Skillnad på R6 och Thundercat?

ErrolNorstedt

Ny medlem
Gick med
3 Oct 2006
Hoj
none
Ja, som trådnamnet lyder, vad är skillnaden på dessa hojar?

Vill gärna ha all info om thundercaten, då jag inte vet någonting om den förutom att den är väldigt förmånlig att försäkra. Kostar ungefär lika mycket för mig att helförsäkra om året som att halvförsäkra en R6 av samma årsmodell.

Tacksam för alla svar!

Med vänlig hälsning hojletande nybörjare

Kortfattat kan man säga att thundercatten är lite effektsvagare och har lite mer upprätt körställning. Jag hade en innan, riktigt skön hoj! går att busa runt på bra, och även plöja väldans massa landsvägsmil utan att få ont

Okej, tack för svaren...

Någon som har kört både R6 och Thundercat och kan jämföra lite?
För en nybörjare som jag räcker nog effekten i en Thundercat, men är den tråkigare att köra än R6:an på andra sätt? Sämre chassie osv?

MVH

Okej, tack för svaren...

För en nybörjare som jag räcker nog effekten i en Thundercat, men är den tråkigare att köra än R6:an på andra sätt? Sämre chassie osv?

MVH
Det är stor skillnad på hojarna!!! Vad ska du ha den till?
:confused:

Det är stor skillnad på hojarna!!! Vad ska du ha den till?
:confused:

Jag ska isåfall ha den som första hoj. Det blir landsvägskörning jag kommer att använda den till, inte bankörning. Vad är bättre/sämre på Thundercaten?
Försäkring vet jag redan, kostar 11500 på mig, 20 år gammal, hel/hel...

Okej, tack för svaren...

MVH

Den är ju en del tyngre eftersom thundercaten har stålram till skillnad från R6:ans ram i aluminium. Och självklart har R6:an som är en nyare konstruktion en del tekniska fördelar.

Visst har man tänkt tanken att byta upp sig till en R6:a men trots allt så ger thundercaten helt okej prestanda för pengarna. Dessutom skulle jag nog vilja behålla thundercaten bara för touringegenskapernas skull. 50 mil på en dag är inga problem alls. :tummenupp

Både R6:an och thundercaten ser ju hyffsat bra ut också förutom thundercatens framlampa som jag tycker är ganska ful men den ser man ändå inte när man kör.

Thundercaten har ett bredare användningsområde men är inte lika snabb som en R6 runt en bana. Men för min del är det ännu inte hojen som begränsar hur snabb jag är, så då kan man lika gärna ta en säsong till med thundercaten och spara in lite extra pengar till nästa hoj.
Alla alternativ som varit intressanta för mig har minst inneburit en fördubblad försäkringspremie.

Har haft en av varje.

Thundercaten är en pigg o i mitt tycke utmärkt förstahoj. Kan inte gnälla på effekten, skön sittställning o allmänt lite mera touring än r6an. samma motor dock om jag inte minns helt fel.:va
Det första jag tänkte på när jag testade r6an var att den kändes så mycket mindre än katten. Generellt har den oxå ett smidigare och kompaktare ram och till det en lite extremare körställning då den är lite mer bananpassad.
Tyckte om Katten o älskar R6an. Man kan nästan se det som två olika hojar för två olika ändamål.

Åka landsväg, då räcker katten utmärkt! Men om du tänkt att busa, typ lite bakhjul O framhjulsåka då tycker jag R6an är ett bättre val! Och om du skulle vilja testa lite bana duger katten till det också!!!:)

Åka landsväg, då räcker katten utmärkt! Men om du tänkt att busa, typ lite bakhjul O framhjulsåka då tycker jag R6an är ett bättre val! Och om du skulle vilja testa lite bana duger katten till det också!!!:)

Okej. Men man kan väl köra på bakhjulet med en Thundercat också? :D

Jag tror nog det lutar åt en Thundercat....

Jag var och kollade på en thundercat innan jag köpte min gsxr. Thundercaten är en bra hoj med bra sittställning men tyckte den kändes betydligt tröttare och söligare än min suka som jag köpte istället. och det ska ju knappt skilja några hästar enligt papperet.

Bakhjulet med katten. Jodå men svårare!:rolleyes:

Jag tror nog det lutar åt en Thundercat....

Ett klokt val som förstahoj. Hade en sådan själv som jag övningskörde på och hade några år. 1.350mil första sommaren... Skönaste sadeln jag provat. Går bra att köra bana med också. Går att köra bra fort där bara man lär sig hantera en hoj.
Går att modda. Det gjorde jag till Solo-Seat och Seat-Pipes. Tror bilder finns i en ThunderCat-tråd. (systemet finns kvar i förrådet...)

Dreva ner ett kugg fram så blir den piggare om orginal inte räcker till.

Dal-Mausen

Sitter mer i tekniken än i hojen!

Fram & bakhjulsåka är väl inget alla sysslar med första säsongen direkt. Jag hade tagit katten för den är betydligt billigare i alla avseenden, och mer lämpad som första hoj.

Last edited:
Back