Skillnad på bränlseblandning mellan miljösoppa och vanlig bensin från macken?

ThomasS

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Timrå
Hoj
zx10r
Finns det behov av att bänka en cykel som är inställd för miljöbränse (prosuperbike) om den går bra med vanlig macksoppa?

Köpte kithärva och ecu till min kawwa av Freddy och cykeln går hur bra som helst, men har ändå funderat lite hur motorn mår när jag kör den på vanlig macksoppa och den är optimerad för miljöbränsle.
 
Ja du bör bänka om hojen! Den lär gå väl fett med mackbränsle!
Ca 5% brukar man ge på med mer bränsle om man kör miljöbränsle.
 
Miljö bränsle.. vilken sort? varför skulle den gå snålare?
är det alkylatbensen du menar?
 
Enligt Stenberg så är det bara onödigt att bänka om bågen, det sa han till mig när jag köpte hans hoj förra året iaf...
 
Enligt Stenberg så är det bara onödigt att bänka om bågen, det sa han till mig när jag köpte hans hoj förra året iaf...

Precis ett sådant svar vill jag ha:tummenupp

Tycker min går som en raket och är det så att den går lite fett sö gör det ju ingenting.

Det jag var lite orolig för är att den skulle gå för magert.
 
Precis ett sådant svar vill jag ha:tummenupp

Tycker min går som en raket och är det så att den går lite fett sö gör det ju ingenting.

Det jag var lite orolig för är att den skulle gå för magert.
Stenberg hade bänkat den med 98oktan och miljösoppan med nästan identiska resultat så han tyckte inte att jag skulle pilla nått. Så det är nog lika bra att låta det vara, det är ju betydligt mer kompetenta killar som justerat in grejjerna än oss själva :tummenupp
 
Pump bensin skiftar väldigt mycket i kvalite och innehåller bensen, etanol krackade olje rester mm, det gör att om man jagar den sista effekten ur motorn aldrig kan vara säker att det är så vid nästa tankning.
Kör man Aspen miljö bränsle gör man ingen effekt ökning men man vet att motorn går så bra man optimerat den för varje gång man tankar och dessutom med renare avgaser.
Aspens race bränsle har högre oktan och då kan man ha högre komp samt tändning och på så sett få ut lite mer effekt.
Kör man VP racefuel innehåller den syrebärande delar och ökar effekten något ytterligare.
Men vi talar om små skilnader i AFR värde och effekt att det är av mindre vikt och inget man behöver bry sig om.
Själv kör jag min dragrace hoj på Aspen E först å främst för att man får ut mer effekt sen är miljön och hälsan viktig + att det kostar en hälften av Tex VP bränslet :tummenupp
 
Nyheter
Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...

Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

Back
Top