Skillnad på 1 & fyra cylindrar..

vilja

Vilja
Gick med
26 Aug 2009
Ort
Ängelholm
Hoj
Suzuki GSX 600 F -95
En totalrookiefråga, jag vet!


Vad är det för skillnad på en motorcykel med 1 cylinder jämfört med en motorcykel med 4 cylindrar?
 
T.ex. prestanda, storlek, vibrationer, ljud och lätthet/svårighet att serva.
 
Kortfattat så har en 4 cylindrig motor 4a små kolvar som gör att motorn blir mer varvvillig då dom inte går samtidigt.
En encylindrig motor har en stor kolv som gör att motorn inte blir lika varvvillig och lite mer vibrationsbenägen.

Den 4 cylindriga får man ur med effekt ur eftersom den tänder 4a gånger på 2 varv medan en encylindrig en gång på 2 varv och får en mer ojämn gång

Då om vi jämför 600 cc en och fyrcylindrig.

den fyrcylindriga motorn blir större och klumpigare än den encylindriga trots samma motorvolym.

Typ så liksom...
 
Enkel fysik,

1. Ta en motor på tex 1 liter.

2. Fördubbla ALLA mått (längd, bredd, höjd) så motorn blir dubbelt så stor, vad händer???

3. Cylindervolymen blir 2*2*2 = 8 liter

4. Men vad händer med styrkan jo alla areaor blir 2 * 2 = 4 ggr så starka.

5. Vad händer med vilkten 2 * 2 * 2 = 8 ggr så tung

6 Hur går det med andningen jo insug tex 2 * 2 = 4 ggr så mycket.

Volym och vikt växer med kubiken men styrka och andning med kvadraten

Blir den för stor håller den inte för varv och kväver sig själv.

Bättre då att göra "flera" motorer dvs cylindrar

Därför har en elefant proportionellt tjokare ben än en myra och en fartygsdiesel klarar bara varva 100 rpm
 
Last edited:
senast igår pressade jag vevaxel och bytte stake, samt riktade veven, själv, för första gången. Fan våga lite, sitt inte och oroa er för eran nya plastmaskin, det är inte svårt, hur kan man lämna bort ett jobb som byte av drev + kedja? Herregud

mesar

Min hjälte!

Jag gör det mesta själv på mina hojar, men du måste för fan inse att alla som kör hoj inte är lika världsvana och bevandrade som du inom mekaniken. Dumfan.
 
Fan jörgen ja hoppades du inte skulle hitta tråden och visa vad :tuttar ska stå.

Ja med V-twin är man coolast och starkast och lexar up alla dreggsen.

[YOUTUBE-ID]Ez7zwRA4ICQ[/YOUTUBE-ID]

Jag undrar bara när det ska börja, jag har ju lagt ned flera hunnra tusen på den här jonnen nu :confused: Kollar alltid efter dreggs när ja e inne på seven-eleven :mad:
 
Last edited:
Kortfattat så har en 4 cylindrig motor 4a små kolvar som gör att motorn blir mer varvvillig då dom inte går samtidigt.
En encylindrig motor har en stor kolv som gör att motorn inte blir lika varvvillig och lite mer vibrationsbenägen.

Den 4 cylindriga får man ur med effekt ur eftersom den tänder 4a gånger på 2 varv medan en encylindrig en gång på 2 varv och får en mer ojämn gång

Då om vi jämför 600 cc en och fyrcylindrig.

den fyrcylindriga motorn blir större och klumpigare än den encylindriga trots samma motorvolym.

Typ så liksom...

den här tråden hade räckt med detta inlägg.. sen vart de bara mombojombo..
men ska man tycka så e radtwin coolast! (paralell) :)
 
Fast en fråga som kvarstår är ju om Vilja överhuvudtaget vet vad en cylinder är?

Jag inflikar en liten rörlig video här(hur j-a svårt ska det vara):

http://sv.wikipedia.org/wiki/Fil:4-Stroke-Engine.gif

Det där är en fyrtaktsmotor i genomskärning. Dom flesta nya motorer är idag fyrtaktare. Det är bara moppefuckon :) och entusiaster som åker tvitakt idag...

Hoppas bilden skapade lite kunskap....

/ Jens
 
Last edited:
Ja med V-twin är man coolast och starkast och lexar up alla dreggsen.

[YOUTUBE-ID]Ez7zwRA4ICQ[/YOUTUBE-ID]

Jag undrar bara när det ska börja, jag har ju lagt ned flera hunnra tusen på den här jonnen nu :confused: Kollar alltid efter dreggs när ja e inne på seven-eleven :mad:

Ta en vända ner till Malmö och kolla seven-elevenbutikerna där,du blir nog inte besviken :D
 
Enkel fysik,

4. Men vad händer med styrkan jo alla areaor blir 2 * 2 = 4 ggr så starka.

Enkel fysik förvisso men just denna punkten är alldeles fel. Sure, arean och därmed kolvtrycket blir 4ggr större men du har också en dubbelt så lång hävarm på vevaxeln så du får därmed 8ggr större vridmoment på vevaxeln. Nått annat skulle vara konstigt.

Men som du senare skriver så levererar inte en 8liter stor cylinder lika mycket effekt som 8st 1-liters pga att den mest troligt inte kan varva lika mycket, ventilarean blir bara 4ggr större m.m.

Likheten med elefanten haltar då djur/muskler inte blir starkare av att bli längre, något en motor blir (hävarmen på vevaxeln)
 
Nyheter
Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Back
Top