Skillnad på KTM 625, 660 & Husaberg 650

Gillar du att köra och vill ha så kul som möjligt i sadeln på cykeln? Vill du nöta lite bana och ut och köra aktivt och leka när du är ute och åker: Köp husan.

Vill du åka och vara häftig i stan, nöjer dig med att hänga av R1:or på krokiga vägar (men bli avhängd av bergare) och är allmänt lat: Köp någon av KTM:erna

;)

- Johan

mr_rockster skrev:
2633453 Gillar du att köra och vill ha så kul som möjligt i sadeln på cykeln? Vill du nöta lite bana och ut och köra aktivt och leka när du är ute och åker: Köp husan.

Vill du åka och vara häftig i stan, nöjer dig med att hänga av R1:or på krokiga vägar (men bli avhängd av bergare) och är allmänt lat: Köp någon av KTM:erna

;)

- Johan
det svåra är att båda alternativen stämmer in på mig...

Jag sager val emot migsjalv nu men husaberg ar som sa manga andra redan har sagt en banhoj som inte borde koras pa gatan. For min del har det dock blitt en del gata och mycket mindre bana an vad jag fran borjan hade tankt mig.
Gallande servicen, om du kor pa en enduro/cross/motardbana sa ar 5h "ganska mycket". Du hinner kora flera pass och behover kanske inte byta oljan mer en en gang i veckan, men kor du pa gata sa overstiger du latt 5h bara pa en enda dag. Tank digsjalv att du ar ute och kor med polarna och drar ivag en langre bit. Inte vill man heller serva efter 2h bara for att man "ska ha" sina 5h nar man ska ut och inte vet hur lange man ar ute. Verkligheten ar sadan att ibland tickar det 2 timmar kvar till service nar man ar ute och drar med polarna och det ar ingen hitt oavsett hur mekvan eller meksugen man ar. Funkar som sagt bra pa bana och mindre bra pa gata. De finns dock dom som valjer att kora (enbart gata) med bergare, kanske for att dom behover en forlangare. :rolleyes: vad vet jag... men skillnaderna PA GATA ar inte sa stora mellan en 660 och en husa 650 att det skulle vara vart servicen egentligen, men sen att hjartat slar sin egen vals gar ju inte ra for och sjalv erkanner jag att jag skulle kopt husa igen vid ett hojbyte.
Skulle du daremot kora en del bana sa tycker jag att det ar ide att kopa husaberg eller annan lattare hoj som tex crf 450 eller ktm 525. Det trakiga ar att 450n inte gor sig sa bra pa gata med sin lilla motor. Sen ar det sa att manga foredrar andra chassin framfor husans. Sjalv har jag inte uplevt chassit nervost men ar man van vid battre sa marker man sakert skillnaden.
Mitt tips. Kop 660n och prova inte husan. Ska du kopa husaberg sa kop den sist for du kommer aldrig vilja ha nagot annat sen (vi husaagare brukar saga sa) Eller kop husan sa slipper du fundera pa prestandan.:D

Last edited:
philsson skrev:
2633519Tank digsjalv att du ar ute och kor med polarna och drar ivag en langre bit. Inte vill man heller serva efter 2h bara for att man "ska ha" sina 5h nar man ska ut och inte vet hur lange man ar ute. Verkligheten ar sadan att ibland tickar det 2 timmar kvar till service nar man ar ute och drar med polarna och det ar ingen hitt oavsett hur mekvan eller meksugen man ar.

Ja nu handlar det ju inte om liv eller död att man ska byta olja på minuten.. Inte fan gör det någon större skada att dra ut det till både 8 och 10 timmar ifall man ska ut på nån längre tur, däremot att göra det varje gång är väl inte att rekommendera, det sliter trotts allt mer att köra med sliten olja, givetvis (och det gäller inte bara Husaberg).

Men som sagt, 05 och frammåt har 15h intervaller, ca 60 mil är det mellan bytena, inte så farligt endå.

Hsb-Chrille skrev:
2633551
Men som sagt, 05 och frammåt har 15h intervaller, ca 60 mil är det mellan bytena, inte så farligt endå.
Om man ska köra med 15h intervall på en -05 kan man lika gärna göra det på en äldre också.Motorkonstruktionen är ju densamma.

mr_rockster skrev:
2633453 Gillar du att köra och vill ha så kul som möjligt i sadeln på cykeln? Vill du nöta lite bana och ut och köra aktivt och leka när du är ute och åker: Köp husan.

;)

- Johan

He he...MÅSTE bara kommentera...:) ... Åker man gata med en 660 , så blir man inte avhängd av en Bergare !:pannkyss . På gata spelar inte skillnaden i vikt särskilt stor roll. Har kört 650:n ett antal mil o kan med handen på hjärtat säga , att jag hellre har kvar min 660 , om det är gatåkning som gäller. Lekfaktorn är i stort sett lika hög under de förutsättningarna. O sen är jag en sån person som visserligen inte drar mig för att skruva , men ser ju hellre att jag lägger tiden på vägarna än i garaget.

Kommer man däremot till banan , så spelar det säkert roll , även om det mesta hänger på föraren. Har kört gocartbana en hel del i somras o hade inga större problem att hänga bergarna i häcken o oxå köra om en del av dom.

Crf 450:n räcker som sagt inte till på gata , även om den är helt underbar på bana ! Liten , lätt , smidig o bra med pulver i "lägre" hastighter.

O ang. att slita upp på bakhjulet i olika hastigheter... Med rätt drevning så sliter du upp vad som helst , på vilken växel som helst. Det är lixom inget mått på hur stark hojen är. Drevar du ner en 640 , så kan du slita upp den oxå på 5:an i 70 km/h , men du förlorar ju i toppfart o får ett hysteriskt varvtal i marschfart.
Sen handlar det ju om teknik oxå ?? Sune A. rycker upp en jättebest till Triumph på slangen....det gör garanterat inte jag !:D

Så bestäm dig för vad du ska ha hojen till o sen köp efter det. Du körde ca 650 mil/år ? Räkna om det i timmar o räkna sen ut antal oljebyte o ventiljusteringar... 625/660 : Ca 3 oljebyte o 1 ventiljustering , tidsåtgång totalt ca 3-4 timmar. Crf 450 , 525 o 650 : 14-15 oljebyten o kanske 4-5 ventiljusteringar ??? O som pricken över i , kanske en renovering med kolv o ramlagerbyte framåt höstkanten ??..... Tidsåtgången får ngn bättre vetande svara på då jag bara kört dom , aldrig skruvat..:)

Last edited:
valet är som humöret, går upp å ner... just nu så har jag fårr mest råd om att köpa en 660, även av polare som har haft det...

men nu en fråga hur mycket skilljer det igentligen mellan en 660 å 625.. vet at det säkert nämnts tidigare å har för mig att jag vet att det sitter elstart på 625 men inte 660... är det bekvämligheten som ska avgöra där imellan eller vad är det?

Bazooka skrev:
2633651 valet är som humöret, går upp å ner... just nu så har jag fårr mest råd om att köpa en 660, även av polare som har haft det...

men nu en fråga hur mycket skilljer det igentligen mellan en 660 å 625.. vet at det säkert nämnts tidigare å har för mig att jag vet att det sitter elstart på 625 men inte 660... är det bekvämligheten som ska avgöra där imellan eller vad är det?

Lite större cylindervolym på 660:n än 625:an , så det är lite bättre vrid o kanske ngn hästkraft till. Tror egentligen inte att det märks särskilt mycket. Har läst att en del gillar den ena eller andra modellen bättre av olika anledningar , så det är väl bara att prova sig fram...

Folkezx9r skrev:
2633656 Lite större cylindervolym på 660:n än 625:an , så det är lite bättre vrid o kanske ngn hästkraft till. Tror egentligen inte att det märks särskilt mycket. Har läst att en del gillar den ena eller andra modellen bättre av olika anledningar , så det är väl bara att prova sig fram...
och prismässigt att äga å serva?? ca lika? i sånna fall så beror det ju bara på vilken man kommer över billigast..!

Bazooka skrev:
2633699 och prismässigt att äga å serva?? ca lika? i sånna fall så beror det ju bara på vilken man kommer över billigast..!

Tror det är samma serviceintervaller på dom o de är väl strypta till samma Kw-antal oxå tror jag ? Ragga lite regnr o kolla upp försäkringar ??

Hsb-Chrille skrev:
2633551 Ja nu handlar det ju inte om liv eller död att man ska byta olja på minuten.. Inte fan gör det någon större skada att dra ut det till både 8 och 10 timmar ifall man ska ut på nån längre tur, däremot att göra det varje gång är väl inte att rekommendera, det sliter trotts allt mer att köra med sliten olja, givetvis (och det gäller inte bara Husaberg).

Det ar klart det inte handlar om liv och dod. Men jag kan saga dig att motorn slits bra mycket mer nar den gar pa skitig olja. Av nagon anledning skall man byta vid 5h, kor du 10 sa tar motorn storre skada av de sista timmarna an de forsta 5 timmarna.

men... man kan ju alltid kompensera med att byta vid 3 timmar nasta gang. :tungan :rolleyes:

Bazooka skrev:
2633295 tack för svaret... en rolig grej var att just du å din kompis? fick mig att ta upp suget för motard för ett tag sen... när ni körde på crossbana med era motarder...!!! :tummenupp

men förlåt om jag e jobbig, men e så jävla velig + att jag inte provat på nån motard än.. men hur stor är skillnaden i en 450 typ Honda eller din KTM och säg en Husa 650? eller likanande... men kul, service osv. tacksam för svar!

Hade en -05 crf innan men bytade till husa 650 -06 för ca 2-3 mån sen.. Hondan har ett riktig bra chassi och bra krut i motorn men för gata är husan bättre! Husan har en överväxel (6st totalt mot hondas 5st) vilket är bekvämt på lite större vägar och bättre kraft från botten såklart, hade dock slipon, öppnad luftburk och ombestyckning på hondan så den gick fint men när jag får på helsystem på husan så blir den ännu värre:D hoppas jag... Ska du börja köra mindre banor så välj hondan annars husan. Vilken årsmodell ca har du tänkt dig?

Geronimo79 skrev:
2634786 Hade en -05 crf innan men bytade till husa 650 -06 för ca 2-3 mån sen.. Hondan har ett riktig bra chassi och bra krut i motorn men för gata är husan bättre! Husan har en överväxel (6st totalt mot hondas 5st) vilket är bekvämt på lite större vägar och bättre kraft från botten såklart, hade dock slipon, öppnad luftburk och ombestyckning på hondan så den gick fint men när jag får på helsystem på husan så blir den ännu värre:D hoppas jag... Ska du börja köra mindre banor så välj hondan annars husan. Vilken årsmodell ca har du tänkt dig?
inte spikat än, men en hoj runt 50

Om du inte är rädd för import kan jag tipsa dig om en riktigt bra försäljare i Varberg: http://www.mc-emanuel.se/default.asp?show=start
Jag har precis beställt en KTM 625 SMC -05 som jag får ge 57K för vilket är jäkligt bra pris. 1 ägare 350mil.
Han är riktigt petig när han tar hem hojar. Man får m.a.o inget skit. Skulle man mot förmodan inte vara nöjd är man inte bunden till köpet.
Köpte min SV1000s där i somras och den blev jag riktigt nöjd med.
Handlar man hos honom får man dessutom köpa slip-on till inköpspris = riktigt billigt :) Skulle få Akra till för 450 euro.
Dock var det väldigt svårt att hitta en beg -05:a men -03.or och -04:or tror jag att det finns fler av. Du kan ju alltid höra med han.

Mvh Björn

Bear in da wood skrev:
2638814 Om du inte är rädd för import kan jag tipsa dig om en riktigt bra försäljare i Varberg: http://www.mc-emanuel.se/default.asp?show=start
Jag har precis beställt en KTM 625 SMC -05 som jag får ge 57K för vilket är jäkligt bra pris. 1 ägare 350mil.
Han är riktigt petig när han tar hem hojar. Man får m.a.o inget skit. Skulle man mot förmodan inte vara nöjd är man inte bunden till köpet.
Köpte min SV1000s där i somras och den blev jag riktigt nöjd med.
Handlar man hos honom får man dessutom köpa slip-on till inköpspris = riktigt billigt :) Skulle få Akra till för 450 euro.
Dock var det väldigt svårt att hitta en beg -05:a men -03.or och -04:or tror jag att det finns fler av. Du kan ju alltid höra med han.

Mvh Björn
inte alls främmande imot.. ska kolla lite på deras sida... tack.!

*/ ?>
Nyheter
BMW R 12 G/S – ännu bättre med Wunderlich

Tysk precision möter äkta G...

Vinn en batteriladdare från CTEK

I samarbete med CTEK har vi...

Video: KTM 1390 Super Adventure S EVO!

Super Adventure och Teide ...

Bokningar pågår till Gotland Ring Bike Week!

Boka sommarens härligaste b...

Gotland Ring GPE Circuit i konkurs, verksamheten räddad!

Bolaget bakom den dagliga d...

Besöksstorm till MC-mässan på Elmia

Den svenska mc-mässan har v...

MC-mässan startar idag

Med start idag, den 23 janu...

Fullt drag på mc-mässan i Jönköping!

Bikes monter full till bred...

Nya Indian Chief Vintage

I kölvattnet av att ha spar...

MotoGP 2026: kalender och förare

MotoGP-kalendern och förarn...

Back