Skillnad på 15 kuggar istället för 16 på R6 -99?

tyoma

Ny medlem
Gick med
30 Apr 2010
Ort
Någonstans i Västmanland
Hoj
R6:a
Hej.
Undrar om det blit skillnad i accelerationen om man byter ut kugghjulet med 16 kuggar mot ett med 15 kuggar. Förstås det borde ju vara skillnad men är det något man verkligen märker/känner av när man accelererar? Detta gäller e R6 -99.
 
Tror du i första hand kommer märka att den kommer ha lättare att gå upp på bakhjulet.
Kostnaden är minimal så varför inte bara prova?

1 kugg mindre fram och 2 mer bak är ju standard för att få allt under literklubbor att bli lite roligare och mer optimerade till de farter man använder mest. OCH för bana. Om vi pratar rad4a vill säga.
 
Du kommer få ett bättra acc, men du kommer även få högre varv vid högre farter, jag brukar dreva ner 1fram för bättre acc och lättare slangning.
 
undrar det samma fast jag såg på nätet att det går få tag på drev med 14 kuggar, eller blir det för mycket? Räcker det med att jag drevar ner 1 kugg fram och behåller standard 48 bak för att jag ska kunna märka något skillnad i accen?
 
undrar det samma fast jag såg på nätet att det går få tag på drev med 14 kuggar, eller blir det för mycket? Räcker det med att jag drevar ner 1 kugg fram och behåller standard 48 bak för att jag ska kunna märka något skillnad i accen?

Du skall inte gå ner för mkt fram då blir det en konstig vinkel på kedjan samt att drevet slits snabbare pga att det snurrar fler ggr!
Om du har en modern literhoj behöver du bara gå upp 2 bak för att få den lite piggare mer än så blir nästan för mkt och onödigt nervös!

För en 600cc skulle jag rekomendera 1ner och två upp!

Tänk dock på att trippmätaren blir felaktig och rullar snabbare! Du kan montera en speedohealer eller bara skita i det vilket jag har gjort!
 
som standard har jag 16/48 ska jag då ha 15/50?
Att köpa fram drev med en kugg mindre är inga problem, men hittar inga bakdrev med 50 kuggar, vart hittar jag sånt?
 
Last edited:
dreva ner en kugg fram brukar räcka för att man ska bli nöjd, de motsvarar ungefär 3 upp bak.
 
snackade nyss med Yamaha service, skulle kolla upp prisserna för ett drivpaketet, då sa snubben om man ska ändra utväxling på kuggarna så kan det behövas att kapa kedjan.
Är det sant?

Och föresten, hur bra är grejerna from ebay, för det är stor jäkla skillnad på priserna, from ebay kan jag få ett drivpaket för 1000 inklusive frakt, här kostar det mellan 3000 -5000.
 
Byter du till ett mindre drev så blir det kortare väg runt för kedjan.
Därför kan du behöva korta av den.
Går du ner bara en kugg och det finns tillräckligt med justeringsutrymme kvar så kan det räcka med att spänna kedjan
 
snackade nyss med Yamaha service, skulle kolla upp prisserna för ett drivpaketet, då sa snubben om man ska ändra utväxling på kuggarna så kan det behövas att kapa kedjan.
Är det sant?

Och föresten, hur bra är grejerna from ebay, för det är stor jäkla skillnad på priserna, from ebay kan jag få ett drivpaket för 1000 inklusive frakt, här kostar det mellan 3000 -5000.

Ingen aning om hur bra grejerna är från eBay. Det varierar säkert. Dock tycker jag 3000-5000 låter mycket. S-Racing tar 1321 kr för ett drivpaket till en R6.
 
tack för ere svar!
Undrar också en sak om vad 520, 525, 530,och 532 betyder i sambannd med kedja och drev?
För det finns många olika varianter när det gäller dom där siffrorna, så att inte jag råkar köpa något fel
 
tack för ere svar!
Undrar också en sak om vad 520, 525, 530,och 532 betyder i sambannd med kedja och drev?
För det finns många olika varianter när det gäller dom där siffrorna, så att inte jag råkar köpa något fel

Det är bredden på kedjan och det brukar normalt vara 530 på gathojar!

Angående ebay så är det samma kvalité som allt annat om du köper märkesgrejer typ tsubaki, renthal, DID osv. Du skall INTE köpa från märkesverkstad om du tänkt byta allt själv! Köper du på ebay och kommer till verkstaden lär de inte bli så glada och säkert salta räkningen!
 
hittade ett större bakdrev på addemoto när jag bytte. (4 kugg vill jag minnas)
Jag känner ärligt talar ingen jätte jätte skillnad, ville få bort lite av ryckigheten i låg/mellanreg vid stadskörning, lite bättre blev det.
Jätteskillnad blev det ju dock på hastmätaren, den visar ju fel org så det diffare rejält, införskaffa en speedohealer med som sagt.

just tidigare R6:orna (99-05) hade någon udda kedja (532), så har du drivpaket från yamaha (532) så hittar du nog inte lösa drev på eftermarknaden.

De flesta eftermarknadskit är förstärkta 530, det duger minst lika bra !

det kan skilja i kitten, en del ÅF har bara längsta kedjorna i lager och kapar efter ditt önskemål eller så har dem olika längder i lager.
fråga när du köper isf om du går upp bak, skall dem kapa kedjan, det är bättre att du gör det själv när du kollat längden med din uppsättning drev.

Tänk även på att det måste gå fritt överallt, kedjan rör sig i höjdled i drift, så att det inte tar i t.ex svingen.
Det blir tajtare mot svingen när du går ner fram, och tajtare mot ramen om du går upp bak.
En del hojar har jätehål i ramen, den del har ett mindre (har för mig att det är ganska restrektivt på R6:an)

Tar kedjan i så slits den fort ner, likaså din ram/sving.

När du inte köper org så kan ÅF säkert neka dig garanti om kedjan slits ner fortare.
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top