Skillnad på olika kåpglas?

  • Thread starter Thread starter Scrub
  • Start date Start date

Scrub

Guest
Tja!

Kan någon förlara de olika skilnaderna mellan "orginal kåpglas" och "double bubble kåpglas"?

Att DB är mer inriktat på race har jag lyckats klura ut, men vad är det mer som skiljer?

Finns det någon billigare än Allright?

//Peter
 
Peter80 skrev:
2374325 Tja!

Kan någon förlara de olika skilnaderna mellan "orginal kåpglas" och "double bubble kåpglas"?

Att DB är mer inriktat på race har jag lyckats klura ut, men vad är det mer som skiljer?

Finns det någon billigare än Allright?

//Peter


BD är högre så du kan ligga och trycka på tanken med bättre aerodynamik!:tummenupp
 
Dubble bubblekåpglasen som Alright säljer är inte db.
Beställde ett till min retta men det liknar inte alls db utan är kantiga och ser mer ut som nån slags touringkåpa från 80-talet.
Kolla bilderna i deras katalog så ser du vad jag menar, fula som stryk.

Jag köpte inte låpglaset när det kommit hem till butiken från Allright utan beställde ett riktigt db från touringbutiken istället.

Lägg på ett par hundralappar så får du ett riktigt db från tex touringbutiken.se

db kåpglas är omkring 5 cm högre, låter inte mycket men gör stor skillnad i höga farter.
 
Kan man säga något generellt om hur double bubble-glasen påverkar vindbruset?

(På min Sprint RS tycker jag att det är lite väl högljutt vindbrus när man går över ca 100 km/h... Låter mer än min gamla hoj.)
 
Nautilus skrev:
2375023 Kan man säga något generellt om hur double bubble-glasen påverkar vindbruset?

(På min Sprint RS tycker jag att det är lite väl högljutt vindbrus när man går över ca 100 km/h... Låter mer än min gamla hoj.)


Beror nog helt på vilken cykel det är. Min blev trevligare med högre ruta:)
 
Jo, kanske bara är att prova... Glasen är säkert bra, men jag tycker inte de är särskilt snygga. ;-)

Själva fartvinden börjar inte bli besvärlig förrän uppåt 190-200 km/h, och det är inte så ofta jag åker snabbare än så. Det höga vindljudet kommer ju 100 km/h tidigare.
 
Nautilus skrev:
2375117 Jo, kanske bara är att prova... Glasen är säkert bra, men jag tycker inte de är särskilt snygga. ;-)

Själva fartvinden börjar inte bli besvärlig förrän uppåt 190-200 km/h, och det är inte så ofta jag åker snabbare än så. Det höga vindljudet kommer ju 100 km/h tidigare.

kanske är enklara att använda öronproppar om du inte redan gör det då.
 
Ok... Är det någon som kan lägga upp en bild på ett monterat standard glas och ett monterat DB?

Vilket föredrar ni? jag kör inte på bana och hojen är en fzr600.

//Peter
 
Peter80 skrev:
2376425 Ok... Är det någon som kan lägga upp en bild på ett monterat standard glas och ett monterat DB?

Vilket föredrar ni? jag kör inte på bana och hojen är en fzr600.

//Peter

Självklart ska du ha ett DB-glas!:tummenupp

Här är bilder på min Fireblade med standardglas och Alrights DB-glas...
 

Bifogat

  • db1.jpg
    db1.jpg
    29.1 KB · Visningar: 141
  • db2.jpg
    db2.jpg
    68 KB · Visningar: 91
  • db3.jpg
    db3.jpg
    76.5 KB · Visningar: 97
  • 3807917343.jpg
    3807917343.jpg
    41.4 KB · Visningar: 107
Last edited:
Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back
Top