Skillnad på att dreva fram eller bak??

Sulan

WCX member
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Retta
Är det nån skillnad på att byta fram eller bakdrev??

Låt säga att jag drevar ner ett kugg fram eller upp motsvarande antal kugg bak. Har detta någon betydelse??

Egentligen borde det väl inte göra nån skillnad??
Slitage?

Små drev har vissa nackdelar, åtminstone i teorin, är t.ex. mer 'orunda/taggiga'. Men i praktiken tror jag inte det är nån skillnad man märker. Det är ju inga himlastormande ändringar man gör, oftas bara 1 kugg fram.
Jag tycker man byter fram för att det är lättast o billigast o kedjan kanske inte ens behöver kapas/skarvas.
1 kugg fram ger ca 7 % förändring, 1 kugg bak ca 2.5 %, dvs. 1 fram motsvarar ungefär 3 bak.
/u

Sulan skrev:
Är det nån skillnad på att byta fram eller bakdrev??

Låt säga att jag drevar ner ett kugg fram eller upp motsvarande antal kugg bak. Har detta någon betydelse??

Egentligen borde det väl inte göra nån skillnad??
Slitage?

En kugg fram eller en kugg bak har ju stor skillnad.

En kugg fram är mera som 3 kuggar bak, förstås beroende på utgångs antalet. Ska nog finnas nån tabell nånstans och/eller uträkningssätt här på forumet....

Om du ändrar en kugg fram istället för x antal kuggar bak så kan du kanske fortfarande ha samma kedja, ändrar du 3-4-5 kuggar bak så behöver du troligtvis längre kedja också. Slitaget på dreven blir ju högre desto mindre kuggar kedjan har att arbeta på, om förändringen med endast EN kugg blir märkbar är väl kanske tvivelaktigt.

Lite info:
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?s=&threadid=5238&highlight=drevning

Att ett kugg fram motsvarar fler bak e jag helt me' på..

Det var mer själva principen jag mena..
Om det finns några maskinella, effektmässiga osv fördelar med det ena jämfört mot det andra... :confused:

Sulan skrev:
Om det finns några maskinella, effektmässiga osv fördelar med det ena jämfört mot det andra... :confused:

Som t ex.?

Om du har samma utväxling så har du samma utväxling.

Om du har järndrev å sätter mycket större bakdrev så får du ju förstås lite mera ofjädrad vikt , men inget som har nån större betydelse om du inte har lättare fälgar, och om du har det så kör du högst troligt redan med aludrev å då e det ju heller inget att haka upp sig på. Och betyder det att du måste ha längre kedja så blir ju svängmassa marginellt mer i o m några länkar till. Men det är, som sagt ganska oväsentliga saker.

Den korta versionen, svar: Nej.

Nyheter
Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP

Yamahas Sport Heritage-seri...

Yamaha firar 70 år med klassiska Supersport-färger

Yamaha Motor firar sitt 70-...

Smarta garageprylar från IVON!

IVON motorcykellyft, 450 ki...

Med ny V-twin och monocoque-ram

Ducati presenterar nya Hype...

Slutstrid i MotoGP

MotoGP-säsongen börjar lida...

CFMOTO V4 SR-RR

CFMOTO presenterade sitt pr...

Honda V3R 900 E-Compressor

Honda V3R 900 E-Compressor ...

Indian Concept Girder – En framtidsvision?

Indian Concept Girder är en...

Back