Skillnad på oljekylare och vattenkylare?

daniellundahl

Ny medlem
Gick med
21 Feb 2019
Ort
Örebro
Hoj
1999 Suzuki GSX-R 750
Hej!

Som rubriken lyder undrar jag vad skillnaden mellan de 2 olika kylarna är?
Har oljekylare större kanaler osv så det blir knas att använda för vatten?

Kollar runt efter ny kylare och upplever vattenkylare som mycket större. Är ute efter en mindre kylare och började därför kolla oljekylare.
 
För att nämna det uppenbara så är den ena gjord för olja och den andra för glykol/vatten du kan inte "växla" på något sätt. Oljekylaren kyler "bara" motoroljan och den andra hela motorn och du ser ju på utformningen att de är gjorda för olika vätskor/viskositet.

Någon tekniskt kunnig kan säkert ge dig en mkt detaljerad beskrivning om vad och varför.
 
Nej du kan inte använda en oljekylare för vattenkylning, de är dimensionerade för två helt olika flöden.
 
Knas och knas, de flesta oljekylare är väl så pass små att motorn kommer koka om du använder den till att kyla glykol/cylinder.

Men tex på en bandkittad maskin kan nog oljekylaren fixa jobbet om den placeras i snösprutet från mattan.
Eller om du har en väldigt liten motor, kanske bara för att kyla topplocket på en trimmad moped så kan det ju kanske funka.
Eller någon annan udda konstruktion...

Viskositetsmässigt ser jag inget direkt problem då vatten har lägre viskositet än olja, tvärtom kanske är mer tveksamt.
 
Tack för alla svar hittills!

Hojen jag har är en Suzuki GSX-R 750, har byggt om den en hel del.
Tanken är att jag ska placera kylaren vertikalt fram på gaffeln, därav att jag vill få tag i en mindre kylare.
 
Dom har väl ganska mycket större anslutningar än kylare? Om laddluftkylaren inte är dimensionerade för väldigt små motorer.

Ja det har du rätt i. Man får korta av stoserna en del och svarva till adaptrar. Det är bara kul.

Med tanke på ditt användarnamn. Hur mycket Trapped CR är lämplig i en trimmad 2T som ska kunna gå på Aspen Plus?
 

Bifogat

  • 20190217_132515.jpg
    20190217_132515.jpg
    740.3 KB · Visningar: 48
  • 20190217_132546.jpg
    20190217_132546.jpg
    500.4 KB · Visningar: 47
Rent generellt jobbar en oljekylare med åtminstone 3-5ggr så högt tryck. Mao lite stabilare byggd. Dock är skillnaden inte brutal.
 
Tack för alla svar hittills!

Hojen jag har är en Suzuki GSX-R 750, har byggt om den en hel del.
Tanken är att jag ska placera kylaren vertikalt fram på gaffeln, därav att jag vill få tag i en mindre kylare.
Förklara gärna lite närmare hur du tänkt dig.... Att böja kylvattenslangarna när man svänger känns suboptimalt.

Vill du ha ett litet kyl längst fram på hojen är ju kylare från crosshojar lämpliga. De är ju små då där sitter 2st.

Sen har du säkert räknat ut att hälften så stor kylare gör att det går varmt....
 
Förklara gärna lite närmare hur du tänkt dig.... Att böja kylvattenslangarna när man svänger känns suboptimalt.

Vill du ha ett litet kyl längst fram på hojen är ju kylare från crosshojar lämpliga. De är ju små då där sitter 2st.

Sen har du säkert räknat ut att hälften så stor kylare gör att det går varmt....

Allt är egentligen inte helt genomtänkt, kom på idén att det kunde bli snyggt och började genast kolla efter små kylare bara för att få en uppfattning om kostnaden. Såg en bild med en liknande setup men den var antagligen oljekylaren som satt där då det var stålomspunna slangar med AN-kopplingar. Har inte varit ute och kollat på min hoj vad man skulle kunna använda för kopplingar osv.

Ang. hälften så stor kylare o värmen så tänker jag att eftersom jag flyttar kylaren så den verkligen är helt öppen för luft utan något ivägen överhuvudtaget så tänker jag att något mindre borde man kunna gå ned iallafall. Eller åtminstone prova, har ju tempmätare så ser ju ganska direkt om det inte funkar
 
Allt är egentligen inte helt genomtänkt, kom på idén att det kunde bli snyggt och började genast kolla efter små kylare bara för att få en uppfattning om kostnaden. Såg en bild med en liknande setup men den var antagligen oljekylaren som satt där då det var stålomspunna slangar med AN-kopplingar. Har inte varit ute och kollat på min hoj vad man skulle kunna använda för kopplingar osv.

Ang. hälften så stor kylare o värmen så tänker jag att eftersom jag flyttar kylaren så den verkligen är helt öppen för luft utan något ivägen överhuvudtaget så tänker jag att något mindre borde man kunna gå ned iallafall. Eller åtminstone prova, har ju tempmätare så ser ju ganska direkt om det inte funkar
Risken är att du får betydligt sämre verkningsgrad när kylaren hänger fritt, eftersom risken är stor att luften blåser förbi istället för igenom. Där den sitter idag är det ju som en kanal in mot kylaren, och då måste luften pressas igenom. Kylare som sitter helt fritt brukar generellt sett också vara betydligt glesare, just för att få genomströmning.
 
Här är en bild jag hittade. Är precis så jag tänkt mig sätta den isåfall
 

Bifogat

  • 9059E2BF-E0D2-4956-83EB-FE84B0C8779B.png
    9059E2BF-E0D2-4956-83EB-FE84B0C8779B.png
    7.3 MB · Visningar: 96
Det där är en oljekylare. Skall du ha det som primär kylning behöver du en motor avsedd för det.
 
hmmm ja ja skönheten sitter ju i betraktarens ögon :gråta
 
ja jag ser nog skönhet i funktion och inte i design men det är tur att vi är olika annars hade livet varit jäkligt tråkigt :)
 
Nyheter
Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Back
Top