Skillnad på R1 -98 och -99

Corp

Ny medlem
Gick med
19 Jan 2004
Hoj
Yamaha R1 -99
Vad är det för skillnad på -98 och -99ans modell av Yamaha R1?
Valet står mellan de 2 för säsongen!

Jag vet inte, så jag borde inte svara. Men är det inte bara kosmetisk skillnad på dom. Typ dekaler och färgsättningar?

Hmm, något borde väll yamaha killarna ha pysslat med under året mer än bestämma nya färger?

En jävla massa i försäkring.
98an är reggad med mycket lägre effekt än 99an (det gäller nog alla nyare också).

Sen att jag aldrig provsuttit en r1a från nån utav de årsmodellerna har väl inte med saken att göra :tungan

Corp skrev:
Hmm, något borde väll yamaha killarna ha pysslat med under året mer än bestämma nya färger?
Njae, ag är askass på R1, men japps-fabrikerna verkar satt i system att släppa en modell ett år, byta färger nästa år och sedan komma med en ny modell. Men men, det finns ju 18 357st R1:or på forumet, så det finns säkert de som är bättre kvalificerade än mig att svara...

Skillnad ? typ 0!

Förutom som redan sagts, försäkring....

Calle> Kom ut till mig imorn o meka motor! Jag rinder vid 12 tiden så får du komma! =)

//Niklas

Corp skrev:
Vad är det för skillnad på -98 och -99ans modell av Yamaha R1?
Valet står mellan de 2 för säsongen!

Corp skrev:
R1 98-99 = Likadana (kosmetisk skillnad)
R1 00-01 = Likadana (kosmetisk skillnad)
R1 02-03 = likadana (kosmetisk skillnad)

Yamaha hade/har problem med växellådorna på 98-99, vad jag vet så ska det vara lite bättre härdning/hållbarhet på dreven (2:an o 5:ans växel) i 99 mot 98.
På min började lådan strula vid 2500 mil (fick då byta drev o växelförarna).
Detta märks genom att 2:ans växel hoppar ur vid gaspådrag. Växeln kan hoppa i igen när du släpper gasen.
Ingen förmögenhet att fixa (några tusen lappar ber på om du fixar jobbet själv) men man skall vara medveten om att det KAN strula med detta.
Annars ska det vara mest kosmetiska ting, det mesta (allt?) passar mellan dessa års modeller.

Kan för övrigt rekomendera dessa modeller, eller R1 i överhuvudtaget, som en mycket busig, rolig o kompetent hoj :tummenupp
Lycka till :)

Nyheter
Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...