Skillnad på diesel vs bensinaggregat?

jojje1963 skrev:
Jag kör E85, men till dragracing är det nog inga problem med bensin heller.
Till viss del så styr jag trycket med ledskenorna, eftersom jag laddar 1.8bar så måste dom va lite stängda. Har inte provat vad den ger med helt öppna skenor men jag har kört med 1.4bar till 1.8bar genom att styra skenorna med en vanlig tryckklocka. Nu är detta ju på 201 meter så kanske den bygger mer om man kör längre.
Det coola med VNT är att hojen känns som en sugmotor.

:banana 1,8bar :yoparty vet du jojje eller nån hur mycket hk denna turbo klarar att ge? ifall det är lönt att prova med en sån på nån 4cyl 1000ccm? 160 diesel hästar är det ju orginal i bilen men vad kan den orka med i en bensinhoj?

Vet ej, vid 1.8bar har jag nog 160hk på hjulet i min 900cc Bonneville (54hk orginal). Förmodligen klarar den inte massor men kan du nöja dig med runt 200-230hk med jämt drag så prova.

nja det var lite väl lågt isåfall :hihi men det finns ju nya vnt snurran till 190hk tdi,n vore nog mer lagom :tummenupp

Kanske inte så mycket att tillägga, förutom att dieslarna som sagt ofta har variabla turbiner. Huruvida dessa är optimala för bensinare prestandamässigt kan man diskutera (de som vill kan komma till SAE-kongressen i april nästa år för att få lite info om den saken), men det är ett lyft jämfört med fasta geometrier om man kan få det att hålla. 3K har för annonserat att de har för avsikt att ha en VNT teknologi för bensinare i produktion 06/07.

Som sagt, sot och temperatur kan ställa till det, men Jojje, du har inte haft problem hittills?

En annan reflektion är att dieslarna kör med rätt mycket högre laddtryck än bensinarna. MHI kör i princip samma kompressorer oavsett, men Garrett gör det inte. Dvs dieselaggregaten har större förmåga att leverera laddtryck på kompressorsidan, men således säkert lite mindre range flödesmässigt.

/J

Nej, inga problem med bladen men E85 sotar ifs inte mycket. Fast varmt blir det ju, turbon glöder i burnouten iaf. Har nog kört 40-50 repor nu, dom sista med grymt glapp efter att jag kört utan oljetryck så turbon skar, gick inte att rubba den förrän dan efter! Men den laddar fortfarande 1,8 och jag har kört 6.14 (1/8) med den.
Turbo Connection kör med VNT i sina kit, fast dom är inte billiga http://www.boostisgood.com/

fråga GIK om hur mycket en dieselturbo klara pumpa om den sitter på bensinare, svårt med avgasturbin sa dom men kompressorn klarar pumpa ca80% mer hk till en bensin blev svaret

jojje1963 skrev:
Det coola med VNT är att hojen känns som en sugmotor.

Vad har du för aggregat till din? Om du vill avslöja vill säga ;) Jag har ett Mitsubishi TD04HL16 idag men är sugen på att prova VNT just för sugmotorkänslan.

Jeffrey

andersbrink skrev:
Det beror alldeles på hur regleringen är gjord på fordonet. Vissa styrenheter anser det vara "knas" när MAP'en registrerar ett för högt laddtryck och stryper då spridarna eller stänger av soppapumpen. Min SAAB 900ng 2.0t t.ex. stänger av spridarna. Synd att Chip'ningen, som ställer om referensvärdena i styrenheten, är så ohemult dyr.

Din bilmodell kanske finns listad för trim-chip här? http://www.blocket.se/view/6018241.htm?caller=ggl_s&l=0&c=1&city=0
Hade glömt bort min fråga här så nu funkar inte länken du postade. Men jag har beställt en V50 2,0D, får den om 4 veckor och hade gärna ökat laddtrycket lite i den. Just nu har jag en V40 T4 och den har jag ställt upp trycket från ca 0,7 till 1,1 bar och det gav en sjuhelvetes skjuts i motorn. Hade varit skönt att slippa slänga massa pengar på en KCR-box för 7k.

FUBAR skrev:
Hade glömt bort min fråga här så nu funkar inte länken du postade. Men jag har beställt en V50 2,0D, får den om 4 veckor och hade gärna ökat laddtrycket lite i den. Just nu har jag en V40 T4 och den har jag ställt upp trycket från ca 0,7 till 1,1 bar och det gav en sjuhelvetes skjuts i motorn. Hade varit skönt att slippa slänga massa pengar på en KCR-box för 7k.

Vet inte vad det är för styrsystem i Volvo v50 2,0d.
Men troligtvis lär det inte reagera på samma sätt som T4an.

Vw:s styrsystem Edc 15 ger inte mer diesel på ökat laddtryck, bryter om det blir för mycket ökning, och ingen effekt ökning med typ 0,1-0,3 bar extra.
Snarare mindre effekt då högre ladd orsakar högre temp på luften.

Men testa, 7k för Kcr känns som sura pengar för en box "jävel".
Försök då leta upp nån som kan mappa orginal boxen.

Den är ju rätt ny så kanske ringer du runt lite olika "mappare" vilka du känner förtroende för o frågar om dom vill ha en bil o testa på.
Nån form av garanti vill du ochså ha under mappningen.
Då det har hänt att nya bilar "mappas sönder" av "chip"företag.

Lycka till.

jojje1963 skrev:
GT20VNT, sitter orginal på Audi A6 2.2 om jag minns rätt

Nej inte 2,2, men däremot Audi A4,A6,2,5tdi Vw Passat 2,5Tdi.

Har till o med ett par liggandes ifall man skulle bygga..Har ju både en motorcykel och en Polo som skulle må väl av lite snäckor..

B-400 skrev:
Vet inte vad det är för styrsystem i Volvo v50 2,0d.
Men troligtvis lär det inte reagera på samma sätt som T4an.

Vw:s styrsystem Edc 15 ger inte mer diesel på ökat laddtryck, bryter om det blir för mycket ökning, och ingen effekt ökning med typ 0,1-0,3 bar extra.
Snarare mindre effekt då högre ladd orsakar högre temp på luften.

Men testa, 7k för Kcr känns som sura pengar för en box "jävel".
Försök då leta upp nån som kan mappa orginal boxen.

Den är ju rätt ny så kanske ringer du runt lite olika "mappare" vilka du känner förtroende för o frågar om dom vill ha en bil o testa på.
Nån form av garanti vill du ochså ha under mappningen.
Då det har hänt att nya bilar "mappas sönder" av "chip"företag.

Lycka till.

Nej inte 2,2, men däremot Audi A4,A6,2,5tdi Vw Passat 2,5Tdi.

Har till o med ett par liggandes ifall man skulle bygga..Har ju både en motorcykel och en Polo som skulle må väl av lite snäckor..

Tack för svaret. :tummenupp Ska nog testa först att pysa lite, annars ska jag höra runt lite bland trimföretagen.

FUBAR skrev:
Tack för svaret. :tummenupp Ska nog testa först att pysa lite, annars ska jag höra runt lite bland trimföretagen.
En fråga till, jag krökte staget till wastegaten för ca 2 månader sen. Kan det ha någonting med pystrimmet att göra? Har kört ca 4000 mil med trimmet monterat innan staget krökte sig. Bara lite kuriosa :)

*/ ?>
Nyheter
Ducati Superleggera V4 Centenario – kolfiberdrömmen

Med anledning av Ducatis 10...

Yamaha Ténéré 700 World Raid provkörd och klar!

Just nu återhämtar vi oss p...

Provkörning pågår, Ténéré 700 World Raid!

Just nu är vi mitt i provkö...

Världslansering, Yamaha Ténéré 700 World Raid!

Just nu är Bike på plats på...

Scenic – navigering för dig som prioriterar vägen framför destinationen

Screenshot I samband med...

CTEK visar upp ny laddare och ”booster”

CTEK NXT 5 Nu börjar sol...

Vi provkör nya H-D-modeller

Allt om MC åkte till Malaga...

IDM tar klivet upp – EURO MOTO lanseras

EURO MOTO ersätter inte IDM...

Galfer skärper greppet om racing

Pressrelease från Galfer: ...

Vi provkör Indian Chief Vintage