med en 04:a så köp en :tummenupp

JonnyN skrev:
Jag har haft en 99:a . 02:a och nu en 04.a och den e lätt bättre på allt.. Har du råd med en 04:a så köp en :tummenupp

Visst är 04/05 bättre inget snack om den saken, jag tar mig tex runt åsen 1 sek snabbare med 05an än med 02/03an, men betyder det att dom äldre modellerna är så mkt sämre för en gatknutte? så eftersom han verkar tveka så har han fan så mkt hoj även i en tex 98-00 för en betydligt billigare peng,

Tjenare Jocke! :hej

Hade lätt valt 04 eller 05 R1:a. Har bara ägt en 00 själv men kört 04:an och det är en helt annan cykel! :tummenupp

Allt utom försäkringspremien är bättre på 04:an så har du råd...KÖP!

Men mitt tips till dig är att åka till närmsta Yamaha shop och be att få provköra en 04-05. Sen kan ju bara du avgöra om det är värt pengarna... :)

QUOTE=R1 wannabe]Jag står vid ett vägskäl och har svårt att välja mellan Gixxer K5, R1 -05 kontra R1 -00.

När det gäller R1:

Hur stor skillnad upplever ni effekten är mellan dessa årsmodeller?
Även om -00 och -02 skiljer iochmed bränslesprut så är ju effekten nästintill samma.

Handen på hjärtat, om man inte är jättebra på att köra utan bara gillar att åka fort lite då och då samt att köra lite bakhjul, är det värt pengarna att gå från -00 till -04?

Tacksam för svar

/Jocke[/QUOTE]

Jag vet inte mycket om den nya R1:an men jag tycker ljudet från den låter fantastiskt rejsigt och verkar vara lättkörd, har själv blivit sugen på en 05:a förlåt apriliagjorde ett misstag att prova en :huvet .

Tack för alla svar.

Jag har inte vågat åka och provköra den då jag förstår att jag förmodligen kommer att fastna. R1 -04 eller Gixxer K5 är nog svåra att motstå efter en provkörning. Men jag måste nog inse att det är det enda sättet att bilda sej en uppfattning.

Att -00 R1 skulle gå på bakhjulet på 2:an genom bara fullgas från låga varv kräver hjälp av föraren. Provade en trimmad (~165hk) variant också där mellanregistret var borta till förmån för effekt vid högre varv och den klarade det med nöd och näppe. Så min motor var nog helt ok.

Var iochförsej väldigt nöjd med min -00 och sålde bara för att jag var på väg att bli arbetslös, nu har jag ett riktigt bra jobb på gång vilket ger utrymme för nyare cykel.

Jag ska mestadels "leka" med cykeln och då ökar risken för att dratta på ändan.

Finns det något tillfälle man önskar att man ägt den äldre R1an så är det nog när man sitter på ändan och ser hojjen göra en grym imitation av damernas fristående i Gymnastik!!!!

Nyheter
Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Shelby Turner, klar för GGN

Pressmeddelande 2026-08-05F...

Premiär för Östgöta Dundret

Under 1940 talet var Finspå...

Ny 500-kubiks retro från Honda

Efter rykten om en ny retro...

Ny 500-kubiks retro från Honda