Skillnad på Pirelli *Supercorsa*

YZF-1000-R1

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Värmland (Munkfors :)
Hoj
Hojlös numera.....
Vad är skillnaden på dessa däck :confused:



Pirelli Supercorsa 180/55 ZR17 TL 73W

Pirelli Supercorsa SC 1 180/55 ZR17 TL 73W

Pirelli Supercorsa SC 2 180/55 ZR17 TL 73W

Pirelli Supercorsa SC 3 180/55 ZR17 TL 73W
 
Vet inte vad förkortningen "SC" står för såhär i huvudet men den anger olika hårdhet (eller snarare mjukhet :rolleyes: ) om jag förstått det rätt.
 
Det här hittade jag på Pirellis hemsida:
"What is the difference between SC1, SC2 and SC3 compound?
SC1, SC2 and SC3 compounds are best known among racers as blue (supersoft), green (soft) and yellow (medium), according to how sticky they are. In this way, the can be used in all dry weather conditions.
NOTE THAT SC1, SC2, SC3 TYRES are developed specifically for a RACETRACK ACTIVITY "

Men för vanligt gatbruk så kan du nog köpa det hårdaste supercorsa't och ändå ha grepp över...
Det är Racedäck vi talar om...

Själv har jag kört Diablo (Inte corsa, bara vanliga) och det har funkat ypperligt iaf. på landsväg.
 
Själv har jag kört Diablo (Inte corsa, bara vanliga) och det har funkat ypperligt iaf. på landsväg.[/QUOTE]

Jag har Dragon Supercorsa på, det är tämligen mjuka däck. Jag anmärkte att Metzeler Rennsport är något hårdare vid "normal" tempretur än dragon, men vid minusgrader blir dragon stenhårt medan rennsport är relativt mjukt :confused:
 
Normalt brukar RR-förare köra SC1 fram å SC2 bak, även om fler och fler går över till SC2 runt om.
För gata och bandagar ger vanliga Diablo helt klart tillräckligt grepp de med (testat själv).
 
Håller med.. Vanliga Supercorsa ger riktigt bra grepp, även om jag själv kör med SC2 fram och SC3 bak. Kör man mest bandagar och inte så mycket annat så duger livslängden..
Men man får räkna med MAX 400 mil. och där är man j*vligt noga med rätt lufttryck hela tiden och är försiktig med gashandtaget anat än på banan.

Däremot är greppet i torrt underbart och känslan perfekt. Skall man på långkörning finns det andra däck som är bättre. Jag hade Dunlop 207 tidigare, vilket gav bra grepp både i vått o torrt samt hade bra livslängd.

Men som sagts tidigare. SC 1 till 3 är hårdheten. hög siffra = hårdare gummiblandning.
 
För Er som kör bana mycket finns det nyheter iår..

Pirelli Supercorsa Pro - deras senaste racepuppa..

Metzeler Racetec - deras senaste..

Troligen samma däck igentligen, har själv köpt ett par racetec.
Man måste ju testa det senaste... :tummenupp

Finns även racetec drift för supermotard...
 
Kör själv med Diablo fram och bak och det har fungerat perfekt på både bana och landsväg.
Jag har kört 5-600 mil med dem och de ser nästan ny ut, nästan... :)
 
Själv har jag kört Diablo (Inte corsa, bara vanliga) och det har funkat ypperligt iaf. på landsväg.[/QUOTE]


Någon som vet skillnaden på
DIABLO 180/55 ZR17 TL 73W M/C
och
DIABLO T 180/55 ZR17 TL 73W Spezialreifen, M/C
olika priser i alla fall

från
http://www.mcdackonline.com/start.html
 
jolio skrev:
Själv har jag kört Diablo (Inte corsa, bara vanliga) och det har funkat ypperligt iaf. på landsväg


Någon som vet skillnaden på
DIABLO 180/55 ZR17 TL 73W M/C
och
DIABLO T 180/55 ZR17 TL 73W Spezialreifen, M/C
olika priser i alla fall

från
http://www.mcdackonline.com/start.html

DIABLO T=Turbo med Spezialreifen=Specialräfflor :3freak

Skämt åsido, det är verkligen en liten djungel det här.
 
Muskedunder skrev:
Jag har Dragon Supercorsa på, det är tämligen mjuka däck. Jag anmärkte att Metzeler Rennsport är något hårdare vid "normal" tempretur än dragon, men vid minusgrader blir dragon stenhårt medan rennsport är relativt mjukt :confused:

Öhh det är samma gummiblandning i Supercorsa & Rennsport! Bara mönstret som skiljer.... :tummenupp
 
DB skrev:
Öhh det är samma gummiblandning i Supercorsa & Rennsport! Bara mönstret som skiljer.... :tummenupp
Gör om gör rätt :7peta
Det finns olika hårdhet på gummiblandningen på SuperCorsa, därav att de är olika hårda. :)
 
sandstream skrev:
Gör om gör rätt :7peta
Det finns olika hårdhet på gummiblandningen på SuperCorsa, därav att de är olika hårda. :)
:7peta Finns olika hårdhet på Rennisarna med så de skulle kunna va lika hårda...;)
 
sandstream skrev:
Gör om gör rätt :7peta
Det finns olika hårdhet på gummiblandningen på SuperCorsa, därav att de är olika hårda. :)
¨

Och det gör det inte på Rennsport? Rennsport och Supercorsa är samma kåda men olika mönster. Bra ostar båda två.
 
sandstream skrev:
Gör om gör rätt :7peta
Det finns olika hårdhet på gummiblandningen på SuperCorsa, därav att de är olika hårda. :)

Jag trodde det va så här (är dock inte 100% säker så rätta mig om jag har fel)

Pirelli Dragon Supercorsa SC1 = Metzeler Rennsport Supersoft
Pirelli Dragon Supercorsa SC2 = Metzeler Rennsport Soft
Pirelli Dragon Supercorsa SC3 = Metzeler Rennsport Medium

samma gummiblandningar men olika mönster :)


Samma sak med Sportec M1 & Diablo!

Rätt eller Fel????
 
DB skrev:
Jag trodde det va så här (är dock inte 100% säker så rätta mig om jag har fel)

Pirelli Dragon Supercorsa SC1 = Metzeler Rennsport Supersoft
Pirelli Dragon Supercorsa SC2 = Metzeler Rennsport Soft
Pirelli Dragon Supercorsa SC3 = Metzeler Rennsport Medium

samma gummiblandningar men olika mönster :)


Samma sak med Sportec M1 & Diablo!

Rätt eller Fel????

Jag hade det för att Metzeler har andra beteckningar än supersoft, soft och medium.. Fast förutom märket och mönstret är däcken exakt likadana (Om man ponerar samma gummiblandning enl. nedan)

SC1 = RS1
SC2 = RS2
SC3 = RS3
Eller? :va
 
Men tillverkas Rennsport fortfarande?
Nu när de har Racetec så finns har väl de ingen anledning till att ha kvar de i sortimentet.
 
Nyheter
KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Back
Top