Skillnad på tändstift och tändstift?

Där fick jag lära mig nåt nytt, är inte förvånad dock. De jag handlar av är officiella uk dealers enligt egen utsago iaf.

Det är ju enkelt att kolla. Är man ett företag som säljer på EBAY så skall man vara registrerad som business seller och då skall företagsnamn och VAT nummer framgå. Sen jämför man med de företag som är listade som NGK dealers.

ALLT finns som kina-pirat. Så kolla att priset är rimligt och om det går att spåra ursprunget. Har varorna passerat kina/asien så är det skräp. Försökte hitta original philips XENON lampor på nätet, nästan bara piratkopior överallt, hittade någon som verkade seriös (och tog bra betalt), men fick ändå piratlampor först som dom fick byta mot äkta efter "lite" gnäll. Trist om man får tändstift som trillar sönder in i motorn, taskiga bromsbelägg eller alpinestars skinn som slits isär så fort man trillar av moppen...

Tändstift är något som förändrats något enormt de senaste årtiondena.För ca 30 år sedan så tyckte jag man ibland bytte stift i tid och otid pga ibland bristande kvalite.Nu t ex så har Volvon som jag använder en bytesintervall på 5000 mil.En enormt bra summa enligt mig och hojen hade jag kört ca 1000 mil med men NGK stiften såg ovanligt fräscha ut.Så något har ju uppenbart blivit klart bättre på detta område.Race stift har jag dålig kunskap om men förmodar att det ska till ganska extrem körning för att ha behov av dessa på rullande landsväg.

Tändstift är något som förändrats något enormt de senaste årtiondena.För ca 30 år sedan så tyckte jag man ibland bytte stift i tid och otid pga ibland bristande kvalite.Nu t ex så har Volvon som jag använder en bytesintervall på 5000 mil.En enormt bra summa enligt mig och hojen hade jag kört ca 1000 mil med men NGK stiften såg ovanligt fräscha ut.Så något har ju uppenbart blivit klart bättre på detta område.Race stift har jag dålig kunskap om men förmodar att det ska till ganska extrem körning för att ha behov av dessa på rullande landsväg.

Med iridiumstift kan man köra väldigt långt och enda anledningen att byta dem i förtid är värmecyklingen och utmattningen av keramkroppen samt om de slår igen pga misslyckade startförsök på våren etc.

Kapar tråden lite...

Dags för 1200-mila service på min Er6:a och det är dags att byta tändstift. Går man in och kollar på exempelvis Johans Mc så finns det bl a dessa två tändstift som ska passa ER6:an; NGK CR9EIA-9 (http://www.mcweb.se/tandstift-cr9eia9-p-3071-c-1352.aspx) samt Denso IU27D (http://www.mcweb.se/tandstift-iu27d-p-8776-c-1352.aspx).

Det sista stiftet är lite dyrare och det står: "Högprestanda stift D=Stiftet går ned i sned vinkel mot elektroden som racing stift"

Är det någon nackdel med att välja Denso-stiftet? Hojen är original så jag antar att effektvinsten är marginell... Men om det är någon fördel med det dyrare så är det ju lika bra att välja det, skillnaden på 30 spänn är ju ganska försumbar utslaget på 1200 mil som är tändstift-intervallet på ER6:an...

Med risk för att bli Bannad; är ditt inlägg ett bidrag till Sporthoj's Trådlyftar tävling? i så fall ligger du dåligt till!

Som du själv har konstaterat så ger inte stiftet något som helst effektökning om man kör o-trimmat. (om du har läst hela tråden)
Däremot så har du en betydligt längre livslängd på Iridium-stift jämfört med standard.

skillnad på stift o stift.

Jo det kan man säja annars skulle inte priset vart som det skulle, vem vill inte slänga i 4 stift för 80kr o bytta oftare, men skillnad på gnista & gnista, en gnista kan vara bra & fungera, men gnistan kan bli väldigt mycket bättre med rätt ämnen i stiftet.

Årets bytte på min gick på 1500kr för 4 stift 375kr styck. modell Laser Iridium NGK IMR9C-9H 6777.

http://www.motorcycle-superstore.com/1/4/70/18651/ITEM/NGK-IMR9C-9H---Iridium-Spark-Plug.aspx
Finns för under 100kr, dum som är köpte man dom i sweden

Man märker skillnad på toppfarten den ökade med hela 16 km/h, den accelererar betydligt kvickare.

Sen om det berodde på T-stift bytte vet i tusan men innan bytte satt det Denso Iridium VUH27D som såg hyfsat bra ut men när det va så trångt att bytta stift o hade redan nya hemma så lika bra att bytta.

Kollade upp vad Denso Iridium VUH27D kostar i Sverige 395kr styck, kollade bara en firma, utomlands 848kr för 4pack i England 246kr styck. 871kr på ebay

Med risk för att bli Bannad; är ditt inlägg ett bidrag till Sporthoj's Trådlyftar tävling? i så fall ligger du dåligt till!

Som du själv har konstaterat så ger inte stiftet något som helst effektökning om man kör o-trimmat. (om du har läst hela tråden)
Däremot så har du en betydligt längre livslängd på Iridium-stift jämfört med standard.
Nej, inget bidrag till trådlyftar tävling, bara ett försök att undvika att skapa en massa trådar om i stort samma saker. :tungan

Båda stiften som jag länkar till är iridium-stift, det dyrare av de två är dock ett "högprestanda"-stift, frågan var om det finns någon nackdel att använda ett sådant istället för original när motorn är orörd. :)

Vet inte om jag ska behålla hojen, men gör jag det funderar jag på helsystem/PC3/mappning, och då kanske jag får nytta av högprestanda-stiftet...

*/ ?>
Back