Skillnad på folk och folk i Efterlyst TV3

Calmanders

U'll never catch me alive!
Gick med
25 Jan 2005
Hoj
954 Fighterblade -03
En sak har slagit mig... Måste man vara höginkomsttagare alt.
bara ha en dyr bil/båt/whatever för att få med sina stulna
fordon i Efterlyst?
Aldrig några billiga bilar t.ex som efterlyses. Ok. Förstår att en 2006 års
BMW betingar ett högre värde än en 244 DL -78.
Men om polisen ska vara till allmänhetens tjänst så borde ju
även en sån få plats i programmet. Bara en fundering...

Calmanders skrev:
2136561 En sak har slagit mig... Måste man vara höginkomsttagare alt.
fordon i Efterlyst?

Det kanske kostar pengar att "efterlysa" sin bil i programmet? Ägaren till en 244 DL -78 kanske inte tycker det är värt dom pengarna? Vad vet jag, sitter bara här och funderar.

Calmanders skrev:
fordon i Efterlyst?
Om ett dyrare fordon är stulet så borde väll det vara ett grövre brott=högre prioriterat av farbror blå än om ett billigt fordon är stulet. En tanke från mig...

David Lundin skrev:
2136576 Om ett dyrare fordon är stulet så borde väll det vara ett grövre brott=högre prioriterat av farbror blå än om ett billigt fordon är stulet. En tanke från mig...

Lagbrottet i sig är väl fortfarande bilstöld oavsett bil, eller?

De billiga fordonen, typ 244Dl eller Saab 9000 finns också med i Efterlyst, men de är i regel utbrända efter ett värderån.

Calmanders skrev:
fordon i Efterlyst?

Tror knappast att det är polisen som bestämmer vilka fordon som är med i programmet. Det lär snarare vara en fin sidoinkomst för efterlyst att låta försäkringsbolag betala för att visa stöldobjekt som de kommer att få punga upp mycket pengar för om de inte återfinns.....

Jag mailade just den frågan till Efterlyst förut, de menar att de gör det åt Larmtjänst som ägs av försäkringsbolagen och att de inte styr innehållet. Kvalificerat strunt m.a.o.

Det är ju givetvis försäkringsbolagen som ordnar så att dessa objekt kommer med i prog. Tror inte f-bolagen har något större intresse att efterlysa en Golf från -89 jämfört med en BMW M5 från -06 där värdeskillnaden är 800´

Det är nog bra många fler som vet eller har sett något om det är en bil som sticker ut från mängden. De fordonen som det tar med i efterlyst sticker ju ut lite mer än en Volvo V70 2.4 eller Bertills plasteka.

Pinky skrev:
2136584 Lagbrottet i sig är väl fortfarande bilstöld oavsett bil, eller?
bilstöld? finns det vekligen ett sådant brott? :va Är det inte rätt och slätt stöld? Ringa stöld om det är något av mindre värde och grov stöld om det är av större. Om det sedan är en dator, ett pärlhalsband, en bil eller en mobil korvkiosk spelar väll ingen roll! Hur grov en stöld är beror till största del på värdet av det stulna. Mao sno skitbil ger lägre straff än att sno finfin bil.

Jag kan ha käkat för mkt romcholkad och det var ett tag sedan jag gick väktarskolan men jag lever i övertygelsen att det är så. Orkar inte slå i lagtext ikväll men brottsbalken är ett hett tips att slå i .

Btw: Tog jag det för alvarligt? :)

Kan det inte vara så att det är inte själva bilen som polisen vill åt, utan personerna bakom stödel. Dvs en billig bil blir snodd av en finnig liten ligist, medans en väldigt dyr bil är ett beställningsjobb där organiserad brotslighet ligger bakom. Och det är den organiserade brotsligheten som polisen vill åt för att förhindra eventulla framtida stölder.

Kan detta stämma?

För att inte glömma tittarna... Vill folk hemma i tv soffan sitta och titta på ett inslag om bertils stula 244 från -87 eller om en fet lyxbil för 1 mille +.. ( nu tror jag iofs inte att tittarna vill se varken eller men om man ska välja mellan pest och kolera så..)

David Lundin skrev:
2137030 bilstöld? finns det vekligen ett sådant brott? :va Är det inte rätt och slätt stöld? Ringa stöld om det är något av mindre värde och grov stöld om det är av större. Om det sedan är en dator, ett pärlhalsband, en bil eller en mobil korvkiosk spelar väll ingen roll! Hur grov en stöld är beror till största del på värdet av det stulna. Mao sno skitbil ger lägre straff än att sno finfin bil.

Jepps keps. Stöld Brb 8:1§ blir det om det finnes tillägnelseuppsåt. Annars blir
det tillgrepp av fortskaffningsmedel Brb 8:7§. Just uppsåtet kan ju vara knepigt att bevisa..

Last edited:
Va det inte med en KTM för ett litet tag sen med? typ en 660?
Kan ha varit en dröm.... :tungan :banana

Det kanske inte stjäls så många billiga bilar. Skulle jag sno en bil skulle jag välja en nyare merca framför en sursaab.

supernaut skrev:
2139405 Det kanske inte stjäls så många billiga bilar. Skulle jag sno en bil skulle jag välja en nyare merca framför en sursaab.

Fast just sursaabar är biltjuvarnas favoriter, det snos nog ett par dussin sursaabar på varje merca, dom flesta biltjuvar är inte kräsna utan tar nåt lättsnott, DVS MIN SAAB :mad:

Jag har fått leta den ett par gånger, men jag har även hittat den parkerad i rutan brevid jag lämmnat den.

Är det ingen som istället har noterat att ungefär 98% av de misstänkta brottslingarna i Efterlyst har "utländskt utseende" eller "bryter på svenska" ?

lorkan skrev:
2139561 Är det ingen som istället har noterat att ungefär 98% av de misstänkta brottslingarna i Efterlyst har "utländskt utseende" eller "bryter på svenska" ?

:corn det här kan bli intressant

Skalman skrev:
2140090 :corn det här kan bli intressant

haha, ja tror han menar att dom inte vågar säga det riktigt rakt ut, att det är utlänningar alltså. Dom lixom lirkar in det :rolleyes:

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg