Skillnad på Husaberg 650 FE och FS?

Kraschpucken

Stånka.. De e najs!
Gick med
22 Aug 2004
Hoj
KTM SMC-R
Ja som rubriken lyder. Om jag har fattat det rätt är FE650 Enduro från början medans FS650 är motard från fabrik? Och att det är lite skillnad på fjädring. Men mer än så? finns det något som skiljer sig i motorn? växellådan? serviceintervaller o.s.v. Jag vill veta allt om skillnaden mellan modellerna :)
/Jimmy

FE650 - Endurobestyckad från topp till tå
FE650s - FE med supermotardhjul
FS650 - Ren supermotard, hjul, fjädring och bromsar skiljer från FE

De är i övrigt likadana.

Avgassystemet skiljer väl sig mellan FE och FS också. Kör inte FS med samma system som FC?:confused:

Jag tror jag läst (kanske här på sporthoj) Att FE skulle vara 2cm högre i sadelhöjd på grund av fjädringen. dock så är den väl mjukare? kan det stämma?

philsson skrev:
2400549 Avgassystemet skiljer väl sig mellan FE och FS också. Kör inte FS med samma system som FC?:confused:

Nähe du FS har då samma som FE, sen vad FSc har det vet jag inte riktigt.

Kraschpucken skrev:
2400577 Jag tror jag läst (kanske här på sporthoj) Att FE skulle vara 2cm högre i sadelhöjd på grund av fjädringen. dock så är den väl mjukare? kan det stämma?

Japp, fjädringen på FS är hårdare samt har kortare slaglängd.

Last edited:
Hsb-Chrille skrev:
2400486 FE650 - Endurobestyckad från topp till tå
FE650s - FE med supermotardhjul
FS650 - Ren supermotard, hjul, fjädring och bromsar skiljer från FE

De är i övrigt likadana.

Hojen i fråga är enligt regbeviset (VV.s hemsida) En Husaberg FE650E, samma sak som FE650s då? Den har både motard och enduro hjul och är landsvägsreggad.

Kraschpucken skrev:
2425568 Hojen i fråga är enligt regbeviset (VV.s hemsida) En Husaberg FE650E, samma sak som FE650s då? Den har både motard och enduro hjul och är landsvägsreggad.
Om det inte är "Dirt Tracker" från 02½ som kallades så så är en FE450/550/650s (501an kunde specialbeställas) en specialmodell av en endurohoj från 04a som kallades "Force Edition" med lite extra godis jämfört med de normala. Alltså "s" på sluet = "Force Edition". Sen har jag lite svårt att tro att de skulle homologisera in ytterliggare en variant (annars finns ingen sån beteckning hos vv) med allt vad det innebär av byråkratiskt krångel men det kanske är så.
"Force Edition" hade i motardutförande (FS450/650s) svart plast och svart tank medans endurohojarna hade gul plast med svarta dekaler.
LÄNK Där står iofs att det inte gjorde nån FE650s men det kan ju vara fel, jag är osäker.

Det underlättar alltid om man ska svara på sånna här frågor om man får veta årsmodell.

FE = Enduro = Hög och mjuk fjädring, liten bromsskiva fram och litet klent bromsok.
FS = Supermoto = Lägre och styvare fjädring och stor bromsskiva fram med ett fett bromsok.

Bokstaven efter kubikangivelsen t.ex 650e eller 650c anger om det är en reggad modell med
El (lysen, elstart m.m och lv eller enduroreggad) eller om det är en ren Crossmodell (inga lysen, ingen elstart och ej reggbar).
(edit: på de senaste årsmodellerna finns det visst elstart även på C-modellen)

Sen fanns det tydligen en variant med s som i special.

Så köper man en Husaberg FE med motardhjul så ska man kolla om den är ombyggd helt till Supermoto, eller om det bara är en enduro med små hjul på. :tummenupp
(För nöjesåkning på gata spelar det kanske inte så stor roll men det borde helt klart spela in på priset).

Angående service m.m så finns alla servicemanualer m.m att ladda ner gratis från www.husaberg.se

Last edited:
Tack för alla svar, får kika på hojen och se hur den är ombyggd. Kawwan ska bort först bara :) Och Supermoto: Hojen ifråga är en -05:a

Kraschpucken skrev:
2400463 Ja som rubriken lyder. Om jag har fattat det rätt är FE650 Enduro från början medans FS650 är motard från fabrik? Och att det är lite skillnad på fjädring. Men mer än så? finns det något som skiljer sig i motorn? växellådan? serviceintervaller o.s.v. Jag vill veta allt om skillnaden mellan modellerna :)
/Jimmy
FE650e = Enduro
FS650c = Oreg. Supermoto
FS650e = Reg. Supermoto

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden