Skillnad på olika styrningar?

Freddan#1

Medlem
Gick med
3 Dec 2022
Hoj
Honda CBR600 1999/2000
Har funderat på att på vissa MC följer panelen med när man svänger och på andra MC är panelen fast monterad och enbart gaffeln och hjulet rör dig.

Intressant om någon duktig expert kan förklara skillnaden varför det är olika på olika MC?
 
Om du menar instrumentpanelen så är det en designfråga, nakenhojar har den ofta monterad i gaffeln, och kåphojar har den monterad i framkåpan. Det är ju samma koncept med framlampan. Det är lite som att det är svårt med takbox på en cab. Men det har ingen som helst betydelse när man kör med hojen.
 
Om du menar instrumentpanelen så är det en designfråga, nakenhojar har den ofta monterad i gaffeln, och kåphojar har den monterad i framkåpan. Det är ju samma koncept med framlampan. Det är lite som att det är svårt med takbox på en cab. Men det har ingen som helst betydelse när man kör med hojen.
Tack. Är det bara en designfråga?
För det borde kanske vara skillnad för om styret bara sitter på gaffeln och hjulet blir det mindre vikt att styra än om panelen också följer med. Eller?

Jag har en hoj med varje, men det är så olika storlekar på hojarna så det går inte att jämföra
 
Tack. Är det bara en designfråga?
För det borde kanske vara skillnad för om styret bara sitter på gaffeln och hjulet blir det mindre vikt att styra än om panelen också följer med. Eller?

Jag har en hoj med varje, men det är så olika storlekar på hojarna så det går inte att jämföra
Då instrumenteringen sitter centralt på styret gör det inte någon större skillnad för trögstyrdheten. Då gör styrändsvikter större skillnad.
 
Tack. Är det bara en designfråga?
För det borde kanske vara skillnad för om styret bara sitter på gaffeln och hjulet blir det mindre vikt att styra än om panelen också följer med. Eller?

Jag har en hoj med varje, men det är så olika storlekar på hojarna så det går inte att jämföra
Bara design och koncept, dvs nakenhoj eller kåphoj. Customhojar har ju inte ens det alla gånger, vissa har ju instrumenten i tanken istället.

Det finns andra saker som spelar betydligt större roll för hur kvickstyrd hojen är, som gaffelvinkel, däckvikt mm, och även däckprofilen så klart, och hur slitna däcken är.
 
Gyrokrafterna från ett snurrande framdäck är oerhört mycket större än påverkan från en instrumentbräda/lampkåpa på nåt kilo på styret. Så det kan inte ha nån som helst skillnad.
 
Bara design och koncept, dvs nakenhoj eller kåphoj. Customhojar har ju inte ens det alla gånger, vissa har ju instrumenten i tanken istället.

Det finns andra saker som spelar betydligt större roll för hur kvickstyrd hojen är, som gaffelvinkel, däckvikt mm, och även däckprofilen så klart, och hur slitna däcken är.
För att inte tala om bredden på styret :fakta
Brett styre ger ju avsevärt mer hävarm
 
På hojar med instrumentkluster som följer gaffelkronan är det lättare att läsa av färddator och kvarvarande körsträcka under fullt uppställ.

Det är därför man så sällan ser touringhojar i opposite lock på vägen.
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

Back
Top