Skillnad på pris?

vtwin

Kronisk snigel
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
TLR 99
Är det någon som vet mellan tummen och pekfingret om det är stor prisskillnad på Försäkringspriset (halvförsäkring) mellan en 600 (R6)och en 1000 (R1) av samma årsmodell.
Rimligtvis vore det billigare med en 600 men det vet man ju aldrig. Tänkte om det var någon som har kikat på detta?

vtwin skrev:
Är det någon som vet mellan tummen och pekfingret om det är stor prisskillnad på Försäkringspriset (halvförsäkring) mellan en 600 (R6)och en 1000 (R1) av samma årsmodell.
Rimligtvis vore det billigare med en 600 men det vet man ju aldrig. Tänkte om det var någon som har kikat på detta?

R6a 18år fulleffekt 11k-50k hel hel

Försäkringar är ett lotteri...

Ring o hör vad just du får betala...men skulle tro att en r1:a är lite dyrare än en r6:a.

Makke skrev:
Försäkringar är ett lotteri...

Ring o hör vad just du får betala...men skulle tro att en r1:a är lite dyrare än en r6:a.

Jo, visst är det så. Tänkte bara höra om det var någon som redan hade jämfört och visste skillnaden i stort. Så slipper jag (just nu) ringa bolagen och höra.
Skiljer det bara "lite" mellan R1 och R6 kan jag lika gärna köpa storebror av dem.

Jag är 26. Nu betalar jag inte 9300 helår utan 800 spänn i månaden när den är påställd. Men det är ju för halvförsäkring, 11000 för helförsäkring på en 600a låter billigt om man är under 30.

vtwin skrev:
Hur gammal är du NinjaRob?

Kan ju tillägga att när jag ringde runt till olika f-bolag så skiljde det inte ett jävla öre på en R6a och en R1a. Men jag kan väl ha fel, ring och kolla själv.
Så om det skulle skilja på pris mellan 600cc och 1000cc skulle jag vilja veta vilket f-bolag som har det som bedömning?

$noop skrev:
Kan ju tillägga att när jag ringde runt till olika f-bolag så skiljde det inte ett jävla öre på en R6a och en R1a. Men jag kan väl ha fel, ring och kolla själv.
Så om det skulle skilja på pris mellan 600cc och 1000cc skulle jag vilja veta vilket f-bolag som har det som bedömning?

Det låter riktigt konstigt! Då måste jag börja undra varför man inte köper in R1 istället för en R6?
Är i tankarna om att fixa ny hoj till våren och som det verkar nu så blir det ju en 1000cc om det inte blir billigare för en 600. Konstigt ibland.

vtwin skrev:
Det låter riktigt konstigt! Då måste jag börja undra varför man inte köper in R1 istället för en R6?
Är i tankarna om att fixa ny hoj till våren och som det verkar nu så blir det ju en 1000cc om det inte blir billigare för en 600. Konstigt ibland.
De ligger i samma försäkringsklass (7) så det ska ju inte skilja.

Bingo skrev:
De ligger i samma försäkringsklass (7) så det ska ju inte skilja.

Jag tycker att det är konstigt. Vad väger R6 och vad väger R1? Hur många hk är det i vardera? Det jag menar är att det är mer hk per kilo på/i en R1:a. Inte har de väl ett enhetligt pris för alla klass 7 hojar?
Det kan det inte vara. Eller?

Alla hojar i premieklass 7 skall betala samma premie. Eftersom R6 och R1 båda ligger i 7:an blir det samma premie.

Det är dock inte hela sanningen eftersom vissa f-bolag inte går efter premieklasserna och andra klassar helt fritt. Dessutom börjar de 7 premieklasserna luckras upp mer och mer så ingenting är beständigt just nu...

/ Johan
SMC, FÖK

Jag tycker att det är jobbigt att det ska vara sådant lotteri varje ggn man ska höra sig för om vad det kostar. Verkar vara beroende på om den man pratar med på bolaget har en bra eller dålig dag så får man olika prisuppgifter. Och som flera har uppgivit så har de fått billigare försäkring på en "större" (cc/vikt) hoj än en "mindre".

Nyheter
Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026