skillnad på motorer husaberg

anox78

Ny medlem
Gick med
26 Jul 2008
Ort
Glava skogen
Hoj
husaberg fe 400 och en trimmad monkey bike från 76 med en 110ccmotor trimtopp = livsfarlig
ja råkade trilla över en helt ny motor från 02 av en som slutat köra motard.. min fråga är då är det skillnad på en 02:a 550 och en 03:a 550 har läst på forumet att en motor från 02 inte ska vara lika bra som en från 03 å uppåt vad är skillnaden på dessa // anders
 
ändringar

2003 kom motorns ramlager med rullager istället för som på 2002 spårkullager.
Rullvippslager blev bredare.

Klara förbättringar som är std 2003-2008.

//Thomas
 
vad jag minns så var det väldigt dåliga rullager som lyfter kammen,,typ höll max 50 timmar och sedan rammlade i tusen bita,,MEN på vissa 02 motorer vart dom uppdaerade till dagens som kan hålla minst 100-150 tim. Och så har 02an ett ej limmat motroterande balacelager ev enkellager?? ja hur som hellst en tickande bomb som kan brista före 50 tim!! Och då!!!!!!:gnissla
02 maskiner "KAN" även ha fel kammkedjesläpa ,dvs den långa släpa som kammkedjesträckaren går imot och då sträcks inte kedjan ett skit och det kan gå åt hellv....,husa klantade sig ovanligt mycket m,ed det dom satt dit den gammla från motorer från kalla kriget och missade helt att sträckaren inte nådd ut att sträcka kedjan!!??... Därimot enkelt att kolla,bara att kolla in om sträckaren har normalt med snäpp kvar,,och även billigt att fixa bara byta till nyare släpa....
Så Slut summa av eländet..Det enda som är riktigt synd är då att den lär ha den dåliga balacelagerkontruktionen:näsblod Visserligen inte bra senare heller men bättre.........
Resten är ju billigt och enkelt att byta:tummenupp

Sedan var det visserligen ett annat problem på 01-02 som inte är så mycket att bry sig i tror jag....? Dom hade bräckligare motorhalva runt utgående drivaxel så vissa sprack där runt!.... Men det hade inte ens jag problem med och det var en 650 och jag lider av murhfus lag:D
 
motor skillnad

så för en uppdatering av motorn är alltså ramlager till rullrager och sträckare ,släpa och rullvipplager till bredare modell är det något mer?? men den går ju en stund den har ju inte gått någonting..
 
Är det bra pris på den är det ju bara att handla.Det funkar med gamla rullarna också,men du får byta oftare.För att uppgradera måste du byta hela vipporna och dom kostar väl en slant nuförtiden.
 
Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back
Top