Skillnad oljor?

Castrols olja har en lite högre viskositet vid höga temperaturer. Det som är intressant är hur länge den bibehåller försprånger - det kan vara så lite som 50 mil innan viskositeten är tvärt om. Dvs, kör med olja i motorn - vilken... spelar mindre roll. Byt ofta istället.

Jo jag vet att kvittar med(nästan) vilken olja man kör på... bara man byter ofta... kanske bättre att köra på en rak olja då?

Men tillbaka, varför olika viskositetsspann?

Last edited:
Den första siffran (före W) är viskositeten vid låg temperatur och den andra vid hög. Se det som hur tjockflytande oljan är vid kallstart på vintern och vid arbetstemperatur. På en hoj är alltså första siffran rätt ointressant då vi startar motorerna vid behagligare temperaturer. På en bil däremot kan det vara bra med 0W olja för vintern men hojar kan gott ha 10W, 15W eller 20W.

Själv är jag skeptisk till oljor med stora spann mellan första och andra siffran då det kräver mycket tillsatser för att åstadkomma detta och dessa tillsatser smörjer inget (det gör bara själva oljan) och dessutom förbrukas de.

He he skulle ju inte köpa min hojolja på macken oavsett vad som står på dunken... ;)

Nyss utspelat i en sydlig semster ort:
Polaren: "Is this watch a real one?"
Försäljaren: "Ohh no its just a copy, but a good copy, a real copy"
P: "Is it water resistant?"
F: "Ohh no"
P: "But it says 30m Water on the back"
F: "Well it is 30m FROM the water"

:)

Ninjaboy skrev:
......................

Själv är jag skeptisk till oljor med stora spann mellan första och andra siffran då det kräver mycket tillsatser för att åstadkomma detta och dessa tillsatser smörjer inget (det gör bara själva oljan) och dessutom förbrukas de.

Tja, det beror helt på vilken basolja man utgår ifrån. Mineraloljebaserad 10W-40 t ex innehåller extremt mycket såkallad VI-improver. Den typen av oljor var inblandade i ett fenomen för 20 - 30 år sedan som döptes till "svarta döden" där högvarviga, lite mer högtrimmade bilmotorer (Golf GTI m fl) havererade och man bara hittade svart gegga i motorn efteråt, inget som såg ut som olja.

Med en syntetisk basolja däremot uppnår man 20W-50 eller t o m 15W-50 utan en droppe VI-improver.

Olja är inte olja. Men visst är det sant att nästan allt duger om man bara byter ofta, men vissa gränser finns det, åtminstone finns det kvaliteter jag aldrig skulle köpa.

Om vi går tillbaka till ursprungsfrågan så betvivlar jag att någon enda motortillverkare rekommenderar 60-olja. Men, vad vet dom ?

Olja

Läs "En tråd till om... olja!" på Bike´s forum.

Antingen blir du klok eller så blir du galen. Mycket bra info av Dr.Bike där.

Han kan ha gått någon kurs i tribologi möjligtvis, men det är inte vad han jobbar med, han är inte ingenjör överhuvudtaget vad jag vet.

Hans teorier är ganska mycket anpassade till att Biltemas Racingolja är bäst i världen. Jag tror han får provision eller något. :hihi

Hade varit intressant med ett test av olika oljor. Man tar två hojar av samma märke och modell, ena kör man med fulolja för 40kr/litern. den andra kör man med hyper duper svindyr helsyntetolja för 200kr/litern.

Själv kör jag med Castrol GPS delsyntet, oljebyten gör jag efter 600-800mil. Om oljan är bra och jag har rätt intervall på oljebyten? mja inte en jävla aning, det känns bara bra så.

Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...