Skillnad på KTM 625, 660 & Husaberg 650

Bazooka

Körkåt..!
Gick med
19 Apr 2005
Hoj
Suzuki RMZ 250
Tjena, funderar på att byta bort min Sv till en motard (har aldrig kört motard) men nu så funderar jag på nån av dessa 3 modeller...

Jag började med att kolla på KTM 640 & 660, men valde bort 640 ikväll, men då dök 625 upp, vilken jag inte hade tänkt på alls.

Jag vill ha en ROLIG hoj, och hällst inte behöva byta olja och sånt varje kväll.
Jag undrar nu skillnader mellan dessa hojar i stora drag. MEN även service intervaller + kostnader för dessa.

Enligt en kompis som läste BIKE så skulle det vara billigare att äga en Husa än en 660, kan det verkligen stämma?

Kom med så mycket förslag å fakta som möjligt, dock ska jag redan nu säga att jag har läst lite i andra trådar, men tycker mest det står massa tjafs om vem som har rätt om antal hästar o viktförhållander, 3 kg hit å 3 kg dit... snälla låt bli sånna diskutioner här.

Jag skulle valt bort Husan för där har du mycket tätare serviceintervaller. Visst att du kanske har en ngt roligare hoj , lägre vikt etc...men räknar du service , kolvbyte etc , så lägger du bra många fler timmar i garaget med en sån....

660 el 625 är väl nästan hugget ?? Har själv en 660 o är jäkligt nöjd. Folk oroar sig för att kicka , men det lär man sig ganska snabbt. Startar alltid på 1:a o inga problem att kicka igång i ett par badtofflor....
Du har oljebyte efter 250 mil o ventiljustering var 500:de mil. Ganska hyggliga intervaller.
Effekten är det heller inget fel på. Finns så det räcker...Går bra att marscha i 120-130 km/h ( med risk för vita fingrar :näsblod ) , funkar bra på bana även om den självklart är lite mer "tungrodd" än typ crf o 525:or...

Kanonhoj helt enkelt !

Folkezx9r skrev:
2632214 Jag skulle valt bort Husan för där har du mycket tätare serviceintervaller. Visst att du kanske har en ngt roligare hoj , lägre vikt etc...men räknar du service , kolvbyte etc , så lägger du bra många fler timmar i garaget med en sån....

660 el 625 är väl nästan hugget ?? Har själv en 660 o är jäkligt nöjd. Folk oroar sig för att kicka , men det lär man sig ganska snabbt. Startar alltid på 1:a o inga problem att kicka igång i ett par badtofflor....
Du har oljebyte efter 250 mil o ventiljustering var 500:de mil. Ganska hyggliga intervaller.
Effekten är det heller inget fel på. Finns så det räcker...Går bra att marscha i 120-130 km/h ( med risk för vita fingrar :näsblod ) , funkar bra på bana även om den självklart är lite mer "tungrodd" än typ crf o 525:or...

Kanonhoj helt enkelt !
oki, bra svar tack för hjälpen, men är inte 525 också en tät servad hoj? lutar lite åt KTM om inget annat, men vi får la se.. vill ha lite till svar från folk.. + kanske prova nån?

Att försäkra en husa kostar mindre än 625/660 men att åka på den kostar MKT mera.

Jag tycker det låter som du är ute efter en 625a eller 660.
Förövritgt har jag en mkt fin 625a till salu!

Jo...Både crf 450 o 525:an kräver mer service....ungefär som en Husa 650. Tror du blir missnöjd med effekten i en 640 om du inte kostar på annan förgasare etc. Har själv kört 640 o det är för stor skillnad på en 640 o en 660 för att den ska kunna vara ett alternativ för mig i alla fall. Både tyngre , klumpigare o tröttare. Enda fördelen är mindre vibrationer..:).

Jag har Akra helsystem på min o originalstrypningarna borttagna....Bänkad o justerad till 60.4 hk/64 Nm. Min hoj har ett bra mkt längre register än vad polarnas 660 har.... Borde ha med helsystemet att göra , då de har slipon.... När de växlar , drar jag 2000 varv till på samma växel !:tummenupp

Just det ja...försäkring oxå..:) . Betalar 2348 kr/år idag. Hel/hel med 3000 kr i självrisk. Ganska ok , även om Husan är billigare med sina 11 (?????) kw...:)

Last edited:
Folkezx9r skrev:
2632294 Jo...Både crf 450 o 525:an kräver mer service....ungefär som en Husa 650. Tror du blir missnöjd med effekten i en 640 om du inte kostar på annan förgasare etc. Har själv kört 640 o det är för stor skillnad på en 640 o en 660 för att den ska kunna vara ett alternativ för mig i alla fall. Både tyngre , klumpigare o tröttare. Enda fördelen är mindre vibrationer..:).

Jag har Akra helsystem på min o originalstrypningarna borttagna....Bänkad o justerad till 60.4 hk/64 Nm. Min hoj har ett bra mkt längre register än vad polarnas 660 har.... Borde ha med helsystemet att göra , då de har slipon.... När de växlar , drar jag 2000 varv till på samma växel !:tummenupp

Just det ja...försäkring oxå..:) . Betalar 2348 kr/år idag. Hel/hel med 3000 kr i självrisk. Ganska ok , även om Husan är billigare med sina 11 (?????) kw...:)

*Host* 6kw *Host*

Jag är ganska nybliven husaägare. Att det blev en husaberg var inte direkt själklart.
Var ute och prövade en del hojjar bla ktm 640, den var på tok för trött så den gick bort med det samma.
Sen så var jag inne på ktm 660 den var ganska okej, lite piggare än 640. Ganska så hyggliga service intervaller.
Men den vibrerade så jäkla mkt att efter ca 1,5 mil så hade man ont i röven. Det är ju inte så kul.
Prövade xr 650, den är ju driftsäker och service behöver man nästan inte tänka på. Men den kändes lite för trött och tung för min smak.
Kom in på Husa 650, läste lite om den och det som folk skriver om att man ska få vara i garaget hela tiden tycker jag är skit snack!
Har aldrig varit med om någon så genomtänkt hoj, det är endast vad som behövs och ska man skruva så är det ett nöjje för det är så lätt meckat.
Ska man handla reservdelar så är dom billigare än konkurenternas delar.
Men som du säkert redan vet så är det tätare service än tex 660. Så lite mera skruva blir det helt klart.
Men lite mera rock n roll när du kör :yoparty

Det som jag märk här på forumet är att alla är så grymt kära i det märke man kör. Kör man tex ktm så är det helt klart världens bästa hoj mkt bättre än alla andra märken.
Kör man tex Husa så är dom helt klart det bästa. Så ett tips är att pröva runt och lysnna inte för mkt på vad alla märkes trogna säger om just sitt märke :)

Ett plus med husan är ju faktisk försäkringen då dom endast är på 6 kw eller i vissa fall 9 kw :rolleyes: Så min 06:a kostar för mig som bor i stan 1358:-hel/hel.

Men ut och pröva runt så kommer du nog hitta vad du letar efter :)

Så här ser jag det på saken:
Husa 650 är mkt rappare och kvickare, men skall servas var 5:e timma. Å andra sidan så är det ju bara 1l olja som skall byta + ett oljefilter.

Ktm 625 och 660 lite slöare, men inte på ngt sett mindre roligare. Men har serviceintervaller på 250 till 500 mil beroende på årsmodell.

Vad anser du själv att du mäktar med i service? Det är det enda du behöver besvara......... (my 2 cents)

och jag tog inte med gnt annat märke, eftersom trådskaparen inte nämde dem som alternativ.

Rasorblade skrev:
2632703 Så här ser jag det på saken:
Husa 650 är mkt rappare och kvickare, men skall servas var 5:e timma. Å andra sidan så är det ju bara 1l olja som skall byta + ett oljefilter.

Ktm 625 och 660 lite slöare, men inte på ngt sett mindre roligare. Men har serviceintervaller på 250 till 500 mil beroende på årsmodell.

Vad anser du själv att du mäktar med i service? Det är det enda du behöver besvara......... (my 2 cents)

och jag tog inte med gnt annat märke, eftersom trådskaparen inte nämde dem som alternativ.

I min intruktions bok så står det att olja ska bytas efter 15 tim, men det galler ju inte om man tex kör hårt på en bana eller tävlar.

Rasorblade skrev:
2632800 så du menar att du inte ens gör det vid 15h:va :va :näsblod

Haha jo självklart! Jag menade tvärt om (borde väll vara ganska självklart) Körs den hårt så ska man byta oftare :tummenupp

Rasorblade skrev:
2632800 så du menar att du inte ens gör det vid 15h:va :va :näsblod

Han menar nog att det är tätare intervaller som gäller om man kör hårt (te x på bana).

Bazooka; Provkör en Husa så behöver du inte fråga mer :)

EDIT: För sen..

Hmmm är mer å mer inne på en Husa... snackade med en kompis som kört hoj i massa år.. å han funderar också på en husa.. han sa att dom e skit lätt mekade... å så mycket roligare än KTM.

Pratade även med en annan kompis som kör en crf450 och han menar på att det behövs inte byta olja så offta fast att det e en cross...

men är det verkligen så noga med att byta olja så offta eller?

killen med crf450 sa att den var lätt att få upp i 5:ans växel i ca 80km/h på fullt gaspådrag å lite rycka så var han uppe, han sa även att han upplevde KTM 660 som lite seg å tung.. men tyckte annars att det var en fin hoj. är det nått att ha en 450 eller?

vill gärna få lite mer info om just Husabergs olika modeller, 650 600 osv. vad är den stora skillnade och vad ska man ha? vad skulle passa mig?
det som bekymmrar mig är att jag lägger ca 650 mil om året på min SV.. men blir nog mindre iår.. så om man köper en husa så kommer den inte vara värd en spenn eller?

KTM 640 är inte kul om man inte gör något åt den.

KTM 625 har jag inte kört nåt mycket på, men att välja den istället för 660n, pga elstarten är onödigt, jag kickade igång min 660 i flipflops.

KTM 660 är en kul hoj med ett jämt register och den är inte tung/klumpig på gata. Visst är den inte lika lätt som en 450 men det är inget som märks förrän du kör motardbana. Ingen service att prata om och hojen går långt innan du ens behöver tänka på att byta något. Helt ok att ta en 15 milstur med sporthojspolarna, skitkul i stan; över trottoarer och nedför trappor, riktigt rolig på 50-70 vägar, rolig att köra grus med och funkar bra på RR-bana och någon gång ibland på motardbana.

Husa 650 är en kul hoj som upplevs något rappare än KTMen, chassit känns ungefär lika stort tycker jag men sadeln är smalare och hojen ser nättare ut, väger något mindre också. Oljebyten är inte jobbigt eller dyrt, men det är ju fler saker som kommer till ju mer timmarna tickar. Den är obekvämare att åka långt på en KTMen med tanke på att sadeln är hårdare och smalare, men rolig på alla sätt i stan, på grusvägar och småvägar om man inte satsar på att åka länge.

Sakligt svar, dra slutsatserna själv.

Emmi skrev:
2633288 KTM 640 är inte kul om man inte gör något åt den.

KTM 625 har jag inte kört nåt mycket på, men att välja den istället för 660n, pga elstarten är onödigt, jag kickade igång min 660 i flipflops.

KTM 660 är en kul hoj med ett jämt register och den är inte tung/klumpig på gata. Visst är den inte lika lätt som en 450 men det är inget som märks förrän du kör motardbana. Ingen service att prata om och hojen går långt innan du ens behöver tänka på att byta något. Helt ok att ta en 15 milstur med sporthojspolarna, skitkul i stan; över trottoarer och nedför trappor, riktigt rolig på 50-70 vägar, rolig att köra grus med och funkar bra på RR-bana och någon gång ibland på motardbana.

Husa 650 är en kul hoj som upplevs något rappare än KTMen, chassit känns ungefär lika stort tycker jag men sadeln är smalare och hojen ser nättare ut, väger något mindre också. Oljebyten är inte jobbigt eller dyrt, men det är ju fler saker som kommer till ju mer timmarna tickar. Den är obekvämare att åka långt på en KTMen med tanke på att sadeln är hårdare och smalare, men rolig på alla sätt i stan, på grusvägar och småvägar om man inte satsar på att åka länge.

Sakligt svar, dra slutsatserna själv.

tack för svaret... en rolig grej var att just du å din kompis? fick mig att ta upp suget för motard för ett tag sen... när ni körde på crossbana med era motarder...!!! :tummenupp

men förlåt om jag e jobbig, men e så jävla velig + att jag inte provat på nån motard än.. men hur stor är skillnaden i en 450 typ Honda eller din KTM och säg en Husa 650? eller likanande... men kul, service osv. tacksam för svar!

Jag bytte till min 450 pga att 660n blev för tung på motardbana. Jag gillar inte heller Husa 650 på varken bana eller gata, gillar inte chassit. Ska man bara åka gata så funkar en 660 skitbra, iaf så känner inte jag att de extra kilona på en 660 gör varken till eller från för min körning på gata.

Skillnaden i service får någon med en Husa svara på, men jag byter olja varannan timme, filter vid vartannnat eller vart tredje oljebyte, ventiljusterar när det är nödvändigt på min 450, men det är ju vid bankörning.
Min KTM 660 servade jag vid 100 mil och 300 mil, olja filter. Så det är ju stor skillnad. Husan har ju mer lika service som 450n än som 660n.

Last edited:
nilzz skrev:
2632751 I min intruktions bok så står det att olja ska bytas efter 15 tim, men det galler ju inte om man tex kör hårt på en bana eller tävlar.

Bara senare årsmodeller som har 10-15h dock

Emmi skrev:
2633310 Jag bytte till min 450 pga att 660n blev för tung på motardbana. Jag gillar inte heller Husa 650 på varken bana eller gata, gillar inte chassit. Ska man bara åka gata så funkar en 660 skitbra, iaf så känner inte jag att de extra kilona på en 660 gör varken till eller från för min körning på gata.

Skillnaden i service får någon med en Husa svara på, men jag byter olja varannan timme, filter vid vartannnat eller vart tredje oljebyte, ventiljusterar när det är nödvändigt på min 450, men det är ju vid bankörning.
Min KTM 660 servade jag vid 100 mil och 300 mil, olja filter. Så det är ju stor skillnad. Husan har ju mer lika service som 450n än som 660n.
Känns som att jag ställer en ganska knäpp fråga nu.. har blivit ganska sugen på motard... du verkar kunna mycket av dina egna erfarenheter o så så här kommer dom, ventiljustering på Ktm 660 när gjorde du det ungefär?
och som en kul grej o vetta hur ofta gör du det på din 450 ?
Jag är inte den som drar mej för att skruva så ventiljustering är inget problem så, men som första motard kanske jag ska satsa på en 660 då istället för husa 650?
tack på förhand//PB

På 660 -04an ska det göras vid 500 mil, hade inte min så länge.
Har bara haft 450n i 10 timmar, och den var ventiljusterad vid 10 när jag köpte den, nu har den gått 25 och jag har inte behövt göra nån mer justering än.

*/ ?>
Nyheter
BMW R 12 G/S – ännu bättre med Wunderlich

Tysk precision möter äkta G...

Vinn en batteriladdare från CTEK

I samarbete med CTEK har vi...

Video: KTM 1390 Super Adventure S EVO!

Super Adventure och Teide ...

Bokningar pågår till Gotland Ring Bike Week!

Boka sommarens härligaste b...

Gotland Ring GPE Circuit i konkurs, verksamheten räddad!

Bolaget bakom den dagliga d...

Besöksstorm till MC-mässan på Elmia

Den svenska mc-mässan har v...

MC-mässan startar idag

Med start idag, den 23 janu...

Fullt drag på mc-mässan i Jönköping!

Bikes monter full till bred...

Nya Indian Chief Vintage

I kölvattnet av att ha spar...

MotoGP 2026: kalender och förare

MotoGP-kalendern och förarn...

Back