Skillnad på visir?

An3Azz skrev:
Kan inte stämma, dom finns här i stan i de flesta butiker. Däremot vet jag att dom är olagliga och använda i t.ex England.

Enligt de handlare jag har pratat med går det inte köpa en hjälm med spegelvisir el extremt mörktonat visir som "originalvisir". Det går däremot köpa hjälmen med standardlvisiret (vanligtvis klart) och därefter köpa det visir man önskar (av samma handlare), för att sedan byta. Något som jag gjorde med min X-lite 801.

Vill man ha en viss hjälm med ex spegelvisir är man alltså tvungen att även få med det vanliga visiret, det går alltså inte byta ut originalvisiret innan handlaren säljer hjälmen till dig. Det finns på så vis inget som hindrar dig från att byta ditt nuvarande visir till någon annan sort vad jag vet.

Korkade regler? Javisst!

heimdal skrev:
hur är "iridium" visiren i mörker då? kollade i ett å de va lite lagom rökfärgat bara innifrån
Som sagt.
Iridiumvisir är vad jag tror bara en annan version av ett "simpelt" spegelvisir. Allså samma sak fast med Iridiumlook.
Som metaliclack med eller utan pärlemoeffekt.
Och jag antar att dom inte är något annorlunda i mörker än de andra spegelvisiren.

Jag har fått uppfattningen av att spegelvisiren upplevs som mörkare kvällstid i och med att dom "stöter bort" de svaga ljus som är kvar när solen inte längre lyser upp miljön lika mycke.

Nu dömer jag av egen erfarenhet utav dom visir jag haft till min AGVkruka.
Andra tillverkares visir kanske är helt annorlunda.

An3Azz skrev:
Kan inte stämma, dom finns här i stan i de flesta butiker. Däremot vet jag att dom är olagliga och använda i t.ex England.
Zeb_Macahan skrev:
Humbug! Säljs lite överallt och tas hem från generalagenten av shoei.

//jaG
Ja, såg nu på www.duells.se att det de har speglar till shoei. MC-Handlaren far med osanningar. :mad:

www.duells.se skrev:
61-4146 Guldfärgat Repfritt 795,00 kr
61-4147 Blåfärgat Repfritt 795,00 kr
61-4149 Silver Repfritt 795,00 kr
Ska höra med han igen när jag åker dit nästa gång. :fatta!

Last edited:
Det finns ju "lister" som man sätter in mellan fodret och skalet i överkant på hjälmöppningen. Hittade ingen bild tyvärr..
Jag har det på min hjälm och tycker att det fungerar väldigt bra på kvällar när solen står lågt. Kostar ca 200:-
Kallas "Dark speed" för svart och "Silver speed" för silverfärgad. Tror det var Mitonga som var generalagent för dem förut.

Har nu varit in i butiken igen, och mycket riktigt visade det sig att det var en fablande verkstadskille som extraknäckte bakom kassan. :fatta! Speglar är alltså inte olagliga att säljas över disk.

Last edited:
arai visir!

Mr. Red skrev:
Jo, nu är det så att jag är less på att bli bländad av solen så nu ska jag köpa ett nytt visir. Frågan är det vad man ska ta, rökfärgat eller "iridium"(vad är det förresten?), vad är "bäst"?

tja!
inhandlade ett visir till min condor hjälm som är spegel blankt, skön känsla. tycker dock inga visir jag provat hjälper mot solen. då funkar solbrillor bättre under hjälmen. bara snyggt helt enkelt.
kostnad mellan 900-1200:- men grym kvalite. :tummenupp

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...