Skillnad på ktm 950sm

RgOlsson

Ny medlem
Gick med
25 Aug 2003
Ort
Bara
Hoj
KTM 1290 Superduke R -16
är inne på att skaffa en ktm 950sm.

finns några på blocket. men vad e skillnad på årsmodeller

ligger någon 06 och några 08 men vad e skillnaden.

o vad ska man tänka på när man kollar på dom
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Köp hellre 990 för den går betydligt bättre och den har insprut. En 990 med slipon och öppet luftfilter kan ge allt från 122-127hk på hjulet. En 950 med samma trimdelar bara ger 98-102hk. De är ett helvete att bestycka in förgasarna perfekt på 950. En 990 mappar man om på bara några minuter genom gratis programmet tune ecu. De finns massor av gratis mappar på forum. De enda man måste köpa är en obd kabel för några ca 350kr. 990 motorn är mycket mer bottenstark och har ett helt annat riv i motorn.
En annan stor fördel till sm 990 är att den bekväma ktm smt990 sadeln passar för den ger lägre sitthöjd och består av gel stoppning. Org sadeln på 990 och 950 får man apröv av på bara några få mil.
 

RgOlsson

Ny medlem
Gick med
25 Aug 2003
Ort
Bara
Hoj
KTM 1290 Superduke R -16
Okej. Bra info. Dom står sig förvisso högre i pris.

vilken årsmodell ska man kolla efter då. hittar mest bara superdukes när man söker på 990
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Jag har första årg 2008 och den har inga allvarliga brister så du kan köpa valfri årg av 990 utan att vara orolig för något. De ska gå pruta ner en 2008 till 50000kr eller mindre för jag köpte min för bara 47000kr för 2,5 år sedan men nu tycks de inte finnas många beg.
Dessa motorer 950-990 är grymt hållbar jag har läst om flera 950-990 som gått 13000mil+ som inte ens renoverat något vitalt i motorn de har bara bytt enklare saker som bränslepumpar/koppling/slavcylinder till koppling/kamkedjesträckare. Upp till 10000mil är en barnlek för motorn även om man kör rätt hårt. De enda jag råkat ut för på min maskin som nu gått 2200 mil är klapprande kamkedja så man köper nya uppdat kamsträckare. Ktm har uppdat kamkejesträckarna så om motorn klapprar på tomg så bör man köpa nya sträckare. De kostar under 1000kr för två st så de kan du ha i åtanke om motorn klapprar på tomg,,de är enkla att byta utifrån motor.
950 har en känslig bränslepump så många har bytt till mekanisk vacum membranpump som är helt dumsäker. 990 bränslepumpen har ingen svaghet men de händer att den går väck också.

De du ska fråga om vid köp är om de har gjort den stora svindyra servicen med ventilspels koll! De ska kollas med 1500mils intervall och de kan kosta uppimot 8000kr!!
 
Nyheter
Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Top