Skillnad på ironi och satir?

• Thread starter Thread starter Jonathan
  • Start date Start date

Jonathan

Guest
Vad är det för skillnad egentligen?

Ironi är väl mera lättsamt och mera åt skämthållet, medan satir är mycket allvarligare?

Har fått en skoluppgift. Det går ut på att man ska beskriva en plats som man tycker illa om på ett satiriskt vis. Jag har valt det stora landet i väst, USA :hihi

Skulle vara bra om ni kunde komma med lite upplägg och dylikt som man kan ta med. Hade tänkt mig, Bush's krigs-politik (eller bristen på den?), USA's mycket märkliga lagar och förordningar, deras matvanor etc.

Det gör inget om lite fördomar kommer med :hihi

Bring it on:)

/Jonathan

Satir har i grunden ett politiskt budskap, man driver med makten och makthavare för att peka på brister i den nuvarande ordningen.

Ironi är bara...ironi. Man kan säga att satir kan vara ironisk, men ironi är inte nödvändigtvis satir.

Så har i alla fall jag förstått saken.

/SSB

Måste satir verkligen vara politisk? Jag tror iofs att trådskaparen tänker på sarkasm som åtminstone jag uppfattar som en elakare form av ironi.

varför finns det då politisk satir och satir? vore ju dumt om all satir vore politisk.

honkiie skrev:
varför finns det då politisk satir och satir? vore ju dumt om all satir vore politisk.
Bara för att stilla min nyfikenhet, kan du ge exempel på en satirisk text som inte berör makt/makthavare/politik?

Om man skriver satir utan avsikt att förändra någonting, så tror jag inte man skriver satir (det är alltså en definitionsfråga av ordet satir). Skriver man alls en text med avsikt att förändra på saker och ting (t.ex. genom att påpeka brister i den nuvarande ordningen) så bedriver man ju politik vare sig man vill eller inte :)

Klurigt...

Min uppfattning av satir, är att, man driver med makthavare (Politisk satir) eller något som är allmänt accepterat, men i grund och botten är helt absurt (Iaf enligt den som skojar). Ali Hussein var riktigt bra på satir. Kunde ha förklarat ngt utförligare men orkar inte riktigt just nu (Kurshelg).

Edit: Det manér man driver med saker på inom satir, är givetvis ett ironiskt manér.

SSB skrev:
Bara för att stilla min nyfikenhet, kan du ge exempel på en satirisk text som inte berör makt/makthavare/politik?

Om man skriver satir utan avsikt att förändra någonting, så tror jag inte man skriver satir (det är alltså en definitionsfråga av ordet satir). Skriver man alls en text med avsikt att förändra på saker och ting (t.ex. genom att påpeka brister i den nuvarande ordningen) så bedriver man ju politik vare sig man vill eller inte :)

Klurigt...

Jaja, det kanske får bli lite mer åt ironi hållet. Det gör nog inte så mkt.
Och jag kan nog hålla med om att satir är politiskt inriktat. För jag menar, hur satiriskt är inte Parlamentet?

Men kom med lite upplägg nu.:)??

Nyheter
En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8

Den 5 september blir Laxhol...