Skillnad på gaffelmått Thundercat (YZF 600) och Fazer (FZS 600)?

tuppjuck

Lagom är för lite!
Gick med
25 Jul 2005
Hoj
Radfyror o V-twin.
Jag har letat förgäves efter gaffelmåtten (fästen, cc-avstånd mellan benen, ofset mot stolpe etc etc) utan att hitta dem för FZS 600 och Thundercat:en.

Ryktet säger att det skall vara samma gaffel då hojarna delar många bitar med varandra. Har dessutom för mig att bromsarna tex är samma som på YZF-R6 också, men jag är inte säker. Det är ju samma Haynesbok till Thundercat & Fazer så man undrar ju även om oljevolymen skiljer tex. Hittar inga mått i Yamahas verkstadshanbok heller :gnissla :huvet

Någon som vet? Plis? With sugar on top. :confused:

Last edited:
På A svarar jag:
Gaffelbenets dia på FZS 600 1998 är 41mm.
CC måttet mellan gaffelbenen är 190mm.

På B vet jag inte! :tungan

På A svarar jag:
Gaffelbenets dia på FZS 600 1998 är 41mm.
CC måttet mellan gaffelbenen är 190mm.

På B vet jag inte! :tungan

Tack för för info men FZS:ens mått har jag redan, har en -01:a som just nu står lite nedplockad. Behöver ny framgaffel o styrkrona. Har iofs kikat på Springzz efter nya innergaffelben :-)

Det var alltså måtten för YZF 600 som är intressant. Mao även offset på fästena för bromsoken tex.

Den egentliga frågan är alltså om man kan ta en Thundercatgaffel och montera den rakt av på en Fazer utan modifieringar. :-)

Tack för för info men FZS:ens mått har jag redan, har en -01:a som just nu står lite nedplockad. Behöver ny framgaffel o styrkrona. Har iofs kikat på Springzz efter nya innergaffelben :-)

Det var alltså måtten för YZF 600 som är intressant. Mao även offset på fästena för bromsoken tex.

Den egentliga frågan är alltså om man kan ta en Thundercatgaffel och montera den rakt av på en Fazer utan modifieringar. :-)

Ah, ok!
Jag själv tog en R6 gaffel o monterade på min fazer, det enda som inte passade rätt över var R6:ans styraxel.
Fick ta den från fazern o montera på R6 kronan samt göra en distans eftersom fazerns axel var lite längre än R6:ans, sen gick det bra!:)
Bromsok passade perfekt, borde vara samma stuff på Thundercaten...:confused:

Ah, ok!
Jag själv tog en R6 gaffel o monterade på min fazer, det enda som inte passade rätt över var R6:ans styraxel.
Fick ta den från fazern o montera på R6 kronan samt göra en distans eftersom fazerns axel var lite längre än R6:ans, sen gick det bra!:)
Bromsok passade perfekt, borde vara samma stuff på Thundercaten...:confused:

Jajustdetja, det sade du på telefon ja...Att R6-prylarna inte skulle passa helt perfekt anade jag men exakt vilka detaljer som skiljer är lite svårt att veta om man inte har ngt att testa med. :confused: :gnissla

Du har skickat framhjulet och givaren? :)

Jajustdetja, det sade du på telefon ja...Att R6-prylarna inte skulle passa helt perfekt anade jag men exakt vilka detaljer som skiljer är lite svårt att veta om man inte har ngt att testa med. :confused: :gnissla

Du har skickat framhjulet och givaren? :)

Ahh, visste inte det var du som köpte mina prylar! :D hehe
Japp, skickade hjulet o givaren i onsdags förra veckan, kommer säkert nu i dagarna.

Last edited:
Nyheter
Recension: Gilles MUE2 fotpinnsats

Om du vill förfina din hoj ...

Recension: Gilles MUE2 fotpinnsats

Om du vill förfina din hoj ...

Australiskt stjärnskott klart för GGN 2026

20-årige australiensaren Wi...

Alltid redo för regn

Håll dig torr på hojen – ny...

Bridgestone dominerade i Suzuka 8 Hours

Pressrelease från Bridgesto...

Publikrekord under World Ducati Week

Ducati slog publikrekord un...

Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Back