Skillnad på kläder?

The Duck

Tvivelaktig figur
Gick med
5 Oct 2006
Hoj
Kawasaki Z750 -07
Hej på er

Det finns ju en uppsjö av olika klädmärken till mc-folk, typ Dainese, Arlen Ness, Rukka osv in i oändlighet. Vad är det egentligen för skillnad på alla dessa märken? Finns det märken som är direkt usla? Finns det märken som är bättre än andra? Vad ska man tänka på när man köper denna utrustning, utöver säkerheten?

Tacksam för (konstruktiva) svar

Kvack kvack

The Duck skrev:
2522021 Hej på er

Det finns ju en uppsjö av olika klädmärken till mc-folk, typ Dainese, Arlen Ness, Rukka osv in i oändlighet. Vad är det egentligen för skillnad på alla dessa märken? Finns det märken som är direkt usla? Finns det märken som är bättre än andra? Vad ska man tänka på när man köper denna utrustning, utöver säkerheten?

Kvack kvack

Det undrar jag med, kom igen nu!! Hjälp oss vilsna själar i mörkret där ute.. OJ låter som Di Leva......

The Duck skrev:
2522021 Hej på er

Kvack kvack

Vad är det för skillnad på blå & gul? :)

För det första, skilj på All-väder & Skinnställ.
Den gemensamma nämnaren för alla märken är att de ska uppfylla EU-direktivet. Sedan är det bara att välja efter smak, passform & prislapp.

Jag är också en vilsen själ. Jag är med på att det finns olika typer, som t.ex allväders o skinn. HELT slut är det inte. :rolleyes: Vad som är värre är alla de märken som finns, hur är de i kvalitet etc.

Såg t.ex. billiga plagg av märket "Flying Eagle" som såg bra ut för ett otränat öga. Men vad säger ett tränat? Jag har ju ingen aning om varför ett par allvädersbrallor kostar 1200 och ett annat par kostar tre gånger så mycket... materialet påstås vara detsamma, allt är förmodligen gjort i Kina i alla fall... hmmm :confused:

Jag köpte ett allvädersställ från IXS på rea. Åkte 300+ mil i höstrusk nu och det jag frös om var delarna som inte var inne i stället. Det släppte aldrig igenom vatten. Skydden glider på plats fint när man satt sig på hojen och fickor finns så man klarar sig. Stället kostar ca 5000+ köpte det för 2300. Tror att många affärer har rea på dessa ställ nu.

IXS kan jag personligen rekomendera. Kan även rekomendera Newlines underställ med windstopper. Sinisalos streetboot har funkat otroligt bra och släppte inte in en droppe vatten under körning i spöregn. Har en Alpinestars skinnjacka som är skön som attan när det är varmt.

Last edited:
Spirit skrev:
2522148 Jag är också en vilsen själ. Jag är med på att det finns olika typer, som t.ex allväders o skinn. HELT slut är det inte. :rolleyes: Vad som är värre är alla de märken som finns, hur är de i kvalitet etc.

Såg t.ex. billiga plagg av märket "Flying Eagle" som såg bra ut för ett otränat öga. Men vad säger ett tränat? Jag har ju ingen aning om varför ett par allvädersbrallor kostar 1200 och ett annat par kostar tre gånger så mycket... materialet påstås vara detsamma, allt är förmodligen gjort i Kina i alla fall... hmmm :confused:

Något du ofta får betala för är sömmarna finns billiga plagg med samma material som ett dyrare men det kan vara olimmade/otejpade sömmar eller enkelsömmar vilket gör att de kommer läka in vatten.

Rukkas Allväderställ e inte att leka med. Riktigt fina och genomtänkta prylar.

Alltså.

Ett allväderställ är ett bättre "All-round" ställ som skyddar bättre mot väder & vind. Tyvärr skyddar de flesta inte lika bra mot en marksyning som ett tradionellt skinnställ. En annan nackdel med All-väderställ är att skydden inte sitter tajt på plats, utan kommer att glida runt vid en marksyning.

Min egna rekommendation är att man endast använder All-väderställ i kombination med ett skinnställ om man vill hålla sig varm & torr.

Läste i Bike´s skinnställ / All-vädertest att man ska akta sig för gamla ställ. >3 år. Ett ställ som ser jättefint ut kan vara riktigt dåligt då sömmarna torkar och mister sin elasticitet, är stället välskött & regelbundet insmort är det mindre fara.

Vad gäller okända märken så ska de vara minst lika bra som mer välkända om de är märkta med CE-märkning.

Är det någon som kan ge en rekommendation om något/några fabrikat som är prisvärda? Jag har inte råd med state-of-the-art tyvärr... måste köpa någorlunda billigt.:gråta

Frågan är egentligen (och nu pratar jag någorlunda billiga allväders). Vad ska man särskilt akta sig för, och vad håller en hyfsad kvalitet?

Lite OT men allvädersställ ala gortex tycker jag känns för mycket touring och moppe/kromsläde av ngn anledning:tungan

Skinnställ känns säkrare men om det i verkligheten är det tvistar alla tester om..
Vissa tester visar att skinn är bättre än gortex..
Andra tvärtom..
Men ska man långåka mycket så är väl ett allvädersställ bra att ha men jag kör stenhårt på en tajt skinnställ, i mitt kan jag knappt rubba skydden..
Sitter som ett extra skinn....

Men allt hänger ju på vad och hur du kör litegrann...
Och plånboken förståss...

Vill du få information om kläder så prata med Pelle på MC poolen...
Han kan nog allt och lite till tror jag...
Dom har även sitt eget märke MC pool som jag köpte...
Vet inte om det var billigt men det berodde nog på att jag köpte
det värsta i Goretex väg som tillverkas...
Jag köpte goretex/allväder eftersom jag fortfarande håller på
och övningskör och det oberoende av väder..
Pelle är iaf ruskigt kunnig och proffsig och försöker inte lura på
dig det värsta värsta bara för att han tjänar pengar på det
utan lyssnar och kommer med råd och förslag...

Räkna med att en utprovning av full utrustning tar ungefär
2-2½ timme...

Gå in och läs lite på http://www.mcpoolen.se/ , står rätt mycket intressant där att läsa om materiel o dyl. Själv har jag köpt deras McPool Race-jacka (~4k) då den b.a. har Cordura 1000 och kevlarförstärkning och jag tyckte man fick mest icke-skinn-jacka för pengarna där. Den har även käcka spännen över armar och rygg så man kan spänna åt den så den sitter tightare. Dom har en längre jack-variant också i samma "säkerhetsklass". (ville inte ha en skinnjackajacka pga jag inte vill offra 80% av rivtåligheten i blötväder)

Juggernaut skrev:
2522272 Gå in och läs lite på http://www.mcpoolen.se/ , står ........

Samma jacka som jag köpte...
Sitter sk!tbra tycker jag och med spännena åtdragna så rör sig jackan/skydden extremt lite tills man drar ner dragkedjan... då
beter den sig som vilken jacka som helst, utom ärmarna då som
är lite svårböjda... :D Dom kläderna har hållt mig både torr och
varm trots regn och höga hastigheter... Och det utan fordret...
Med det i så lär man nog kunna köra på vintern utan problem...

The Duck skrev:
2522021 Hej på er

Kvack kvack

Vissa fabrikanter är ackrediterade att tillverka sina kläder i ex.Gore-Tex, Cordura, m.fl varumärken .Dessa tillverkare ex.W.L Gore och Invista ställer krav på de anläggningar som syr upp kläder i deras material och det borgar (förhoppningsvis) i att vi hojåkare får ut säkrare plagg på marknaden.

Vad som gäller med skinnkläder har jag inte koll på men det visar sig väl efter en vurpa om det var bra eller inte.
Ett välskött ställ, skinn eller textil gör sitt jobb på mc:n i de flesta fall. Vad det gäller säkerhet så är passformen mycket viktig, allra helst då man väljer textil-kläder, OK det finns kevlar-titan på armbågarna,knän etc men det hjälper dej inte så mycket om de vrider sig till armvecket/knävecket.
En annan sak är reflexer, är det reflexer eller ser det ut som reflexer bara?
Det blir en rätt viktig punkt så här års med en mild höst och fortfarande många hojar på våra vägar.
Gul väst+ vit hjälm syns men ser rätt "präktigt"ut men hellre på hjulen än under hjulen.

Att man får vad man betalar för stämmer oftast men ett hypat märke som är inne, kan ibland visa sig lite undermåligt i sömmar/skinnkvalitet trots att det kostade "kvalitet".

Ja, jag jobbar med mc-kläder

Quest skrev:
2522166 Jag köpte ett allvädersställ från IXS på rea. Åkte 300+ mil i höstrusk nu och det jag frös om var delarna som inte var inne i stället. Det släppte aldrig igenom vatten. Skydden glider på plats fint när man satt sig på hojen och fickor finns så man klarar sig. Stället kostar ca 5000+ köpte det för 2300. Tror att många affärer har rea på dessa ställ nu.

IXS kan jag personligen rekomendera. Kan även rekomendera Newlines underställ med windstopper. Sinisalos streetboot har funkat otroligt bra och släppte inte in en droppe vatten under körning i spöregn. Har en Alpinestars skinnjacka som är skön som attan när det är varmt.

Jag har också ett IXS allväderställ som fungerar kanon på vår&höstkanten. Det är Goretex i det, så det är helt vattentätt. Urtagbart foder och dessutom skinndetaljer i häck och på knäna. Är nog något av IXS "värsting"allväders, kostade ca 9 000 fullpris, men jag fick mitt för 4300. :)

Rekommenderas! Fast jag minns inte exakt vad det heter..

Bushojjen skrev:
2522255 Lite OT men allvädersställ ala gortex tycker jag känns för mycket touring och moppe/kromsläde av ngn anledning:tungan

Skinnställ känns säkrare men om det i verkligheten är det tvistar alla tester om..
Vissa tester visar att skinn är bättre än gortex..
Andra tvärtom..
Men ska man långåka mycket så är väl ett allvädersställ bra att ha men jag kör stenhårt på en tajt skinnställ, i mitt kan jag knappt rubba skydden..
Sitter som ett extra skinn....

Men allt hänger ju på vad och hur du kör litegrann...
Och plånboken förståss...

Nah, skinnställ är väl alltid säkrare i tester? Skinnställ is teh shit. :fakta

Last edited:
Tack för alla svar, måste erkänna att jag aldrig varit medlem av ett forum där jag fått så många svar så snabbt. Följdfråga: Har klädvalet med vilket typ av hoj du kör, eller det är klart det har (har inte sett så många med en Hayabusa och fransar på jackan), men i vilken utsträckning? En rejsnisse antar jag vill ha så lite luftmotstånd som möjligt, men jag som troligen kommer köra motard nästa år, vad är mest praktiskt?

Tack för att ni tar er tid...

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...